Drogin Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 (endret) Jeg fikk alarm på dashbordet om at bilen hadde for lite olje. Peilet den, og joda, for lite. Hadde heldigvis i hanskerommet. Når jeg åpnet for å helle på olje, så stusset jeg litt på fargen som var neddi motoren og under lokket.(lys grønnt belegg, og en del fukt under lokket til der man skal fylle på olje. Er dette normalt? Endret 26. november 2018 av Drogin Lenke til kommentar
El burro Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Har du grønn kjølevæske?, sannsynligvis toppakningen som er gåen. 2 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 26. november 2018 Forfatter Del Skrevet 26. november 2018 Har du grønn kjølevæske?, sannsynligvis toppakningen som er gåen. Nei, ikke det, vær så snill Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 26. november 2018 Forfatter Del Skrevet 26. november 2018 (endret) Det var dog ikke noe slikt på selve peilepinnen, bare lokket og litt nedover som det vises på bildet. Det er jo 9 blå ute nå. Kan det være bare kondens fra lokket? kan det være innafor normalen? Endret 26. november 2018 av Drogin Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Helt vanlig med kondens på lokket. Men også helt vanlig med gåen toppakning på en <12år gammel VAG 2 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Mest sannsynlig kondensering. Begynner den å nykke ved pådrag så hadde jeg vært mer bekymret. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Fukt og "vaniljesaus" ved påfyllinga indikerer for sjelden skifte av motorolje i forhold til bruksmønster, kjølevæskenivå som synker er langt mer alvorlig. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 (endret) Sist jeg hadde motor som så slik ut gamblet jeg på kondens, men motoren skar seg noen dager senere... Endret 27. november 2018 av toffo Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Når bytta du olje sist? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Tok prøve av olja på en motor som skar seg pga. kondens, fikk ut ca. 1dl vann sammen med olja. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Oljekjemi er hightech. Forbrenning i sylindere skaper mengder med vanndamp. En liter bensin skaper nesten 2 liter vann ref.: https://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline Noe av dette vannet passerer i bunnpannen og oljen må evne å ta opp dette vannet. Oljen må også klare å kvitte seg med vannet, dette krever: God olje Varm motor Når det gjelder toppakning, så virker det som at toppakning varer 12 år på en VAG. Pakningen brytes ned over tid. Jeg har følgende teorier for prematur toppakninglekkasje: Dårlig kjølevæske. I tillegg til å beskytte mot frost, så har også kjølevæske komponenter som skal forhindre korrosjon.,Dette blir brutt ned over tid. Derfor skal kjøleveske byttes ihht service-intervaller og spesifikasjoner. Hard belastning kombinert med kald motor. Spesielt motorer med lange topper som BMW sine rekkeseksere liker ikke å bli kjørt hart i kald tilstand. Da vrir aluminiumstoppen seg og toppen vil ikke presse jevnt mot motor som fører til havari. Når toppakningen ryker, vil sylindertrykk og eksosgass havne på avveie og særlig i kjølevæsken og motorolje. Dette fører til at kjølevæske havner på avveie og i oljen. (Olje og vann sirkulerer i adskilte baner opp og ned til toppen gjennom ~20 huller i toppakningen som passer med boringer i blokk og topp. ) Eksosgass i kjøleveske er no-good og trykkstøt forplanter seg i vannet og får slanger og radiator til å sprikke. Dette kalles utmattingsbrudd. Bobling i ekspansjonstank, uklar og grå kjøleveske med eksoslukt er symptom på eksos på ville veier. I tillegg havner det vann i oljen som gjør at olje mister smøreegenskaper som fører til havari av alt som smøres: Turbo Kamaksel Veivlager Så folkens, bytt olje særlig ofte med mye småkjøring. Derfor bør olje byttes minimum en gang i året, selv med lite bruk. https://www.machinerylubrication.com/Read/28819/engine-lubrication 2 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 27. november 2018 Forfatter Del Skrevet 27. november 2018 (endret) Kjølevæska ser bra ut tror jeg. Siste service med oljeskift var ca 10 måneder siden. Bilen brukes daglig, og når den startes går den typisk i rundt 30-35 minutter, inkludert kjøring på motorvei i 100kmt. Jeg tenker jeg holder litt ekstra nøye med nivået på olje og kjølevæske, og evt "rar" oppførsel fra bilen, og om jeg ikke merker noe venter jeg til neste service, som ikke blir om så mange månedene. Endret 27. november 2018 av Drogin 1 Lenke til kommentar
KawaFan Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Hei, hadde samme problem på en skoda octavia. Var bare å rense bort gammel dritt med en tynn skrutrekker nede rundt påfyllings hullet der pakningen er så ble det borte. Bare pass på så ikke møkka havner i toppen 1 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Finnes vel knapt en eneste motor som ikke bruker olje av de minste bensinmotorene på tyske biler. Peil olje en gang i uka. 2 Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Var veldig mye, kommer det blå røyk ut av eksosen? Et svært godt tegn er at kjølevæsken ikke har minsket. Selv skal jeg ta fult oljeskift, er ca 5 mnd siden sist. Du burde kanskje vurdere å ta det igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå