Gå til innhold

Norge har verdens nest raskeste mobilnett – gir mobilbrukere omtrent like høy hastighet som over WiFi-nett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke helt hvordan det er i Singapore og Hong Kong, men i Sør-Korea har jo alle operatørene også WiFi aksesspunkt overalt hvor det er mye folk.

Telia og Telenor har jo bygget mobilsendere i T-banen i Oslo. I Sør-Korea har du både mobilsendere og WiFi aksesspunkt. Uansett hvor du er i en by er du aldri langt unna et aksesspunkt. Samt selvfølgelig så er det gigabit fiber overalt fra de samme selskapene til butikker ol med WiFi som stort sett alltid er gratis og.

Så det fungerer jo på mange måter ganske likt som 5G nett vil gjøre. Bare at med 5G så må du jo ha konstant dekning i et større område.

Det som er bra med dette er at gitt at du har et abonnement så har du ubegrenset gratis bruk når du er knyttet til disse. Det avlaster og selve mobilnettet som gjør at de kan tilby høyere hastigheter via mobil selv i områder med mye folk.

Derfor ser du jo og høye WiFi hastigheter i testen her. De har skikkelig gode aksesspunkt med svært høy kapasitet i store mengder som drar opp gjennomsnittet mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvir clear signsl hsr talkene sine fra men ifølge https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/statistikker/inet er gjenomsbitts hastigheten får fast privat bredbånd i norge 104.5 Mbpd per3. kvartal 2018 median vedien ligger også noe over 45 Mbps, så whem har rett?

Du vet at de har målt WiFi, ikke sant? Så ikke hva folk får i kabel fra veggen, men fra aksesspunkt hjemme eller ute fra offentlig nettverk. Så dette er jo ulike målinger. Rimelig lite overraskende at trådløs gjennomsnitt er lavere enn kablet.

Lenke til kommentar

Norge er vel dyrest i verden derfor har vi best mobilnett.

Mye penger gir råd til utbygging men vi har også dårlig dekning på fjellet og skoger.

Best er vel et definisjonsspørsmål når du kan få fri data i danmark til 390kr. Det beste man får hos telia i norge er 6gb til den prisen.

Endret av Emsal
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva har det noe å si? De har bedre mobilnett enn Norge og det er det det handler om. Så artikkelen tar jo helt feil.

Nei? Hva pris/GB er har ingenting å si i denne testen. De måler hastighet. Og der er Norge bedre enn eksempelvis Danmark.

Du begynte å snakke om pris, og da har det noe å si ja. Veldig mye å si faktisk.

@Kirikovski

Du kan ikke si at fordi folk bruker mer data per person i Sverige og Finland, så klarer de høyere hastigheter i Norge. Du tar et sett med enkle datapunkter og trekker konklusjon basert på det. Hvis du ser på alle OECD land og så sjekker pris i forhold til datamengde brukt i snitt, kan du bevise en sammenheng der? Kan du vise en sammenheng mellom datamengde brukt og hastighet?

For sør-Korea som er nummer 1 så lever 25 millioner mennesker i Seoul byområdet. Som altså står for halve landets befolkning. De to andre som ligger i toppen er Nederland og Singapore. De har likhet med Sør-Korea ekstrem befolkningstetthet.

3-35_Mobile-data-usage.png

Ser vi her så ser vi jo lett at teorien din ikke stemmer. Det er absolutt ingen relasjon mellom datamengde brukt og hastighet på nettet målt av OpenSignal. Så nei, Norge har ikke høyere hastighet fordi nordmenn bruker mindre data per bruker enn Sverige og Finland. Selv om Finland har noe slik som 3x så mye databruk som Sverige har de og lik hastighet i testen som Sverige. Det gir heller ikke mening utifra din teori.

Lenke til kommentar

@Kirikovski

Du kan ikke si at fordi folk bruker mer data per person i Sverige og Finland, så klarer de høyere hastigheter i Norge. Du tar et sett med enkle datapunkter og trekker konklusjon basert på det. Hvis du ser på alle OECD land og så sjekker pris i forhold til datamengde brukt i snitt, kan du bevise en sammenheng der? Kan du vise en sammenheng mellom datamengde brukt og hastighet?

For sør-Korea som er nummer 1 så lever 25 millioner mennesker i Seoul byområdet. Som altså står for halve landets befolkning. De to andre som ligger i toppen er Nederland og Singapore. De har likhet med Sør-Korea ekstrem befolkningstetthet.

Ser vi her så ser vi jo lett at teorien din ikke stemmer. Det er absolutt ingen relasjon mellom datamengde brukt og hastighet på nettet målt av OpenSignal. Så nei, Norge har ikke høyere hastighet fordi nordmenn bruker mindre data per bruker enn Sverige og Finland. Selv om Finland har noe slik som 3x så mye databruk som Sverige har de og lik hastighet i testen som Sverige. Det gir heller ikke mening utifra din teori.

Selvfølgelig har Telenor høye hastigheter pga at nesten ingen bruker nettet deres. Hvis mengden data på telenors nett ble doblet så ville de ikke kunne klart å oppretthold denne hastigheten. Hvis mengden data hver kunde i sverige brukte ble halvert så ville det frigitt masse hastighet og folk vil kunne laste ned mye fortere.

"Ifølge mobilanalytiker Fredrik Jungermann skyldes det at vi i Norge bruker mindre mobildata enn våre naboland. Siden det sendes færre datapakker er det også mindre belastning på mobilnettet, da går hastighetene opp ettersom all kapasiteten deles mellom mobilbrukerne.

Så lenge man har en stabil forbindelse er det høye nok hastigheter i hele det nordiske markedet for videostrømming på små skjermer. Musikkstrømming og nettsurfing krever enda mindre av nettforbindelsen din.

– De svenske nettene er egentlig bedre enn de norske om man ser på landområdet de dekker, og den viktigste grunnen til at det svenske nettet er tregere skyldes at den typiske mobilkunden bruker dobbelt så mye mobildata. For Finland er bruken fem ganger høyere, sier Jungermann, som legger til:

– Spørsmålet da er om ikke det finske mobilnettet er best i Norden."

https://nrkbeta.no/2018/02/09/i-finland-far-du-ubegrenset-med-mobildata-til-under-250-kroner-i-maneden/

Endret av Kirikovski
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig har Telenor høye hastigheter pga at nesten ingen bruker nettet deres. Hvis mengden data på telenors nett ble doblet så ville de ikke kunne klart å oppretthold denne hastigheten. Hvis mengden data hver kunde i sverige brukte ble halvert så ville det frigitt masse hastighet og folk vil kunne laste ned mye fortere.

"Ifølge mobilanalytiker Fredrik Jungermann skyldes det at vi i Norge bruker mindre mobildata enn våre naboland. Siden det sendes færre datapakker er det også mindre belastning på mobilnettet, da går hastighetene opp ettersom all kapasiteten deles mellom mobilbrukerne.

Så lenge man har en stabil forbindelse er det høye nok hastigheter i hele det nordiske markedet for videostrømming på små skjermer. Musikkstrømming og nettsurfing krever enda mindre av nettforbindelsen din.

– De svenske nettene er egentlig bedre enn de norske om man ser på landområdet de dekker, og den viktigste grunnen til at det svenske nettet er tregere skyldes at den typiske mobilkunden bruker dobbelt så mye mobildata. For Finland er bruken fem ganger høyere, sier Jungermann, som legger til:

– Spørsmålet da er om ikke det finske mobilnettet er best i Norden."

https://nrkbeta.no/2018/02/09/i-finland-far-du-ubegrenset-med-mobildata-til-under-250-kroner-i-maneden/

Du kan ikke bare si samme ting to ganger. Uansett hvor mye du repeterer er det feil. 

50% av Norges befolkning bruker Telenor sitt nett, så det å si de ikke har brukere blir bare dumt. Prøv å holde diskusjonen seriøs og ikke kom med påstander som er så åpenbart feil. Det blir og merkelig å komme med et hypotetisk scenario der du bare fjerner og legger til forbruk i dagens nettverk. Operatørene bygger ut nettverk basert på bruk. Selv om Oslo byområdet er like stort som Singapore så bor det like mange i Singapore som hele Norge. Så selvfølgelig har de også utrolig mange flere sendere i Singapore enn det er i Oslo. Så selv om total datatrafikk i Singapore langt overgår Oslo har altså Singapore like hastigheter. Så det å skape hypotetiske situasjoner har ingenting for seg. Om folk brukte dobbelt så mye data så kan det og tenke seg at Telenor doblet kapasiteten i nettet og beholdt hastigheten. Så dette er ikke et argument. Det er bare en hypotetisk situasjon du finner på, som du lett kan motbevise med å si at Telenor hypotetisk sett dobler hastigheten sin, så er teorien din feil. 

Jeg vet heller ikke om du kjenner så godt til vitenskapelige metoder, men du kan ikke ta 3 datapunkt og trekke forenklede konklusjoner basert på de. Sør-Korea har samme mobilbruk per kunde som Sverige men 2x hastighet. Finland har 3x av Sverige og lik hastighet. Det finnes ingen relasjon mellom mengde data folk bruker og hastighet i nettet. Ser vi på OECD målingen så er det du sier bare tull. Denne latterlig forenklede modellen din er feil for sammenligning av alle land foruten Sverige og Norge. Så det vil si at det er kun tilfeldig at den stemmer for Norge og Sverige. Sånn jeg vet ikke hvordan jeg kan si dette mer tydelig? Det er 100% feil. 

Og hva "mobilanalytiker" skal bety vet jeg ikke. Alle kan kalle seg "mobilanalytiker". Det gjør ikke personen til noe ekspert på noe. Og selv om han er ekspert betyr det ikke at det han sier er rett. Eller at han har ekspertise innenfor akkurat dette. Hvis du ser på Telia og Telenor sine kommentarer så danner de et langt mer kompleks bilde for forskjellene mellom nett i Norge og Sverige. 

Jeg forstår du ikke liker nett i Norge, og jeg er enig i at selv om prisen bør være høyere i Norge er det for høyt i dag og vi mangler ubegrenset pakke fra Telenor og Telia. Og jeg forstår du har funnet en forklaring du tror stemmer og gir mening for deg, men om du bruker modellen din og ser på empiriske måledata fra OECD og OpenSignal så er denne forklaringsmodellen bare helt feil. Den stemmer overhodet ikke og klarer ikke å forklare forskjeller i hastigheter mellom land i det hele tatt. Det er godt mulig at dette er en DEL av forklaringen, men det er ikke forklaringen. Vanligvis er ikke forenklede forklaringer riktige.

Vanlig streaming ligger på 3-5 mbps. All streaming buffrer gjerne 10-30 sekunder. Du trenger altså ikke stabilt 3-5 mbps engang. Som også er hvorfor høy hastighet er bra selv om folk ikke forstår dette. Om YT kan buffre 30 sekunder video på 1 sekund f.eks. All streaming og video over nett gitt høy hastighet laster inn i spikes. Det å kunne sende i raske burst med høy hastighet gir beste nettopplevelsen selv om du i snitt ikke trenger mer enn 5-10 mbps. Men selvfølgelig ser folk bare på gjennomsnitt og ignorerer hvordan nettverk og tjenester faktisk fungerer. Og ja Sverige og Finland har 25 i gjennomsnitt, Norge har 45, så alle har godt over hva en trenger sånn sett. Gjennomsnitt er heller ikke et veldig bra tall da men. 

Eksempel på det er Hovden. Det steder i Norge med høyest svinging i befolkning med 20x økning i påsken. Det vil si at Telia har nettkapasitet  til 20x befolkningen på Hovden året rundt og gjennomsnittlig 4G hastighet i Hovden er ekstremt høy. Og da kommer vel du med modellen din da? Det er fordi ingen bruker nettet liksom. Bare her ser vi modellen din er en ekstrem forenkling og mislykkes totalt i å forklare den høye hastigheten for dette området.  Som igjen er rimelig unik for Norge.Slike ting kan være med å forklare et høyt gjennomsnitt for Norge. Folk måler nok gjerne hastighet ved feriested da dette er nytt sted og folk lurer på hastighet. Og alle feriesteder i Norge er overdimensjonert med opptil 20x 99% av året.

Faktisk overraskende nok så tror jeg Telia og Telenor har peiling på eget nett og hvorfor ting er som de er. Men la oss late som at siden de tar høye priser i Norge og ingen ubegrenset så er alt de sier bare løgn...... Heller høre på en fyr fra Sverige som heter Fredrik.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvir clear signsl hsr talkene sine fra men ifølge https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/statistikker/inet er gjenomsbitts hastigheten får fast privat bredbånd i norge 104.5 Mbpd per3. kvartal 2018 median vedien ligger også noe over 45 Mbps, så whem har rett?

Du vet at de har målt WiFi, ikke sant? Så ikke hva folk får i kabel fra veggen, men fra aksesspunkt hjemme eller ute fra offentlig nettverk. Så dette er jo ulike målinger. Rimelig lite overraskende at trådløs gjennomsnitt er lavere enn kablet.

Å herregud må ha vørt jøvlig trøtt når jeg skrev, eller så har jeg tengt wifi under idiell forrhold, gjerenm 802.11ac. takker for korreksjon. Til mitt eget forsvar sørger jeg alltid (i den grad det er muluig) for å ha maks signal styrke når jeg måler hastighet på wifi og igså at den enheten jeg bruker er den eneste som er generere trafikk på det tidspungtet slik at ikke ting påviirkes av andre. Jeg ser at dette sansynligvis ikke er den måten folk flest tester så mine erfaringer på ommrådet er missvisende. 

Endret av Bjarne Nilsson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...