Redaksjonen. Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Oslo-politikere håper pilotprosjektet i Olav Vs gate vil gjøre grønn anleggsdrift norsk eksportvare.Denne gata blir utstillingsvindu for utslippsfri byggeplass Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Tyngre annleggsmaskiner som skal brukes mer enn noen få timer i døgnet har ikke alternativer til hydrogen og brenselsceller. Sånn er det bare. Biodrivstoff og naturgass er bare å glemme, om poenget er ren luft. Lenke til kommentar
Andre Sveen Skrevet 30. november 2018 Del Skrevet 30. november 2018 Som innlegget til Bjørn Eng sier. Biodrivstoff duger ikke til ren luft. Naturgass derimot hadde nok vært godt nok gitt at målet er ren luft. Da snakker en i praksis om LPG eller propan. To navn på samme ting. Både LPG/Propan eller biogass ville nok også vært bra nok hvis formålet er ren luft i første omgang. Førstnevnte er riktignok fossil, men utslippet er svært rent. Bare CO2 og vann tilnærmet som kommer ut. CO2 er ikke giftig i lave konsentrasjoner og det vil da i praksis være helt giftfritt med mindre du er helt oppi eksosrøret. Propandrevnet trucker til innendørs bruk skulle vel mange kjenne til. Når det er sagt så er hydrogen et av mange alternativer med nullsum karbon, det finnes også flere varianter av fornybare gassdrivstoff på vei. Bio-propan kalt bio-dme er en. Et annet alternativ er E-gas en syntetisk metan. Når det forbrennes er det svært rent og nullsum karbon i totalregnskapet. Derfor forstår jeg ikke hvor hydrogen blir presentert som det eneste mulige gassdrivstoffet. Har ingenting imot bruk av strøm heller. Skjer mye spennende. Selv har jeg kjørt LPG/propanbil siden 2011 og har svært gode erfaringer. Bilen er riktignok 20 år gammel, men har renere utslipp enn hvilken som helst ny hybrid. Praktisk er det å ha 1500 kg hengerfeste selv om dette nå kommer på enkelte elbiler. Så lenge en har tennplugg kan i prinsippet hvilken som helst bensinmotor bygges om. Hvis produsentene vil er det ingen tekniske hindringer i veien for å lage gassdrevne lastebiler, gravemaskiner eller hva det måtte være. Hvilket gassdrivstoff er ikke så nøye. De fleste gassalternativer er langt bedre enn diesel når det gjelder forurensing. Fellesnevner er en som regel ikke klarer å måle partikkelutslipp og nær giftfritt i de fleste varianter. Per idag er LPG det lettest tilgjengelig gassdrivstoffet. Det kunne vi gjort allerede nå hvis viljen er der. Da hadde en kommet svært langt. Slik det er nå virker det for meg som et hydrogen rett og slett er for dyrt. Ikke lenge siden flere stasjoner ble nedlagt. Biogass finnes rundt om på renovasjonsanleggene, men er usikker på om mengdene produsert er nok til å dekke etterspørselen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå