Gå til innhold

Hvilke andre muligheter har man som byggingeniør?

Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Hei!

Jeg skrev en tråd på forumet for noen uker tilbake om at jeg var lei av jobben og vurderte å si opp. Kort fortalt har jeg en stillesittende kontorjobb som rådgivende konsulent uten særlig variasjon. Ønsker nå for alvor å orientere meg om hvilke muligheter jeg har ellers på jobbmarkedet.

Jeg er åpen for det meste, men dessverre er min økonomiske situasjon slik at jeg ikke har råd til å gå ned i lønn.

Har man noen muligheter innen økonomi eller finans med en slik bakgrunn? Jeg har jo noen studiepoeng i statistikk og matematikk (A/B) og faktisk har jeg fullført første år på BI hvor jeg hadde A i snitt. Har godt over middels kunnskap i Excel og programmerer litt i VBA. Synes økonomi er interessant, men innbiller meg at det fort blir rutine der også. 

Det opplagte alternativet for min del er vel en form for byggeplassledelse ettersom jeg har praktisk bagrunn og fagbrev som tømrer, men kjenner jeg egentlig kunne tenke meg noe helt nytt.

Er ikke sikkert noen har gode forslag, men tenkte i alle fall jeg kunne høre. :) 

PS: Har kontaktet noen kontakter innen oljebransjen, men har lave forhåpninger der. 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det fortsatt slik at du ikkje vil ha ein stillesittande jobb? Eller vil du berre ha anna arbeid? Økonomi og finans er ikkje akkurat utejobbar.

Som du sjølv nemner så er byggeplassleiing ein veg å gå for ein ingeniør med fagarbeidarbakgrunn.

Eit anna alternativ i litt same gata er å jobbe for ein tilsynsetat, der er det også ofte krav om høgare utdanning men med eit sterkt ønske om at ein også har praktisk erfaring.

Eit anna alternativ er at du kan bli lærar. Ved å ta PPU allmennfag (pedagogikk) kan du som byggingeniør undervise i tømrarfaget.

Pedagogikken tek du på eit år som fulltidsstudent, eller på to år dersom du studerer deltid slik at du kan fortsette å jobbe.

I tillegg så vil du som ingeniør være kvalifisert til det meste av ingeniørjobbar, særleg der det er større fagmiljø innanfor forskjellige fag som jobbar saman.

Det er også mange stillingar som opner seg berre fordi du har ein bachelorgrad.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Er det fortsatt slik at du ikkje vil ha ein stillesittande jobb? Eller vil du berre ha anna arbeid? Økonomi og finans er ikkje akkurat utejobbar.

Neida. Utelukker absolutt ikke det. Jeg er egentlig rimelig intellektuelt anlagt, men blir veldig ensformig slik ting er nå. Jobber lite med andre. Jobber mye med det samme. Sitter på samme plassen hver dag. Osv.

Som du sjølv nemner så er byggeplassleiing ein veg å gå for ein ingeniør med fagarbeidarbakgrunn.

Eit anna alternativ i litt same gata er å jobbe for ein tilsynsetat, der er det også ofte krav om høgare utdanning men med eit sterkt ønske om at ein også har praktisk erfaring.

Eit anna alternativ er at du kan bli lærar. Ved å ta PPU allmennfag (pedagogikk) kan du som byggingeniør undervise i tømrarfaget.

Pedagogikken tek du på eit år som fulltidsstudent, eller på to år dersom du studerer deltid slik at du kan fortsette å jobbe.

Det er absolutt et alternativ. Per dags dato setter jeg nok lærer litt på vent, men hvem vet for fremtiden. Godt innspill.

I tillegg så vil du som ingeniør være kvalifisert til det meste av ingeniørjobbar, særleg der det er større fagmiljø innanfor forskjellige fag som jobbar saman.

Det er også mange stillingar som opner seg berre fordi du har ein bachelorgrad.

Ja, det stemmer nok. Kunne vel gjerne tenke meg noen konkrete forslag om noen har. Kanskje noen har vært i samme sko. Kan vel alltids søke etter ingeniør på Finn og se om jeg snubler over noe som virker interessant. :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Har møtt på folk hos Anko Bluepix som har gått byggeingeniør men endte med å jobbe med dimensional control av båt / plattform, spørs jo litt hva man har jobbet med og hvilke erfaringer man kan ta med seg til en jobb hvor utdannelsen ikke akkurat er direkte overførbar.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...