Gå til innhold

Kredittramme blir snart regnet som gjeld

tigerdyr

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/na24/kredittbombe-for-mange-nordmenn-med-kredittkort/3423562891.html

Tåpelig at mange fra neste år må avslutte ubrukte kredittkort (eller be om mindre kredittramme) for å kunne få boliglån.  En godt eksempel på en god ide (gjeldsregister) ødelagt av hjernedøde politikkere.  

Men det hadde vært noe om det også ble regnet som gjeld på skattemeldingen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvifor er dette tåpeleg? Kva er den prinsipielle forskjellen på lån du får via bustadlån og kredittkort? Dette er fornuftig for å få ned bruken av kredittkort og folk som hamnar i problem ala Luksusfellen.

Forskjellen er at kredittkortramme ikke er det samme som kredittkortgjeld. Det naturlige ville være å ta hensyn til det du faktisk skylder, ikke gjeld du kan ta opp hvis du ønsker. 

For øvrig er premisset i artikkelen feil. Selv om kredittramme skal oppgis av gjeldsregisteret, skal ikke nødvendigvis kredittrammen legges til grunn av bankene når de vurderer boliglån. Det skal oppgis både ramme og saldo, og banken vil som ledd i kredittvirksomhet velge hvordan den vil vektlegge henholdsvis ramme og saldo. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å i stedet regne benyttet kreditt som gjeld? :dontgetit:

Benyttet kreditt er gjeld i dag

Er det så vanskelig å få registrert brukt kreditt kontra tilgjengelig kreditt?

For meg høres det også litt merkelig ut at det blir regnet som gjeld men forståelig hvis de bakenforliggende systemene ikke kan håndtere tallene med jevne mellomrom.

Problemet er at de kan bruke opp grensen på kortet etter at de har fått lån og da er det ike sikkert de klarer å betjene boliglånet lengre 

Lenke til kommentar

Kvifor er dette tåpeleg? Kva er den prinsipielle forskjellen på lån du får via bustadlån og kredittkort? Dette er fornuftig for å få ned bruken av kredittkort og folk som hamnar i problem ala Luksusfellen.

Så da skal resten av befolkningen, som greier å bruke kredittkort på en fornuftig måte, måtte få dette gjeldsregistrert likevel? Syns du det er rettferdig da? 

Lenke til kommentar

Problemet er at de kan bruke opp grensen på kortet etter at de har fått lån og da er det ike sikkert de klarer å betjene boliglånet lengre 

Dette høres for meg veldig ut som en konstruert problemstilling, kanskje bare på grunn av min egen posisjon hvor egenkapital er langt større problem enn betalingsdyktighet.

Hvem er disse personene som har nok egenkapital og liten nok inntekt til å få ett lån de ikke klarer å betjene på grunn av ett kredittkort?

Lenke til kommentar

Hvorfor ha kort du ikke bruker?

Svært få som trenger mer enn 10k kreditt på kortet, om de har planer om å betale det ned innen rentene starter å tikke og dette vil ikek ha noe å si for de som kan betjene mye kreditt på en gang

På reiser f.eks. bør man utelukkende bruke kredittkort, aldri debitkort, og det er også klart å anbefale å altid ha meg seg et reservekort.  

10K kredittramme, tuller du?  10K kommer du ikke langt med og hadde ikke overlevd mange dager på en ferie med bare det tilgjengelig. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Man bør utelukkende bruke kredittkort på reiser, aldri debitkort, og det er også klart å anbefale å altid ha meg seg et reservekort.  

10K kredittramme, tuller du?  10K kommer du ikke langt med og hadde ikke overlevd mange dager på en ferie med bare det tilgjengelig. 

Jeg skrev svært få

Folk som reiser mye har råd til å ha høy kreditt og samtidig ha boliglån

Lenke til kommentar

Trenger de virkelig kreditt på 200k?

Det er flere fordeler ved å handle på kredittkort så lenge du betaler alt ved forfall måneden etter. 

Jeg ville ha fått en dårligere rente på lånet til huset jeg kjøpte i år hvis den ubrukte kredittrammen på over 200K skulle brukes imot meg.  Hvis disse nye reglerne hadde trådd i kraft, måtte jeg avslutte alle kortene før huskjøp hvoretter jeg kunne få opprettet de igjen etterpå.  De fleste burde se det tåpelige i sådan et opplegg.  Det er selvfølgelig kun den til enhver tid brukte kreditten som bør telle. 

Lenke til kommentar

Det er flere fordeler ved å handle på kredittkort så lenge du betaler alt ved forfall måneden etter. 

Disse fordelene har man kun fordi et bestemt antall av kredittkortkundene ikke betaler alt ved forfall.

Hele forretningsideen bak et kredittkort er at folk med ganske dårlig råd skal få enda dårligere råd, mens de som har god råd skal få enda bedre råd på bekostning av førstnevnte gruppe. Mange ønsker å forby kreditt med fordeler i forbrukerforhold.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg avsluttet like godt kredittkortet mitt i dag. Har ikke brukt det på flere år uansett. Den eneste grunnen til at jeg hadde kredittkort var som en backup i tilfellet VISA-systemet er nede eller hvis VISA-kortet mitt blir uleselig eller noe sånt.

Dette er for deg personlig, og det er helt greit. Men det finnes flust av grunner til å ha kredittkort i en ryddig personlig økonomi. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...