Gå til innhold

Komfyr skrur seg på av seg selv, usikkert produkt(?) - heve kjøpet ?

V_B

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har en komfyr som har vært problematisk. Den er litt over 2 år gammel og begynte i høst med å faktisk skru på seg selv - helt upåvirket.. Den blar seg igjennom menyen og velger program (f.eks varmluft) for deretter å stille tiden, og så starter den programmet. Frem til nå så har det heldigvis ikke kommet varme når den har valgt programmene. 

Jeg kontakte så selger og fikk produktet reparert. Feilen var ikke kjent for lokal reparatør - men deler ble bestilt basert på erfaringspunkter fra produsent. Ovnen fungerte i 3 uker, før jeg nå satt ved frokostbordet og så at ovnen begynte å starte opp av seg selv. Jeg har nå kontaktet selger på nytt som har lagt inn klage til produsent (selger har forøvrig vært upåklagelig). 

Mitt spørsmål er da om heving av kjøp konsekvent er samme feil 3 ganger, eller om man kan diskutere hvor vidt produktet er trygt ? Når samme feil oppstår rett etter reparasjon så blir jeg litt skeptisk til om det samme kan skje i fremtiden - og hva om komfyren skal skru seg på og det f.eks kom varme i tillegg ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ringt åndenes makt? :hmm:

Nå er det vel sånn at du har krav på ny vare, så lenge den har vert inne tre ganger på samme feil.

jeg ville ha byttet den inn og ikke fått den reparert da dette er og blir brannfarlig. Så krev nye vare lever den inn så fort som mulig.

Du har krav på en til tilsvarende pris men må ikke være av samme merke.

Lenke til kommentar

Kan heller nevne merke dersom dette videreutvikler seg til en dårlig erfaring. Kontakten med selger og produsent har til nå vært positiv og jeg ønsker ikke å henge noen ut - da man selvfølgelig kan være uheldig med et produkt.

Jeg er dog bare usikker på hvilke rettigheter man har da jeg ønsker å holde meg saklig. Jeg trodde blant annet at bytterett ikke gjaldt etter så lang tid ?

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som faren for varme er lav, om den bare klarer å aktivere funksjonstype, og ikke termostaten/varmeelementet. Uansett er jo dette klart uakseptabelt, be om heving og annen modell, da du føler deg utrygg på produktet. Nekter de får du vente til du kan klage for tredje gang og deretter kreve heving.

Lenke til kommentar

Jeg er dog bare usikker på hvilke rettigheter man har da jeg ønsker å holde meg saklig. Jeg trodde blant annet at bytterett ikke gjaldt etter så lang tid ?

Du har ikke bytterett, men reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsretten er fem år på denne type produkt.

Lenke til kommentar

Da har jeg nok en gang vært i kontakt med selger som har snakket med produsent. Produsent tror nå at ovnen har havnet i «demo/butikk» modus og blitt hengende der. Denne gangen kunne de bekrefte at det ikke var fare for at det kom varme på når det skjer. Så da er det bare å vente på elektronikk og se hva som skjer. Takk for alle tilbakemeldingene !

Lenke til kommentar

Da har jeg nok en gang vært i kontakt med selger som har snakket med produsent. Produsent tror nå at ovnen har havnet i «demo/butikk» modus og blitt hengende der. Denne gangen kunne de bekrefte at det ikke var fare for at det kom varme på når det skjer. Så da er det bare å vente på elektronikk og se hva som skjer. Takk for alle tilbakemeldingene !

Hvilket merke var dette?

Lenke til kommentar

Har du sjekka at den faktisk ikkje står i demomodus? Ville kanskje ikkje fått brukt den då, når eg tenker meg om.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Merket er Bauknecht - men selv om jeg har fått en litt problematisk ovn så vil jeg gi skryt til produsent for viljen de viser til å ordne opp i problemet. 

Ja, da vi var i kontakt med selger så fikk vi instrukser på hvordan man skulle komme ut av demo-modusen. Det ser ut til at det har låst seg helt, så derfor vil de installere/erstatte elektronikken slik at det blir fullstendig umulig å komme inn i denne modusen igjen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...