Gå til innhold

Kystvaktskip kolliderte med fritidsbåt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som det er en betydelig blindsone foran den der hvor mindre båter lett kan forbli usett. Og siden småbåter ikke sender ut AIS signal og ikke er veldig synlige på radar heller er det fort gjort om man får motorproblemer på et uheldig sted i skumringen. Men når det kommer til stykket er begge ansvarlig for å unngå kollisjon. Er ikke noen forkjørsrett på sjøen, bare hold kurs eller vik. Kanskje yrkestrafikken trenger en påminnelse om dette nå og da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser ut som det er en betydelig blindsone foran den der hvor mindre båter lett kan forbli usett. Og siden småbåter ikke sender ut AIS signal og ikke er veldig synlige på radar heller er det fort gjort om man får motorproblemer på et uheldig sted i skumringen. Men når det kommer til stykket er begge ansvarlig for å unngå kollisjon. Er ikke noen forkjørsrett på sjøen, bare hold kurs eller vik. Kanskje yrkestrafikken trenger en påminnelse om dette nå og da.

Mange båter/skip som har forkjørsrett

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ser ut som det er en betydelig blindsone foran den der hvor mindre båter lett kan forbli usett. Og siden småbåter ikke sender ut AIS signal og ikke er veldig synlige på radar heller er det fort gjort om man får motorproblemer på et uheldig sted i skumringen. Men når det kommer til stykket er begge ansvarlig for å unngå kollisjon. Er ikke noen forkjørsrett på sjøen, bare hold kurs eller vik. Kanskje yrkestrafikken trenger en påminnelse om dette nå og da.

Mange båter/skip som har forkjørsrett

Ingen har påkjørsrett. Det skal alltid gjøres det som er mulig for å unngå sammenstøt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut som det er en betydelig blindsone foran den der hvor mindre båter lett kan forbli usett. Og siden småbåter ikke sender ut AIS signal og ikke er veldig synlige på radar heller er det fort gjort om man får motorproblemer på et uheldig sted i skumringen. Men når det kommer til stykket er begge ansvarlig for å unngå kollisjon. Er ikke noen forkjørsrett på sjøen, bare hold kurs eller vik. Kanskje yrkestrafikken trenger en påminnelse om dette nå og da.

"Er ikke noen forkjørsrett på sjøen, bare hold kurs eller vik."

 

Det er nok for mange av denne kategorien folk på sjøen.

Sjøveisreglene er klare, kommer det inn en båt fra styrbord side(høyre) skal du vike. Den andre båten(uten vikeplikt) skal holde stø kurs og fart.

§ 2 sier at alle kan få skylden dersom en ikke bruker sunn fornuft, da det er mange forhold som kan gjøre at hovedregelen må fravikes.

Et slikt tilfelle er når småbåter møter større fartøyer, og små lystbåter skal forandre kurs i god tid for å unngå missforståelser.

Store båter har ofte problemer med å vike i trange farvann.

Grunnen til at det er vanskelig med en generell regel som sier at småbåter har vikeplikt, er at om natten er det problematisk å avgjøre størrelsen på en båt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har vel "alltid" vært sånn at fritidsbåter skal vike for nyttetrafikk, og akkurat som man må ta hensyn til at store lastebiler har blindsoner rundt seg må man ta likedan hensyn når man sitter i en fritidsbåt og plasker rundt i nærheten av store båter.

 

De to i fritidsbåten har forklart at de hadde solen i øynene (https://www.ba.no/nyheter/oygarden/bat/kolliderte-med-marinefartoy-pa-fisketur-vi-hadde-solen-i-oynene/s/5-8-932837) og derfor ikke så den større båten. Det kan sikkert diskuteres om det høres ut som godt sjømannskap, jeg heller mot at det ikke gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vel "alltid" vært sånn at fritidsbåter skal vike for nyttetrafikk, og akkurat som man må ta hensyn til at store lastebiler har blindsoner rundt seg må man ta likedan hensyn når man sitter i en fritidsbåt og plasker rundt i nærheten av store båter.

 

Nei. Eller er ikke helt sikker. Se Regel 18 m.fl. En fritidsbåt kan jo være en seilbåt. Eller man kan fiske fra en fritidsbåt. Det er uansett ikke lurt å legge seg til å fiske i en trafikkert lei med lav sol.

Lenke til kommentar

Også seilbåter skal ta hensyn til nyttetrafikk. En seilbåt som seiler på kryss i en led kan ikke ukritisk krysse foran f.eks. Hurtigruten eller 250m lange tankskip og så påberope seg forkjørsrett, ref. Regel 9. Trange farvann:
 

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.
Lenke til kommentar

 

Ser ut som det er en betydelig blindsone foran den der hvor mindre båter lett kan forbli usett. Og siden småbåter ikke sender ut AIS signal og ikke er veldig synlige på radar heller er det fort gjort om man får motorproblemer på et uheldig sted i skumringen. Men når det kommer til stykket er begge ansvarlig for å unngå kollisjon. Er ikke noen forkjørsrett på sjøen, bare hold kurs eller vik. Kanskje yrkestrafikken trenger en påminnelse om dette nå og da.

Mange båter/skip som har forkjørsrett

Det er vel ikke rett etter Sjøveisreglene såfremt fartøyet ikke er hemmet av størrelse eller dyptgående, samt om fremdriften er seil. Men i en del farvann skal fritidsbåter holde av veien for yrkesfartøyer. Vet ikke om dette var et slikt farvann. Her har vel imidlertid ikke fritidsbåten fulgt sjøveisreglene som angir vikeplikt for trafikk fra styrbord (traff kystvaktfartøyets babord side).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...