Gå til innhold

Hvorfor er etniske nordmenn så opptatt av rasisme.

Anbefalte innlegg

Hei.

I lokalavisen der han hører til, så har det vært minst 2 mennesker som har mørk hud som har uttalt seg i saken. Han ene sa at han kunne forstå at noen reagerte på det, men han hadde nok kjennskap til Norge og uttrykket til at han ikke reagerte på det selv.

Selv så føler jeg at det er vanskelig å skulle være politisk korrekt.

Jeg føler at det er feil å si "mørkhudet" istedenfor brun og svart for eksempel, siden mørkhudet kan være en fra Øst-Europa, eller en helt svart mann fra ett afrikansk land.

Føler og at det er irriterende at jeg som hvit i prinsippet ikke har lov til å synge mange sanger, pga bruk av ord som "nigger" etc.

Problemet er som du sier, nordmenn lar seg krenke på andres vegne.  Kjenner ei som er veldig mørk fra New York, hu kaller seg selv "Black", så hvorfor ikke bare si svart om man skal beskrive hu?.

Sukk.

Den korrekte betegnelsen på person med bakgrunn fra Afrika er ihvertfall i USA black, altså svart. Men så er jo amerikanerne også ekstremt opphengt oi hudfarger og såkalte raser. Folk blir fortsatt definert ut i fra såkalt rase i statistikken. Selv tror jeg ikke på menneskeraser. Det er hos hunder man finner raser; ikke hos mennesker. For 50 000 år siden fantes det to menneskeraser, Cro-Magnong og neandertalerne. Men så døde neandertalerne ut og siden den gang har det kun eksistert EN menneskerase. At det er forskjellige hudpigmenter skyldes klima man vokser opp i og ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den korrekte betegnelsen på person med bakgrunn fra Afrika er ihvertfall i USA black, altså svart. Men så er jo amerikanerne også ekstremt opphengt oi hudfarger og såkalte raser. Folk blir fortsatt definert ut i fra såkalt rase i statistikken. Selv tror jeg ikke på menneskeraser. Det er hos hunder man finner raser; ikke hos mennesker. For 50 000 år siden fantes det to menneskeraser, Cro-Magnong og neandertalerne. Men så døde neandertalerne ut og siden den gang har det kun eksistert EN menneskerase. At det er forskjellige hudpigmenter skyldes klima man vokser opp i og ikke noe annet.

Er også endel fysiske forskjeller, man ser jo folk med afrikanske gener er overrepresentert i topp sport. Har nok noe med at vi har levet i større samfunn mens de har vært små stammer i senere tid enn oss. 

Men utover slike små forskjeller, er de største forskjellene kulturelle. Er nok forskjellige raser, men forskjellen mellom rasene er minimal. Noen har utviklet gener for og takle kalde områder, som mongolere og han-kinesere. De har tørr ørevoks og lager så si ingen kroppslukt av sin svette. Mange folk som har bodd isolert mangler ting vi har utviklet for og takle alkohol konsum og avhengighet etc.

Kunne godt tenkt meg litt av de mongol genene så de ikke lukter død hver gang jeg tar av meg skoene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...