Gå til innhold

Farge på kjølevannet

Anbefalte innlegg

[quote]
Har lest her på forumet at man kan få kjøpt rød frostveske også, tror det var i en tråd om det samme emnet 

Den røde frostveska er Glykol-frostveske, trur den heite G-30 eller nokke i den dur, den e beregna på kjølesløyfer med aluminium. på gardermoen bruker de ren glykol for avising av fly.
[/quote]

Den røde frostvæska får du kjøpt bla hos en Volkswagen/Audi forhandler, den heter ikke G-30, men G-12. Den grønne heter G-11. men den er noe mer grønnblå enn grønn.

G-12 er så å si evigvarende i forhold til g-11!
Bare et lite tips i tilfelle.. ;)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frostvæska har egentlig samme effekt som acfluid. Den hindrer korrosjon og algevkst.

Jeg har hatt litt uflaks, det kom algevekst i blokkene mine uansett, selv om jeg har hatt forstveske i.

Lurer på om jeg skal kjøre klor igjennom en liten stund (2timer eller .no) se om det kan fjerne det. ikke no morro med store grønne flekker i blokka!

Noen andre tips?

Lenke til kommentar
Jeg har hatt litt uflaks, det kom algevekst i blokkene mine uansett, selv om jeg har hatt forstveske i.

Lurer på om jeg skal kjøre klor igjennom en liten stund (2timer eller .no) se om det kan fjerne det. ikke no morro med store grønne flekker i blokka!

Noen andre tips?

hva med å kjøre gjennom med litt vidusspylervæske. får jo sånne saker ganske billig på europris f.eks. Ville kjørt på et bar omganger med det (kjøre gjennom en time, bytte væske og gjør det i gjenn). Tror det vil rense opp ganske bra. Klor vann vil nok også funke, men da tror jeg du skla skylle ganske mye med vann for at det ikke skal stinke klor av systemet etterpå.

Lenke til kommentar

Noen andre tips?

Du kan bruke en kraftig klorblanding 50/50 eller no. Men ikke lenger en et par timer. Klor er nemmelig ikke gunstig for kobber over tid. Men for kortere tid, og når du skyller det vekk er det ingen problem. Men jeg garanterer ikke at du får vekk grønsken. Det er meget mulig du må bruke en liten flaskebørste i slangene, og åpne vannblokken for litt skrubbing.

Radiatorrens er forøvrig også noe du kan prøve. Varm opp vannet med en hårføner/varmepistol rettet mot radiatoren. Men hold deg under 50 grader. Pumpen liker ikke varme så godt.

Lenke til kommentar
hmm.. okai.. Går det bra å blande frostvæske og ACfluid tro? hmm.. verdt ett forsøk sikkert..

Det vil eg tru det er veldig lite vits i..

ja, det kan du nok si.. men nå har jeg alt hatt i ACfluid da, men den er gjennomsiktig.. Så jeg tenkte å ta i litt frostvæske bare for fargens skyld.. Det er jo så kjedelig med helt blank væske. :roll:

Lenke til kommentar

Noen andre tips?

Du kan bruke en kraftig klorblanding 50/50 eller no. Men ikke lenger en et par timer. Klor er nemmelig ikke gunstig for kobber over tid. Men for kortere tid, og når du skyller det vekk er det ingen problem. Men jeg garanterer ikke at du får vekk grønsken. Det er meget mulig du må bruke en liten flaskebørste i slangene, og åpne vannblokken for litt skrubbing.

Radiatorrens er forøvrig også noe du kan prøve. Varm opp vannet med en hårføner/varmepistol rettet mot radiatoren. Men hold deg under 50 grader. Pumpen liker ikke varme så godt.

Takker for tips :) skal gjøre det.

Algene ser skikkelig stygge ut.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
' date='20/12/2003 : 01:09'] Den røde frostvæska får du kjøpt bla hos en Volkswagen/Audi forhandler, den heter ikke G-30, men G-12.

Dette er litt feil. Det er mulig G12 er rød, men G30 er også rød. Sitter her med en flake fra Biltema og den er så absolutt rød, ikke bare flaska, men det som er inni også ;)

Lenke til kommentar

Vet ikke om sprittusj er å anbefale tror jeg...tesha en i vasken her om dagen og den inneholdt slike ræva tråder som suste rundt...dessuten ville ikke vannet og fargen blande seg helt....s jeg satt opp en aldri så lite akvariepumpe....

Guess what,.....etter ca 4-5 timer eller no var hele vasken full av skum....blått skumm....så moralen er....prøc det ut før du plugger det inn i kjølesystemet og lager et forerdelig rot for deg selv... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...