heyzews Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Jeg har ikke bygd PC på årevis, men tenkte å prøve meg igjen. Har nå omsider kommet frem til et oppsett jeg mener kan fungere til mitt bruk. Jeg er dataingeniørstudent og kommer hovedsakelig til å bruke maskinen til å kjøre virtuelle maskiner, samt andre ingeiøroppgaver. Er ikke så opptatt av at det skal games på høyest framerate osv, men det er jo fint at det er mulig å kjøre noe spill på den. Er også interessert i at det skal være en PC med holdbarhet. Noen som ser noen åpenbare feil eller komponenter som burde vært byttet ut her? - Fractal Design - Define C Window Black - AMD Ryzen 7 2700K - ASUS ROG STRIX X470-F GAMING - HyperX Fury DDR4 2666MHz 32GB - ASUS GeForce GTX 1060 6GB Dual OC - Corsair TX750M, 750W PSU - Samsung 970 EVO 500GB - Seagate Barracuda 4TB 3.5'' HDD - Samsung C34J791WTU 34" 3440 x 1440 21:9 AMD FreeSync Setter veldig pris på tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Vil fungere fint, jeg ville sjekket ut spillene du har tenkt å kjøre opp mot GTX 1060 og 1440p så du vet hvor landet ligger. Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 (endret) Jeg har ikke bygd PC på årevis, men tenkte å prøve meg igjen. Har nå omsider kommet frem til et oppsett jeg mener kan fungere til mitt bruk. Jeg er dataingeniørstudent og kommer hovedsakelig til å bruke maskinen til å kjøre virtuelle maskiner, samt andre ingeiøroppgaver. Er ikke så opptatt av at det skal games på høyest framerate osv, men det er jo fint at det er mulig å kjøre noe spill på den. Er også interessert i at det skal være en PC med holdbarhet. Noen som ser noen åpenbare feil eller komponenter som burde vært byttet ut her? - Fractal Design - Define C Window Black - AMD Ryzen 7 2700K - ASUS ROG STRIX X470-F GAMING - HyperX Fury DDR4 2666MHz 32GB - ASUS GeForce GTX 1060 6GB Dual OC - Corsair TX750M, 750W PSU - Samsung 970 EVO 500GB - Seagate Barracuda 4TB 3.5'' HDD - Samsung C34J791WTU 34" 3440 x 1440 21:9 AMD FreeSync Setter veldig pris på tilbakemeldinger. Ser ut som dette kommer til å fungere fint sammen! Personling ville jeg kanskje valgt 3200mhz ram, da Ryzen er glad i raskt minne, samt også kanskje sett på ett kabinett som har USB-C i fronten? siden hovedkortet ditt har plugg til dette, er jo greit å få utnytta alle funksjoner man kan, når man først bygger seg ny PC EDIT: Strømforsyningen du har valgt kan jeg ikke uttale meg om, da jeg aldri har eid en Corsair strømforsyning Endret 24. november 2018 av kla3torsk1 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 (endret) Strømforsyningen er ok.Trolig hadde jeg personlig sørget for noe kjappere minne, enten 3000 Mhz eller 3200, men ved 3000 mener jeg å huske at man får mest ytelse per krone.Skjermkortet begynner å bli utdatert, kanskje vente med oppdatering til Nvidia slipper sitt 2060 eller ta en vurdering av hvilke spill du spiller mest og se om du eventuelt tjener mer på å gå for et RX 580 4Gb til kun 1999Kr Edit : Og når du kjøper Freesync skjerm er det greit med skjermkort som støtter det, altså Amd. Endret 24. november 2018 av Malvado 1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 Jeg har ikke bygd PC på årevis, men tenkte å prøve meg igjen. Har nå omsider kommet frem til et oppsett jeg mener kan fungere til mitt bruk. Jeg er dataingeniørstudent og kommer hovedsakelig til å bruke maskinen til å kjøre virtuelle maskiner, samt andre ingeiøroppgaver. Er ikke så opptatt av at det skal games på høyest framerate osv, men det er jo fint at det er mulig å kjøre noe spill på den. Er også interessert i at det skal være en PC med holdbarhet. Noen som ser noen åpenbare feil eller komponenter som burde vært byttet ut her? - Fractal Design - Define C Window Black - AMD Ryzen 7 2700K - ASUS ROG STRIX X470-F GAMING - HyperX Fury DDR4 2666MHz 32GB - ASUS GeForce GTX 1060 6GB Dual OC - Corsair TX750M, 750W PSU - Samsung 970 EVO 500GB - Seagate Barracuda 4TB 3.5'' HDD - Samsung C34J791WTU 34" 3440 x 1440 21:9 AMD FreeSync Setter veldig pris på tilbakemeldinger. Til spill vil nok mange si at du "må" ha minst GTX1070 til den oppløsningen du har valgt på skjermen, og at selv det er i minste laget. Men siden skjermen har Freesync er det jo absolutt anbefalt å kjøpe et AMD skjermkort i stedet. Freesync kan du lese litt om i FAQ i signaturen min. Men kort fortalt Så gjør det at skjermen kan oppdatere bildet når skjermkortet er ferdig med å lage det, i stedet for ved faste intervaller, slik som det blir med skjermkortet du har valgt. Setter du skjermen til 100Hz, betyr det at skjermkortet har 10 ms på å bli ferdig med hver frame. Og rekker det ikke det, så må det vente på neste skjerm oppdatering som altså blir 10 ms til senere. Den forrige frame'en blir da altså stående på skjermen i 20 ms, eller tilsvarende om du hadde hatt en 50Hz skjerm. Kjøper du AMD skjermkort i stedet, og aktiverer Freesync, så vil f.eks. en frame som tok 11 ms å rendre, bli sendt til skjermen etter de 11 ms, i stedet for etter 20 ms som med GTX/RTX skjermkort fra Nvidia. Jeg vil altså foreslå at du heller går for AMD skjermkort. Og det finnes et svært godt tilbud nå, på RX570 til ~1800 Kr som nesten må nevnes. I "rå kraft" er ditt valg; GTX1060, i gjennomsnitt ca. 13% raskere i så høy oppløsning. Men Freesync vil langt på vei kompensere for dette, slik at du nok faktisk vil få en bedre spill opplevelse med RX570 kortet. Tilbudet inkluderer 2 spill som du kan velge blant de 3 i kampanjen. Og disse spillene er jo faktisk ikke lansert enda, så når de kommer i butikken, vil de selges for ~600Kr per. "The Division 2" er nok litt vanskelig å videreselge, men velger du de 2 andre bør de kunne selges for 300 Kr hver på finn.no, om du ikke har interesse av å ha dem selv da. Ser man verdien i disse spillene som 600Kr per; som i at man ville kjøpt dem nye selv uansett. Så snakker vi om at man får skjermkortet for ~600 Kr!! Men det kommer som sagt an på hvordan man ser på det, man må jo tross alt ut med 1800 Kr uansett. Men det er også en flott pris for et skjermkort som ligger så lite bak et GTX1060.. Alternativ 2 er i mine øyne da enten RX 580 eller RX 590, avhengig av pris. RX 580 ligger en prosent eller 2 foran GTX 1060, mens RX 590 ligger rundt 10% foran det igjen. Og vi har også i samme slengen tatt steget opp i minst samme prisklasse som GTX 1060. Men igjen; man kan velge 2 spill med på kjøpet som gir litt ekstra verdi, så lenge man handler fra noen som er med på kampanjen til AMD. Personlig synes jeg kanskje ikke disse alternativene gir nok ekstra ytelse over RX 570 til at jeg synes det gir så mye mening. Da heller jeg kanskje mer mot å gå for RX Vega 56. Igjen har Proshop et godt tilbud, men her får du også med et mekanisk tastatur med veiledende pris på 1200 Kr, og alle 3 spillene som nevnt tidligere følger også med. Vi snakker altså om ekstra dill til en veiledende pris på ~3000 Kr. Og man får da et skjermkort som er rundt 52% raskere enn GTX 1060 som du vurderer, og også 5-10% raskere enn GTX 1070 i så høy oppløsning. Men igjen; med AMD får man Freesync på toppen, så opplevd hastighet vil jo bli en del bedre enn selv hva tallene skulle tilsi. Ellers ser jeg skjermen du har valgt har thunderbolt inngang. Det er det vel så og si bare Apple maskiner og laptops som bruker? AMD maskiner får det nesten garantert aldri, siden thunderbolt er Intels. Om du ikke trenger det, så finnes det et par gode tilbud på andre skjermer med Freesync og 100Hz i denne oppløsningen. MNen Samsung'en du har funnet har kanskje bredere fargerom med quantum dot? Kan være verdt å kikke nærmere på om det er av interesse. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 Personling ville jeg kanskje valgt 3200mhz ram, da Ryzen er glad i raskt minne Avhengig av HK kan det være problematisk å få 32GB RAM til å spille på lag om hastigheten blir for høy, spesielt med 4 brikker. Det er uansett i hovedsak til spill man har mest nytte av raskere RAM med stramme timinger. Et bruksområde TS sier han ikke prioriterer.. se om du eventuelt tjener mer på å gå for et RX 580 4Gb til kun 1999Kr Edit : Og når du kjøper Freesync skjerm er det greit med skjermkort som støtter det, altså Amd. Jeg holdt på med posten min mens du skrev dette. Eksempel kortet ditt får man ikke med spillene som følger i AMD's kampanje, siden NetonNet ikke er med på kampanjen. RX 570 som jeg foreslår kan overklokkes opp til omtrent den ytelsen man får med 4GB RX 580, mye på grunn av minnebåndbredden. 4GB RX 580 kan igjen overklokkes til omtrent 8GB nivå, så lenge oppløsningen er lav, noe den ikke er på TS sin valgte skjerm.. Lenke til kommentar
heyzews Skrevet 25. november 2018 Forfatter Del Skrevet 25. november 2018 Tusen takk for grundige svar. Jeg har gjort noen vurderinger basert på kloke tilbakemeldinger og kommet frem til å gjøre følgende endringer (tidligere valg i parentes): - Fractal Design - Define C Window Black- AMD Ryzen 7 2700K- ASUS ROG STRIX X470-F GAMING- Kingston HyperX Predator DDR4 3000MHz 2x16GB (HyperX Fury DDR4 2666MHz 32GB) - PowerColor Radeon RX 590 Red Devil 8GB (ASUS GeForce GTX 1060 6GB Dual OC) - Corsair TX750M, 750W PSU- Samsung 970 EVO 500GB- Seagate Barracuda 4TB 3.5'' HDD- Asus MX34VQ skjerm (Samsung C34J791WTU 34" 3440 x 1440 21:9 AMD FreeSync) Er jeg inne på noe nå? Noe som mangler? Er stock-kjøleren til Ryzen 7 grei nok? Og er det nødvendig med ekstra kjøling til dette oppsettet? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 Jeg vil anbefale deg litt raskere ram, b-die ram.Alle 3200MHz cl14 er b-die som er det beste du får tak i. Ryzen CPUen elsker rask ram! Opp til 15% (viss jeg husker rett) bedre FPS med raskere ram! Du må kanskje inn i bios å stille rammen inn sikkelig. Her har du noen å velge mellom:https://prisjakt.no/product.php?p=3483002 https://prisjakt.no/product.php?p=3464980 https://prisjakt.no/product.php?p=3464885 https://prisjakt.no/product.php?p=3789403 https://prisjakt.no/product.php?p=4236779 https://prisjakt.no/product.php?p=4892582 https://prisjakt.no/product.php?p=4113789 Ang PSU, er grei, finnes bedre, men har du ikke større budsjett så fungerer den fint! Lenke til kommentar
kla3torsk1 Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 Tusen takk for grundige svar. Jeg har gjort noen vurderinger basert på kloke tilbakemeldinger og kommet frem til å gjøre følgende endringer (tidligere valg i parentes): - Fractal Design - Define C Window Black - AMD Ryzen 7 2700K - ASUS ROG STRIX X470-F GAMING - Kingston HyperX Predator DDR4 3000MHz 2x16GB (HyperX Fury DDR4 2666MHz 32GB) - PowerColor Radeon RX 590 Red Devil 8GB (ASUS GeForce GTX 1060 6GB Dual OC) - Corsair TX750M, 750W PSU - Samsung 970 EVO 500GB - Seagate Barracuda 4TB 3.5'' HDD - Asus MX34VQ skjerm (Samsung C34J791WTU 34" 3440 x 1440 21:9 AMD FreeSync) Er jeg inne på noe nå? Noe som mangler? Er stock-kjøleren til Ryzen 7 grei nok? Og er det nødvendig med ekstra kjøling til dette oppsettet? Ser meget bra ut! kos deg med ny pc, når den tid kommer! Lenke til kommentar
heyzews Skrevet 25. november 2018 Forfatter Del Skrevet 25. november 2018 Jeg endte på å beholde 3000MHz RAM siden jeg ikke skal spille så voldsomt mye, og heller bruke pengene på å ha 32 GB til virtualisering osv. Endret til EVGA Supernova G2 850W PSU og NZXT H500i kabinett. ellers alt som i posten over. Takk for all hjelp! Nå er deler bestilt og det gledes til å begynne bygging. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå