Gå til innhold

Windows 10 og onedrive?

G

Anbefalte innlegg

Er det nok å hake av for at OneDrive ikke skal starte opp for å ikke bli plaget av den? Jeg behøver ikke å rydde det helt vekk dersom det lar være å plage meg framover.

Hva er andre sine anbefalinger på dette når man ikke har behov for OneDrive - her og nå? Jeg er ikke så glad i Windows at jeg skal ta MS sertifisering i det :wee:

Et annet spørsmål, hvorfor finner jeg ikke OneDrive under Settings? Det blir det jo bare kål av, det at ting ikke er samlet.

Liker ikke sluttmetoden til han her, for det innebærer noe som ikke er en del av det Microsoft tilrettelegger for, og man kan fort glemme ut hva man har utført da, mye mye senere:

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare det å lære seg inn og ut av hvordan ting virker, og sånn sett kan forholde seg til det. Det er ikke skylagring jeg er imot, men kanskje syncing av flere Windows'er ved å ha samme konto på flere maskiner. Liker gamlemåten hvor jeg bare logger på med ordinært passord. Vil ikke at en må via skyen for å logge inn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er bare det å lære seg inn og ut av hvordan ting virker, og sånn sett kan forholde seg til det. Det er ikke skylagring jeg er imot, men kanskje syncing av flere Windows'er ved å ha samme konto på flere maskiner. Liker gamlemåten hvor jeg bare logger på med ordinært passord. Vil ikke at en må via skyen for å logge inn.

Det er nå bare førstegangs pålogging, som må via skyen. På samme måten som domene-kontoer må logges på første gangen mens man er tilkoblet domenet.

Etter denne påloggingen, går det fint an å logge på uten noen form for kontakt med hverken skyen eller domenet. Så fremst man ikke slette lokal kopi av profilen.

Lenke til kommentar

Først og fremst så går det på grunnforståelse av hva disse tingene innebærer. Så når den er på plass så er en jo vant med mye rart. Grunnen til dette spørsmålet kom opp var ikke fordi jeg er ny med Windows. Har nå hatt MS-DOS og Windows 3.11 og jeg.

Men jeg hadde en virtuell maskin laget på nyåret 2018 deromkring. På den så hadde jeg vel med vilje latt OneDrive ligge urørt på innstillinger, fordi jeg kanskje kom til å gidde å utforske det. Men så kom jeg da til i dag å åpne den virtuelle maskinen og har en annen feeling for hva jeg vil med den. Så jeg er egentlig "grønn" på det med OneDrive selv om jeg til det daglige har en vertsmaskin som har slått av OneDrive totalt for lenge siden.

Takk for bidrag i tråden. Og håper flere bidrar dersom det kan være til hjelp for meg og andre som måtte lure på samme utfordringene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Først og fremst så går det på grunnforståelse av hva disse tingene innebærer. Så når den er på plass så er en jo vant med mye rart. Grunnen til dette spørsmålet kom opp var ikke fordi jeg er ny med Windows. Har nå hatt MS-DOS og Windows 3.11 og jeg.

Men jeg hadde en virtuell maskin laget på nyåret 2018 deromkring. På den så hadde jeg vel med vilje latt OneDrive ligge urørt på innstillinger, fordi jeg kanskje kom til å gidde å utforske det. Men så kom jeg da til i dag å åpne den virtuelle maskinen og har en annen feeling for hva jeg vil med den. Så jeg er egentlig "grønn" på det med OneDrive selv om jeg til det daglige har en vertsmaskin som har slått av OneDrive totalt for lenge siden.

Takk for bidrag i tråden. Og håper flere bidrar dersom det kan være til hjelp for meg og andre som måtte lure på samme utfordringene.

Største utfordringen, er nå å få gamle brukere til å omfavne Microsoft sine valg og kjøre standard oppsett så langt det lar seg gjøre.

Jeg var også en slik som skulle mekke til tingene slikt jeg ville ha dem. Fy og fy hvor mye arbeid det var hver gang man la inn OS'et på nytt. I 2006 sluttet jeg med det og begynte heller å lære med å gjøre tingene på Microsoft sin standard måte. Dette gjorde jeg fordi jeg giddet ikke å lete rundt i GUI'et etter innstillinger som ikke lå der jeg var vandt til å finne de. Når man begynner å jobbe i et nettverk med flere tusen brukere, så skal det ikke så mye til for å skjønner man kunne ikke ta med seg "sin" måte på alle de maskinene.

Kjør standard oppsett, da er det piss enkelt å hjelpe andre med standard oppsett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det går da fint å bruke lokal konto i Windows 10.

Lenke til kommentar

Det går da fint å bruke lokal konto i Windows 10.

Ja ikke sant, men man blir jo smågal av alt som går på innlogging da. Før var passord helt greit, nå tvinger de på at du skal logge inn med pinkode i tillegg til å ha passord i bakhånd eller hva det går i.

Jeg vet ikke hvorfor jeg har en Win10 som har greid å smyge unna pinkode, hvor jeg fortsatt klarer å logge inn med et passord jeg husker godt. :hm:

Og det går jo på innlogging dette med skytilknyttelse også. Blir gal av alle innloggingsendringene ihvertfall. Og når man hører skrekkhistorier av at folk har mistet filer pga. skyen til Microsoft etter WU, så blir man noe skeptisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja ikke sant, men man blir jo smågal av alt som går på innlogging da. Før var passord helt greit, nå tvinger de på at du skal logge inn med pinkode i tillegg til å ha passord i bakhånd eller hva det går i.

Jeg vet ikke hvorfor jeg har en Win10 som har greid å smyge unna pinkode, hvor jeg fortsatt klarer å logge inn med et passord jeg husker godt. :hm:

Og det går jo på innlogging dette med skytilknyttelse også. Blir gal av alle innloggingsendringene ihvertfall. Og når man hører skrekkhistorier av at folk har mistet filer pga. skyen til Microsoft etter WU, så blir man noe skeptisk.

Det med pinkode er jo genialt. Da kan man oppgi pinkoden og ikke passordet, for at noen skal få logge seg på din maskin.

Har man satt opp maskinen med admin og vanlige brukerkontoer, så kan man også bruke pinkoden og ikke passordet til adminkontoen, for å installere programmer som krever administrative rettigheter.

Passordet er trygt, mao.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...