Gå til innhold

Kredittramme blir snart regnet som gjeld

tigerdyr

Anbefalte innlegg

Disse fordelene har man kun fordi et bestemt antall av kredittkortkundene ikke betaler alt ved forfall.

Hele forretningsideen bak et kredittkort er at folk med ganske dårlig råd skal få enda dårligere råd, mens de som har god råd skal få enda bedre råd på bekostning av førstnevnte gruppe. Mange ønsker å forby kreditt med fordeler i forbrukerforhold.

Det er på grunn av dette at det burde være en maks grense på hvor høy rentesatsen kan være, f.eks 15%

Har sett kort med 24% og tilogmed 35% rente

Maks 15% rente, eller lavere, er mye bedre enn det som foreslås i denne artikkelen, da det vil bli mindre utlånere da det blir mindre lønnsomt

Det blir da også vanskeligere å få kredittkort med høy kreditt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse fordelene har man kun fordi et bestemt antall av kredittkortkundene ikke betaler alt ved forfall.

Hele forretningsideen bak et kredittkort er at folk med ganske dårlig råd skal få enda dårligere råd, mens de som har god råd skal få enda bedre råd på bekostning av førstnevnte gruppe. Mange ønsker å forby kreditt med fordeler i forbrukerforhold.

Mener du seriøst at kredittkortselskaper konspirerer mot fattige for å gjøre dem enda fattigere?  Det skulle liksom være "hele forretningsideen" deres? 

Selskapene tjener på at du bruker kortet og får betalt per betaling du gjør, typisk 2-3%, som butikken betaler selskapet.  For hver aktive kunde som f.eks. bruker for 20K i måneden kan det fort betyde 6000+ kr i året de får inn fra betalingstedene.  En kunde som derimot har maxet ut kortet med 20K betaler kanskje 400 kr måneden i renter.  Selskapene tjener altså mer på folk som faktisk bruker kortet til å betale med.  

Lenke til kommentar

Mener du seriøst at kredittkortselskaper konspirerer mot fattige for å gjøre dem enda fattigere?  Det skulle liksom være "hele forretningsideen" deres? 

Selskapene tjener på at du bruker kortet og får betalt per betaling du gjør, typisk 2-3%, som butikken betaler selskapet.  For hver aktive kunde som f.eks. bruker for 20K i måneden kan det fort betyde 6000+ kr i året de får inn fra betalingstedene.  En kunde som derimot har maxet ut kortet med 20K betaler kanskje 400 kr måneden i renter.  Selskapene tjener altså mer på folk som faktisk bruker kortet til å betale med.  

Du har misforstått. De som tjener på at det trekkes 2-3% er kortselskapene selskaper som Visa og Mastercard - de som eier infrastrukturen som benyttes i tilknytning til transaksjonen. Ikke banken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Benyttet kreditt er gjeld i dag

Problemet er at de kan bruke opp grensen på kortet etter at de har fått lån og da er det ike sikkert de klarer å betjene boliglånet lengre 

De kan også ta opp nytt lån etter å ha tatt boliglån. Eller de kan øke rammen på kredittkortet sitt. Det er derfor ganske begrenset hvor mye dette hjelper banken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har misforstått. De som tjener på at det trekkes 2-3% er kortselskapene selskaper som Visa og Mastercard - de som eier infrastrukturen som benyttes i tilknytning til transaksjonen. Ikke banken. 

Nei, du misforstår selv.  Hvor har jeg nevnt banken med ett eneste ord?  Jeg var da tydelig på det var kredittkortselskapene som tjente de prosentene. 

Lenke til kommentar

Nei, du misforstår selv.  Hvor har jeg nevnt banken med ett eneste ord?  Jeg var da tydelig på det var kredittkortselskapene som tjente de prosentene. 

Men det er vel også bankene som tilbyr de store fordelene her? Og de må tjene disse inn via renter fra de som ikke betaler ved forfall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gjeldsregisteret burde jo bli brukt til å registrere hvor mye gjeld folk har. Ikke hvor mye gjeld de kan få.

Gjeldsregisteret registrerer begge deler. Så får banken gjøre den kredittvurderingen som banken mener er riktig i lys av dette. Det betyr at noen banker vil være konservative og legge vekt på kredittrammen, mens andre vil være mer offensive og legge vekt på saldoen. Begge deler er tillatt etter boliglånsforskriften. Det fremstår etter min mening som en rimelig løsning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor du har nevnt banken? Du skrev da vitterlig om kredittkortselskaper i denne tråden for kort tid siden. Jeg kan hente det frem for deg:

"Mener du seriøst at kredittkortselskaper konspirerer mot fattige for å gjøre dem enda fattigere?  Det skulle liksom være "hele forretningsideen" deres? 

Selskapene tjener på at du bruker kortet og får betalt per betaling du gjør, typisk 2-3%, som butikken betaler selskapet. "

Hvis du med "kredittkortselskaper" her mener Visa og Mastercard, og ikke bankene, slik du nå sier, så har du jo virkelig misforstått. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...