Gå til innhold

Erfaringer med Music Freedom og mobildata-forbruk ?


Anbefalte innlegg

Hei Forum

Dette hører sikkert ikke hjemme i en Note9 tråd, men jeg tar sjansen mest fordi det er mange "skarpe" og kyndige brukere her med lav Doro-faktor. (Dessuten har jeg ikke klart å finnen noen annen relevant tråd for det med et unntak, men den er teknisk/død)

Jeg har Telenor abonnement som inneholder tjenesten Music Freedom. I diskusjoner med TNOR bekrefter de at det gjelder alle SIM-kort abonnenten har, eksempelvis data SIM i bil - i mitt tilfelle bil med innebygget Spotify.

Når jeg måler mobildata bruk på telefonen ser man hvilke apps som har benyttet mobildata, jeg ser at datatrafikken på Spotify etter en dag med mye streaming kan øke med 600MB målt på telefonen (og også i appen Glasswire) - problemet er at målt forbruk i Mitt Telenor appen og Mine Sider på Telenor.no har gått opp så og si like mye ved før/etter måling.

Telenors Tekniske Avd sier at streaming/nedlastning på de inkluderte tjenestene (Apple Music/Spotify/Google Music/Deezer) ikke skal vises som forbruk i Mitt Telenor appen/Mine sider - men hvis jeg ringer til 91509000/teknisk og spør om status på Music Freedom får jeg svar på hvor mye de har holdt unna min datakvote. Det er bokstavelig talt en brøkdel av hva jeg måler selv.

Gutta på 91509000/teknisk forstår hva jeg sier - "oi, da må det jo være en feil med tjenesten vår" - men derfra til å få det rettet opp er veien lang. Nå har Telenor fortalt meg at det ikke er noe feil med tjenesten. . . .  men jeg ser jo at 95/98 % av streamingen i Spotify går direkte på dataforbruket.

 

Er det noen andre som erfaringer med Music Freedom og mobildata-forbruk ?

 

Kanskje dette er et Android fenomen og at det virker som det skal på IOS ?

 

I og med at tjenesten benytter IP adresser for å luke ut hva som er Music Freedom har jeg selvfølgelig passet på at jeg ikke har VPN aktivt på telefonen når jeg måler.

Har dere noen tips til hvordan man kan måle / dokumentere dataforbruk på en Note9 annet enn det som ligger i telefonens innstillinger evt 3rd party apps som f.eks Glasswire?

 

PS - har tatt kontakt med www.tek.no (eid av VG/Schibsted) - de har sagt det er en interessant sak og har tatt tak i det 

 

God søndag

MisteRolf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke at jeg har Music Freedom nå men hadde det før da jeg var Telia-kunde. Så selv det var noe misvisende mellom forbruk men det var så lite at jeg egt ikke brydde meg fælt om det. Men nå som jeg leser dette er noe jeg syns var interessant nå.
Har selv en Note 9, og du kan gå innpå Innstillinger - Tilkoblinger - Databruk - Mobildatabruk. Der finner du også hver app sitt forbruk på mobildata. Ikke så detaljert som GlassWire men tror den skal funke fint til måling og dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Ikke at jeg har Music Freedom nå men hadde det før da jeg var Telia-kunde. Så selv det var noe misvisende mellom forbruk men det var så lite at jeg egt ikke brydde meg fælt om det. Men nå som jeg leser dette er noe jeg syns var interessant nå.

Har selv en Note 9, og du kan gå innpå Innstillinger - Tilkoblinger - Databruk - Mobildatabruk. Der finner du også hver app sitt forbruk på mobildata. Ikke så detaljert som GlassWire men tror den skal funke fint til måling og dokumentasjon.

 

Hei 

Ja, jeg kjenner til den som ligger i innstillinger - og jeg har gjort noen målinger der, holder på med en ny måling nå, så får vi se  :)

Jeg har hatt enorme avvik, men kanskje det har bedret seg ?

Lenke til kommentar

Hallelujah !

 

 

Jeg tok en ny test på mobildata forbruk for Music Freedom i går, og fant til min forbløffelse at 3.3GB forbruk i appen på telefonen kom som bare ca 100 MB forbruk i Mitt Telenor appen, og det er jo innafor, det er jo en del metadata også når jeg lastet ned flere spillelister i testen!

Den siste gangen jeg snakket med Telenor/Teknisk var 30. Oct, da sa de saken skulle gjenåpnes og undersøkes på nytt, da hadde jeg ferske målinger som viste at forbruket mitt i abonnementet var tett på 1:1 av Spotify data forbruket målt på telefonen.

Jeg ringte Telenor/Teknisk i dag og fortalte dem de gode nyhetene (fra målingene i går) at de leverer det de lover mht Music Freedom og at de nå kan lukke saken for mitt vedkommende. Han jeg snakket med sa de hadde lukket saken 5. November….   (Men uten å si fra til meg).

De har sikkert oppdaget en feil, rettet opp den – men har vært for flaue/arrogante til å si fra til kunden/meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant dette, håper det er informativt,

 

Data usage:

 

96 kbps => 0.72 MB per minute.

160 kbps => 1.2 MB per minute.

320 kbps => 2.4 MB per minute.

 

Havner stort sett selv på rundt 2-300 mb i mnd loggført via Music Freedom.

 

Så med 160 kbps så bruker du 1GB på 15 timer streaming. (Om tabellen er korrekt)

 

Kilde: https://community.spotify.com/t5/Accounts/data-usage/td-p/14345

 

Takk for det Joran_4

 

Jeg var sånn noenlunde klar over hvor mye data Spotify bruker, og det er ganske mye faktisk på høyeste bitrate.

Men, mitt problem var at min Spotify trafikk på mobilen/i bilen ikke ble "gjenkjent" som nettopp Spotify - dermed økte forbruket mitt hos Telenor så og si like mye som jeg brukte mobildata på telefonen/i bilen (med Telenor SIM-kort).

I september målte jeg Spotify forbruket mitt til ca 7.5GB - Telenor hevdet at jeg hadde brukt 54MB .... altså jeg "betalte" for 7.45GB.

 

Men, som jeg skrev ovenfor, Telenor ser ut til å ha ordnet dette for meg nå, så nå gjenkjennes 98-99% av Spotify mobildata bruk som Music Freedom - dermed er alt i orden for meg !

 

MisteRolf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...