Gå til innhold

Så billig blir det å lade elbil i Oslo


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit det blir billig. Men hvem som må ta regningen for at alle med EL bil skal ladde billig. Det blir vel den vanlige mann i gata som ikke har råd til sin egen strømregning. Det er vel på tide å slutte å selge billig strøm ut.  Og tappe vannmagasinene for vann. Kanskje heller betale ner så det ikke går utover den vanlige mannen i gata.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Greit det blir billig. Men hvem som må ta regningen for at alle med EL bil skal ladde billig. Det blir vel den vanlige mann i gata som ikke har råd til sin egen strømregning. Det er vel på tide å slutte å selge billig strøm ut.  Og tappe vannmagasinene for vann. Kanskje heller betale ner så det ikke går utover den vanlige mannen i gata.

Skattebetalarane. Dess meir du tener, dess større del av rekninga betaler du. Den som ikkje tener nok til å betale straumrekninga si, betaler neppe mykje skatt heller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Foreslår at man lager en app som muliggjør at man betaler for gatelys man «forbruker» som sykkelist eller gående. Disse fortausladerne for elbiler bruker ikke mye strøm sammenliknet med gatebelysning. Ser man på fortausladere som «tiltak for bedret luftkvalitet» som en allmennyttig gode for alle, på lik linje som man ser på gatebelysning er ett allmenngode for trygghet og fremkommelighet i mørket:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skattebetalarane. Dess meir du tener, dess større del av rekninga betaler du. Den som ikkje tener nok til å betale straumrekninga si, betaler neppe mykje skatt heller.

¨Sånn dette avgift landet har blitt nå så gjør ikke dette det bedre. Er jo mer økning i avgifter en det folk snart klare å betale. Dermed mye høyere strøm for at dem skal gi El biler nesten gratis strøm gjør det ikke bedre. Når det er alle og ikke bare el bil folket som skal betale dette

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit det blir billig. Men hvem som må ta regningen for at alle med EL bil skal ladde billig. Det blir vel den vanlige mann i gata som ikke har råd til sin egen strømregning. Det er vel på tide å slutte å selge billig strøm ut.  Og tappe vannmagasinene for vann. Kanskje heller betale ner så det ikke går utover den vanlige mannen i gata.

 

Med tanke på at den vanlige man i gata som kjører elbil, og betaler skatt så er det rimelig at skattebetalerne/elbileierene betaler. Det at det er de samme personene er helt ok. Så kan skatten til fossilbil eierne som kjører fyller med sterkt subsidiert drivstoff betale for helse utgifter Norge har som følge av giftstoffene dere bidrar til å fylle lungene til barna deres og våre med. Er ikke det rimelig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Greit det blir billig. Men hvem som må ta regningen for at alle med EL bil skal ladde billig. Det blir vel den vanlige mann i gata som ikke har råd til sin egen strømregning. Det er vel på tide å slutte å selge billig strøm ut.  Og tappe vannmagasinene for vann. Kanskje heller betale ner så det ikke går utover den vanlige mannen i gata.

 

Med tanke på at den vanlige man i gata som kjører elbil, og betaler skatt så er det rimelig at skattebetalerne/elbileierene betaler. Det at det er de samme personene er helt ok. Så kan skatten til fossilbil eierne som kjører fyller med sterkt subsidiert drivstoff betale for helse utgifter Norge har som følge av giftstoffene dere bidrar til å fylle lungene til barna deres og våre med. Er ikke det rimelig?

http://www.naaf.no/AllergivitenSite/Miljoforhold/Dieseleksos-gir-okt-astmaforekomst-verre-astma-og-mer-av-annen-sykdom/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje på tide å roe ned hysteriet om miljø og avgift på det berget her. Vi kommer til å bli så blakke til slutt at vi har ikke råd til å bo i Norge lenger

So dyrt er det då ikkje å lade bilen. Sjølv med den høgaste prisen kostar det mykje mindre pr km enn bensin eller diesel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje på tide å roe ned hysteriet om miljø og avgift på det berget her. Vi kommer til å bli så blakke til slutt at vi har ikke råd til å bo i Norge lenger

 

Blakke? Vi får jo bedre og bedre råd nå som miljøavgiftene for folk flest blir lavere og lavere. Spesielt overgangen til elbiler gjør at småbarnsfamilier får mer penger å rutte med når man ikke må bruke så mye på drivstoff, bompenger og oljeskift.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blakke? Vi får jo bedre og bedre råd nå som miljøavgiftene for folk flest blir lavere og lavere. Spesielt overgangen til elbiler gjør at småbarnsfamilier får mer penger å rutte med når man ikke må bruke så mye på drivstoff, bompenger og oljeskift.

Er det noe som ikke blir billigere så er det avgifter. Staten kan det å melke det folk trenger mest av. Så bare vent å se om en liten stund så fyker det rett til vers..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok noen kjappe estimater som antyder at investeringskostanden fordelt over 5 år blir i samme størrelseorden som prisen for strømmen fordelt over 5 (rettelse) år. Nå er det sikkert mye å kritisere ved regnestykket så jeg er veldig åpen for korreksjoner og innspill. Jeg legger det i spoiler for de som er interessert i detaljene. Uansett, poenget mitt er at ladestolpene ikke bør stå å kaste bort investeringsmidlene på luse-lading (3,6 kW og mindre). De bør utnyttes maksimalt og av flest mulig for å få ned investeringskostnaden per bruker.

 

 

Jeg tenker meg et ladeanlegg med 20 ladestolper der hver stolpe har én lader med to T2-uttak. Laderne må ha lastfordeling og betalingsløsning. Jeg ser for meg at en slik lader koster 30 000 kr eks mva, kabler 5000 kr/lader inkludert rør osv. Gravearbeid 2500 kr per ladestolpe, anleggsbidrag (trafo mm) ca 50 000 på hele anlegget (63A 400V 3-fase) og elektrikerarbeidet 100 000 for hele anlegget. Videre har jeg regnet 5 år nedbetaling og null rente for enkelhets skyld. Null løpende utgifter eller vedlikehold for enkelhetsskyld. Derfor muligens litt høye enhetspriser for å kompensere. Da får jeg en investeringskostand på 4500 kr per ladeuttak per år.

 

Hvis vi antar at anlegget lader biler med maks kapasitet, til sammen drøyt 43 kW, halve døgnet, så brukes det strøm for 4774 kr per ladeuttak per år ved en strømpris på 1 kr/kWh (husk kommunen betaler ikke mva).

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er meningsløst når all parkering på offentlig parkeringsplass er gratis for elbil. Vi ønsker at de som har elbil og kjører langt og har behov skal få slippe til i byen, ikke at en aller annen større elbil som strengt tatt ikke trenger å lade eller ikke gidder å lade står der, sier han.

Mange av disse plassene er plassert nær trafikkknutepuntker som T-bane. Det blir et krav om å være koblet til lader, men det vil kreve nyregulering av alle ladeplasser. Dermed vil det komme etterhvert.

Så man skal sette bilen til lading om natten noen timer, stå opp klokken 03.00 for og flytte den når ladingen er ferdig, eventuell sette bilen til lading midt på natta, eller sette bilen til lading på dagtid ta trikken til jobb, stikke avgårde en par timer midt på dagen for å flytte bilen. Mye elbil-eiere må akseptere i miljøets navn.

 

Når det er nok el-biler her på berget begynner avgiftene og poppe opp siden de blir gode melkekuer, problemet med dette er at alle som ikke har behov for bil/elbil dessverre må være med og betale endel av disse avgiftene via strømregningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hyggelig timepris på 22kW lading, hvis du klarer å utnytte det. Normale mennesker vil kanskje sette sin zoe* til lading kl 23 og hente den kl 7, alså kr 40 for max 41kWh. Som fortsatt er en hyggelig energipris men litt unna de 22 øre journalisten regner med..

 

 

Da har jeg mer tro på en løsning med lastbalanserte plasser men 43kW fordelt på 40 uttak er minst 30 uttak for mye. Med 10 uttak og fullt belegg kan bare *en* av bilene lade med (litt) mer enn 3,6kW.

 

 

*Zoe er den eneste bilen som kan lade med 22kW, med mindre du får tak i en brukt Model S med dobbeltlader.

Lenke til kommentar

Problemet er for få lader. Når de blå bestemte var utbyggingen i forkant. Altså var det fler ladeplasser enn det var behov for mange steder og Defor slapp man plug- in hybrider inn.

 

Når «byregjeringen» tok over makten sluttet de å bygge nye fortausladere. Til tross for sterkt økende andel elbiler stopper de utvidelsene på nødvendige fortausladere som for folk flest er helt nødvendig å ha tilgjengelig i nabolaget, om man skal følge oppfordringene å kjøpe elbil. Om ikke stopp i utbygging var nok har «byregjeringen» fjernet mange hundre ladere.

 

Altså AP og MDG gjør elbiler til luksusobjekt med subsidier til de velbeslåtte med enebolig og rekkehus med egen parkeringsplass og selv kan legge opp til lademulighet. Vi kommer sikker til å se dette i neste valgkamp hvor elbileiere blir «rike snyltere» hvor det deres egen politikk har fjernet elbiler som mulighet for folk flest.

Endret av N8591NB4
Lenke til kommentar

Syns ikke det var så billig og verste perioden er jo på kvelden/natta da er det umulig å finne lader hvis man bor litt unna sentrum, på dagen er det masse ledig da folk er på jobb.

Og burde vært kun for elbiler eller hybrider får kun stå maks 8 timer, er ikke noe mening at hybrider med sine små batterier skal stå 16 timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så man skal sette bilen til lading om natten noen timer, stå opp klokken 03.00 for og flytte den når ladingen er ferdig, eventuell sette bilen til lading midt på natta, eller sette bilen til lading på dagtid ta trikken til jobb, stikke avgårde en par timer midt på dagen for å flytte bilen. Mye elbil-eiere må akseptere i miljøets navn.

 

Når det er nok el-biler her på berget begynner avgiftene og poppe opp siden de blir gode melkekuer, problemet med dette er at alle som ikke har behov for bil/elbil dessverre må være med og betale endel av disse avgiftene via strømregningen.

Du trenger ikke å stå opp kl. 03:00, det er 3-timers begrensning kun på dagtid. Om du trenger så lite lading at du kan flytte bilen etter 3 timer på en 3,7kW ladestolpe er det kanskje greit å vente med å lade til neste natt slik at du kanskje får ladet aktivt i 8 timer. Det er kun 26-27kWh inn på batteriet, passende for elbilene som selger mest nå (som har 36-64kWh batteri). Har man f.eks en Hyundai Kona med 64kWh batteri og kjører i snitt 50-60km pr. dag holder det fint med å lade ca. hver fjerde dag, da kan man utnytte hele natten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns ikke det var så billig og verste perioden er jo på kvelden/natta da er det umulig å finne lader hvis man bor litt unna sentrum, på dagen er det masse ledig da folk er på jobb.

Og burde vært kun for elbiler eller hybrider får kun stå maks 8 timer, er ikke noe mening at hybrider med sine små batterier skal stå 16 timer.

Det regulerer seg selv, hvem vil betale 16*5=80 kroner for å lade et lite batteri på 10kWh? Da er det jo mye billigere å kjøre på bensin. 

Lenke til kommentar

Hyggelig timepris på 22kW lading, hvis du klarer å utnytte det. Normale mennesker vil kanskje sette sin zoe* til lading kl 23 og hente den kl 7, alså kr 40 for max 41kWh. Som fortsatt er en hyggelig energipris men litt unna de 22 øre journalisten regner med..

Dette fungerer glimrende med lastdeling. Da får Zoe'n i mitt regnestykke ~1 kW på kvelden når alle andre lader samtidig (43 kW delt på 40 uttak i regneksemplet mitt), men etter hvert som stadig flere biler blir ferdig ladet blir det mer ledig kapasitet sånn at Zoen kan lade raskere utpå natta. Til slutt er det bare en eldre Tesla som ennå ikke har ladet ferdig og da får den all resterende kapasitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...