Dubious Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Bruker melk stort sett bare i kaffe/kakao og noen ganger i supper, men det er svært sjeldent jeg drikker opp 1 liter før den går ut på dato Vurdert halvliter, men den koster like mye som litern Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Du får jo kjøpt creamer i pulverform. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Laktosefri melk har lengre holdbarhet enn vanlig. Vikingmelk er snadder, det fins i hermetisk form. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Har også sett bokser med Nesle tørrmelk hos innvandrerbutikker. Lenke til kommentar
uruvon Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Laktosefri melk er en god del dyrere enn vanlig melk, men det finnes også laktoseredusert lettmelk - den koster omtrent det samme som ordinær lettmelk, og har samme lange holdbarhet som laktosefri melk i uåpnet tilstand. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Du skriver at melken går ut på dato før du har drukket den opp - men melk holder seg mye lengre enn til datoen som er satt på pakken. Lukt på melka før bruk, og så lenge den lukter fint er den fin. 4 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 De har vel ofte melk i halvlitere også. Som Kontorstol nevner så holder det mye lengre enn det som står på pakken. Ellers har havremelk, mandelmelk osv mye lengre holdbarhet, men det smaker jo litt annerledes da. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Du kan også fryse den ned i porsjonspakker/terninger. Melk tåler vel frysing i minst 6 mnd, tror jeg det var. Ellers så stemmer det som står ovenfor om holdbarhet i følge egne erfaringer bra, man kan ofte fint bruke melk en uke etter "best før" Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Eg støttar meg til siste talar, når du berre av og til brukar litt mjølk til matlaging og liknande så er det ei god løysning å fryse ned mjølk som isbitar (tilsvarande også med fløyte). Angåande det som er sagt om holdbarheit så stemmer også det at mjølka held seg lenger enn datomerkinga, men som ein som også brukar lite mjølk så ser eg at holdbarheita ikkje er like god etter at du har opna kartongen. Ein uopna mjølkekartong kan ligge ganske lenge i kjøleskapet, men når du fyrst har opna kartongen så bør du bruke den opp innan veka er omme. Mi løysning er at eg kjøper lite mjølk, men når eg kjøper mjølk så kjøper eg H-mjølk som er litt feitare og som derfor held seg litt betre enn lett og skummamelk. Dersom ditt primære bruksområde er kaffe/kakkao, samt av og til supper og gryter så hadde eg slutta å kjøpe mjølk og heller sattsa på å kjøpe små porsjonspakkningar med kaffefløyte om du får tak i det, alternativt mjølkepulver til kaffen, og at du kjøper rett-i.koppen kakao der du berre treng å tilsette varmt vatn. Til matlaging ville eg godt over til fløyte. Fløyten har god holdbarheit på grunn av høgt fettinnhald, og egnar seg heilt ypperlig til å fryse som isbitar sidan du ofte berre skal ha ein klunk eller to med fløyte i suppa likevell. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 (endret) Husker et par år siden så var det egen melk med lengre holdbarhet tror q meieriene hadde det, synd de ikke har det lenger, drikker kun et eller to glass melk i helgene da blir fort en liter litt mye Endret 26. november 2018 av onkel_jon Lenke til kommentar
fudun Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Tine sin Styrk er ultrapasteurisert og har lang holdbarhet. Høyere proteininnhold er også et pluss. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Melken holder lenger hvis du legger den i den kaldeste delen av kjøleskapet. Det er en gammel uvane fra brettetut-dagene at man setter den i kjøleskapsdøra, men med skrukork har vi mer plasseringsfrihet. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. november 2018 Forfatter Del Skrevet 26. november 2018 Dersom ditt primære bruksområde er kaffe/kakkao, samt av og til supper og gryter så hadde eg slutta å kjøpe mjølk og heller sattsa på å kjøpe små porsjonspakkningar med kaffefløyte om du får tak i det, alternativt mjølkepulver til kaffen, og at du kjøper rett-i.koppen kakao der du berre treng å tilsette varmt vatn. Til matlaging ville eg godt over til fløyte. Fløyten har god holdbarheit på grunn av høgt fettinnhald, og egnar seg heilt ypperlig til å fryse som isbitar sidan du ofte berre skal ha ein klunk eller to med fløyte i suppa likevell. Bruker kakao hvor man kun har varmt vann, men selv den blir bedre med litt melk + at kald melk gjør at den kan drikkes med en gang uten å brenne seg på tungen Skal vurdere frysing Melken holder lenger hvis du legger den i den kaldeste delen av kjøleskapet. Det er en gammel uvane fra brettetut-dagene at man setter den i kjøleskapsdøra, men med skrukork har vi mer plasseringsfrihet. Har ikke hyller i kjøleskapdøra, de tok jeg bort for å få mer plass i selve kjøleskapet Lenke til kommentar
Ronald Ulysses Swanson Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Husker et par år siden så var det egen melk med lengre holdbarhet tror q meieriene hadde det, synd de ikke har det lenger, drikker kun et eller to glass melk i helgene da blir fort en liter litt mye Det er Tine som har en langtidsholdbar melk. Denne finnes fortsatt, men holder jo uansett bare ca 1 uke etter åpning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå