Gå til innhold

Hjelp til lyd demping. Blokk. Mye klager, solgt 12" subwoofer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ganske lei av naboer som klager på musikk.

Selv har jeg aldri klaget på noen naboer og alltid akseptert de gangene jeg har hørt musikk ifra andre..
Jeg har heller sett positivt på det at noen har det fint engang iblandt og at vi andre er solidariske...

I begynnelsen så spillte jeg faktisk høyt med 2 stk Dynavoice høytalere og en Proson 12" subwoofer. Jeg likte lyden ifra subwooferen svært godt men på seig musikk som psybient o.l.

Det ble endel klager, etterhvert så ble jeg kansje en smule paranoid og oppgitt og spillte sjeldenere og sjeldnere... Både gitar og piano ble mer og mer støvete, noe jeg spiller på engang blandt egentlig.

Så i ettertid har jeg begynt å spille litt, LAVT... Men naboene har begynt å klage når jeg spiller lavt også... Dette gjorde meg ganske så irritert, skal jeg begynne å spille høyt som jeg gjorde før... Jeg regner med det var 12 tommeren med bass så gjorde mesteparten av utslaget...

Så den har jeg nå solgt etter å ha eiet den i over 10 år.

Den Jbl har 4 halve rundinger som den står på, som er fastmontert i subben for å ikke lede vekk bass. Jeg har også flyttet subben langt ifra veggen inntill naboen.

Jeg har vært inne på aliexpress og sett på spikes...

Skal den spisse delen ned i parketten og risikere å ødelegge med masse skraper?

Hjelp til å finne riktig spikes til 2 stk høytalere... Det er vel 2x8 tommere Sony med 4" discant elementer som er 30 år gamle. noe jeg også låner...

Rommet er klassisk 60m2 leilighet med en stue på ca 20-25m2... Funderer på om jeg skal ha stativ høytalere som er små, eller gå for gulvhøytalere... Jeg liker jo god lyd og mye lyd, men prøver å justere det ned med smarte løsninger... Spiller ikke høyt lenger, har gjort noe med bassen. Så før dere sovner av wall of text... Kansje  noen tips :)*

Det med klager er ingen spøk, blir litt paranoid til tider. Hva er høyt hva er ikke høyt, jeg føler jeg alltid spiller lavt da jeg har bodd her i flere år. Orker ikke mer syting ifra naboene.

En gang jeg kom hjem sent på kvelden ifra en jobb så satte jeg på en sang, lavt... Nokså lavt egentlig, men gikk ut på terrassen og hadde døra åpen på gløtt. Tok en blås. Så hyl skrekk naboen, ei singen dame i overgangs alderen. Skru ner lyden.. Da ble jeg merket, kjente jeg... Ikke noe " hei, du det blir for høyt for meg" Hun klikka pang.
Det var en lang dag på jobb og jeg skulle endelig koble av, d gjorde noe med nervene min den dagen der... En slags utpsyking for meg ble det. Så prøver å sette meg mer inn i lyd  og slikt, podcast. Tips finnes det alltid men prøving er vel best..

Så skal jeg ha spikes på matte for å ikke ripe gulvet? Hva er alternative matter, liker ikke å betale for mye for ting. dvs teste kansje litt fysst med boble plast jeg ser var nevnt, noen nevnte steinheller... høres litt absurd ut, men funker nok det og. Jeg har endel bøker jeg kan bruke?

https://www.aliexpress.com/af/SPIKES-AUDIO.html?SearchText=SPIKES+AUDIO&d=y&initiative_id=SB_20181125131140&origin=n&catId=0&isViewCP=y&jump=afs

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ukonvensjonelt forslag, men min erfaring er at det er nesten umulig å nyte og/eller spille musikk selv når man har naboer. Man må bo i et hus for seg selv et sted litt vekk fra andre.

Ett annet alternativ jeg har tenkt på er å bygge et litt mindre rom i leiligheten som man fullstendig lydtetter. Lydtettende materiale mener jeg koster en del, men da kan man gjøre som man vil der inne.

Det siste jeg tenker er å være på så god talefot med eventuelle naboer at man gjør en avtale om å få være i fred en viss tid i uka, for eksempel alle får 3 timer én kveld i uka hvor alle kan spille og gjøre akkurat som de vil. Men så god kommunikasjon og tillit er det sjelden det er mulig å få til, for det er alltid noen som ikke er interessert i å samarbeide. Har man bare én eller to naboer, kunne det for eksempel vært mulig å kommunisért hvis man skulle reist bort en dag eller to, eller på ferie, så man visste man fikk være i fred den tiden.

Hvis du bor et sted det er møter, går det jo an å ta det opp da for å høre hva folk synes.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ukonvensjonelt forslag, men min erfaring er at det er nesten umulig å nyte og/eller spille musikk selv når man har naboer. Man må bo i et hus for seg selv et sted litt vekk fra andre.

Dette. Så klart bør man teste ting som lyddempende matter og sånt, men flytter man inn i leilighet/blokk, så er det rett og slett enkelte hobbyer som bør pensjoneres. Dessverre vil det alltid være noen som skal klage, men det kan jo også være at musikkspillingen rett og slett er irriterende. At du faktisk spiller på et volum som er for høyt. Instrumenter gjør nok heller ikke saken bedre. Slik lyd bærer veldig langt, og slik boliger bygges i dag virker ikke lydtetting som en prioritet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bor i leilighet, har aldri fått klager så lenge jeg ikke spiller høyt på natta, eller da etter kl 23.

Men du får klager nå selv uten sub?

Du kan jo spørre om du kan gå ned å høre hos dem, fordi det virker jo veldig rart at de klager så mye når du spiller lavt?

Noen skal klage bare for å være kjipe.

Da jeg var liten typ 3-4år fikk vi klager på at jeg og en annen lekte i hagen, vi bodde i hus. Naboen ringte politiet fordi vi da to barn lekte i hagen midt på dagen i helgen...

Hvis de klager uten ordentlig grunnlag så er det bare å ta det videre.

Det skjedde forsåvidt i en leilighet jeg bodde, hvor vi hadde noen naboer som ikke likte oss.

De klagde en gang som forsåvidt var greit fordi vi hadde nach også senere så klagde de oss inn til styret hvor de mente vi hadde hatt fest hele natta og at vi hadde vært frekke da de ba oss skru ned lyden.

Problemet var at da de påsto at vi hadde hatt fest så var vi begge bortreist... Så de fikk naturlig nok ikke medhold fra styret da.

Ellers kommer Gromle med ett godt tips.

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du vurdert noe head-fi istedet, av god kvalitet? Du får ganske bra ting i forhold til pris for høyttalere, sub, forsterker osv når alt skal være på mikronivå i forhold. En grei hodetelefonforsterker, til et par tre tusen og hodetelefoner til 3-4000, så topper du de fleste anlegg med god margin (i samme prisleiet).

En ting er demping av vibrasjonene fra selve suben din. Den kan isoleres ganske bra fra gulvet, med tips som er nevnt over. Men du kommer uansett ikke unna lydbølgene fra en 12 tommer som treffer en eller annen vegg. Er det betong med litt maling utenpå, så skjønner jeg at naboen kan få nærkontakt med din musikk. Og noens følsomhet er latterlig lav, det er vel ingen overraskelse. 

Skjønner at du bruker musikken som avstressing, restitusjon og avkobling. Med slike naboer får du nærmest motsatt effekt, eller den økes siden du forventer effekten du normalt får men får istedet økt stress -> head-fi. :)

Lenke til kommentar

Jeg har et par stativhøyttalere i 10K prisklassen (2005) som brukes i ca samme størrelse stue som trådstarter.  Gir nok trøkk for meg uten at det har resultert i naboklager, men spiller moderat og ikke etter kl 23.

Ad støydemping vil jeg tro matter som hindrer overføring av mekaniske vibrasjoner fra høyttaler til gulv er mest effektivt.  Spikes kobler i prinsippet høyttaler fast til gulvet for å få mindre vibrasjoner i høyttaleren (ettersom det er gunstig for at høyttaleren skal gjengi mest mulig korrekt lyd og da er det viktig at høyttaleren beveger minst mulig på seg - ref hvorfor high-end høyttalere ofte er tunge (tykke vegger, tunge/døde materialer)).  Dvs med spikes overfører man istedet endel vibrasjoner til gulv for å få mindre vibrasjoner i selve høyttaleren - som er fordelaktig så lenge det ikke er i blokk eller trenger ta hensyn til andre rom i huset der bass spesielt overføres gjennom konstruksjonen.  Ergo er matter bedre i blokk.

Man kan få kjøpt laminat med lyddempende kvaliteter og lyddempende veggbilder f.eks. men koster endel.   Bestilte meg nettopp et 120x60cm lyddempende veggbilde for å montere bak lytteposisjon til ca 2K  - mest med tanke på hindre diskant refleksjoner fra harde vegger, men også litt med tanke på mindre lyd inn til naboen (rekkehus-nabo).

Beste oppgraderingen for ethvert stereoanlegg er uansett enebolig. Da kan man kjøpe akkurat det man vil og spille akkurat så høyt man vil.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vend deg til lavere lydnivå. Du er vant til å spille høyt. Da oppleves selv middels lydnivå som «lavt» for ørene dine. Jeg tipper det du selv beskriver som lav lyd i virkeligheten er middels høyt og dermed meget godt hørbart for naboene, ellers hadde de ikke klaget.

Selv er jeg ganske musikknerd og hører på musikk døgnet rundt. Når jeg går fra ett rom til et annet i leiligheten min, kan jeg ikke lenger høre musikken som spiller i det andre rommet. Da vet jeg også at naboene ikke kan høre det, og det bekrefter de. Likevel oppleves lydnivået som høyt nok for meg, fordi jeg er vant til det.

Det er få ting som er så irriterende som å være nødt til å høre på naboens musikk. Enten tar man hensyn og har lavt lydnivå eller så flytter man i enebolig. Å være drittsekk bør ikke være et alternativ.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hei, jeg er ganske lei av naboer som klager på musikk.

Selv har jeg aldri klaget på noen naboer og alltid akseptert de gangene jeg har hørt musikk ifra andre..

Jeg har heller sett positivt på det at noen har det fint engang iblandt og at vi andre er solidariske...

I begynnelsen så spillte jeg faktisk høyt med 2 stk Dynavoice høytalere og en Proson 12" subwoofer. Jeg likte lyden ifra subwooferen svært godt men på seig musikk som psybient o.l.

Det ble endel klager, etterhvert så ble jeg kansje en smule paranoid og oppgitt og spillte sjeldenere og sjeldnere... Både gitar og piano ble mer og mer støvete, noe jeg spiller på engang blandt egentlig.

Så i ettertid har jeg begynt å spille litt, LAVT... Men naboene har begynt å klage når jeg spiller lavt også... Dette gjorde meg ganske så irritert, skal jeg begynne å spille høyt som jeg gjorde før... Jeg regner med det var 12 tommeren med bass så gjorde mesteparten av utslaget...

Så den har jeg nå solgt etter å ha eiet den i over 10 år.

Den Jbl har 4 halve rundinger som den står på, som er fastmontert i subben for å ikke lede vekk bass. Jeg har også flyttet subben langt ifra veggen inntill naboen.

Jeg har vært inne på aliexpress og sett på spikes...

Skal den spisse delen ned i parketten og risikere å ødelegge med masse skraper?

Hjelp til å finne riktig spikes til 2 stk høytalere... Det er vel 2x8 tommere Sony med 4" discant elementer som er 30 år gamle. noe jeg også låner...

Rommet er klassisk 60m2 leilighet med en stue på ca 20-25m2... Funderer på om jeg skal ha stativ høytalere som er små, eller gå for gulvhøytalere... Jeg liker jo god lyd og mye lyd, men prøver å justere det ned med smarte løsninger... Spiller ikke høyt lenger, har gjort noe med bassen. Så før dere sovner av wall of text... Kansje noen tips :)*

Det med klager er ingen spøk, blir litt paranoid til tider. Hva er høyt hva er ikke høyt, jeg føler jeg alltid spiller lavt da jeg har bodd her i flere år. Orker ikke mer syting ifra naboene.

En gang jeg kom hjem sent på kvelden ifra en jobb så satte jeg på en sang, lavt... Nokså lavt egentlig, men gikk ut på terrassen og hadde døra åpen på gløtt. Tok en blås. Så hyl skrekk naboen, ei singen dame i overgangs alderen. Skru ner lyden.. Da ble jeg merket, kjente jeg... Ikke noe " hei, du det blir for høyt for meg" Hun klikka pang.

Det var en lang dag på jobb og jeg skulle endelig koble av, d gjorde noe med nervene min den dagen der... En slags utpsyking for meg ble det. Så prøver å sette meg mer inn i lyd og slikt, podcast. Tips finnes det alltid men prøving er vel best..

Så skal jeg ha spikes på matte for å ikke ripe gulvet? Hva er alternative matter, liker ikke å betale for mye for ting. dvs teste kansje litt fysst med boble plast jeg ser var nevnt, noen nevnte steinheller... høres litt absurd ut, men funker nok det og. Jeg har endel bøker jeg kan bruke?

https://www.aliexpress.com/af/SPIKES-AUDIO.html?SearchText=SPIKES+AUDIO&d=y&initiative_id=SB_20181125131140&origin=n&catId=0&isViewCP=y&jump=afs

Klubben selger spikes tabletter av stein, argon tror jeg. 60 kr eller noe for et sett.

Men til issue naboer, spill musikk tidligere, regler er at det skal være stille mellom 22-23.

Ellers anbefaler jeg hodetelefoner til kveldlytting.

Da kan du spille høyt, og den syke naboen din klager ikke.

Jeg har heller aldri klaget på musikk og lyder fra naboer.

Jeg skjønner ikke de som ikke tåler lyd fra naboer. Vi lever liksom.

Hus sjuke kaller jeg sånne kjærringer. De vil ha eget hus.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...