glx-rider Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Hei, I listen har jeg satt opp et forslag til min kommende pc, hvor målet er en pc som er fremtidsrettet, men samtidig gir meg mye verdi for pengene. Opprinnelig budsjett var på 10 k eks skjerm så vi er litt over, men pytt pytt. Bruken blir kun gaming. https://www.komplett.no/wishlist/shared/932f390d-d25a-4050-8c9a-da5c0ca38409 Ser dere noen komponenter jeg burde endre på, bedre løsninger eller noe jeg ikke har tenkt på? Setter pris på alle innspill! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 (endret) I listen har jeg satt opp et forslag til min kommende pc, hvor målet er en pc som er fremtidsrettet, men samtidig gir meg mye verdi for pengene syns nesten mine pcer er mere fornuftig priset, man må jo kjøpe Ryzen 7 3700 og GTX 2080 TI senere men uansett er det lettere å få billig 1080 ti og først gen ryzen. Så brukt er ikke alternativ? Ville selv gått for ryzen 7. Endret 24. november 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 24. november 2018 Forfatter Del Skrevet 24. november 2018 Brukt er definitivt et alternativ! Dessverre så ligger de meget dyrt i pris og jeg finner ingen gode kjøp av det jeg har klart å finne. (tar gjerne imot konkrete forslag) Grunnen til at jeg holder meg på 5 er at den skal kun benyttes til spill og da har jeg forstått at antall kjerner har lite å si. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 Det eneste kjempeopplagte må være at du ikke går for en freesync monitor med nvidia skjermkort Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 Hei, I listen har jeg satt opp et forslag til min kommende pc, hvor målet er en pc som er fremtidsrettet, men samtidig gir meg mye verdi for pengene. Opprinnelig budsjett var på 10 k eks skjerm så vi er litt over, men pytt pytt. Bruken blir kun gaming. https://www.komplett.no/wishlist/shared/932f390d-d25a-4050-8c9a-da5c0ca38409 Ser dere noen komponenter jeg burde endre på, bedre løsninger eller noe jeg ikke har tenkt på? Setter pris på alle innspill! Som Kyrre er inne på er det mye fornuft i å gå for et AMD skjermkort og en Freesync skjerm. Første spillet som støtter RTX (BFV) viser seg foreløpig å være rett og slett uspillbart på RTX 2070 med RT skrudd på. Dette er med på å gjøre RTX 2070 til et, i mine øyne, håpløst skjermkort til prisen. Så jeg hadde droppet det skjermkortet. I stedet ville jeg gått for det som gir mest "bang for buck" akkurat nå. Dette RX 570 kortet hos Proshop, der du får med 2 spill på kjøpet (du kan velge 2 av 3 i kampanjen). Om man verdsetter spillene til ~600 Kr per stykk, ettersom de ikke er kommet på markedet enda, så blir det som å betale ~600 Kr for skjermkortet! Kikk så gjerne på FAQ i signaturen min angående Freesync, så vil du se at dette grepet har potensialet til å gi mye mer ytelse enn tallene i benchmarks tilsier. Altså, alle skjermkort-reviews er gjort med V-Sync av, for å ikke bremse skjermkortene under testen. Men de aller fleste spiller jo med en form for sync på, for å slippe "tearing'en" assosiert med V-Sync av. Man kan med Freesync altså beholde samme ytelse som kortet ga ved test uten V-Sync. Mens GTX/RTX kort med skjerm uten G-Sync (Nvidias versjon av Freesync), vil måtte ofre en del ytelse når de sync'er skjermkortet mot skjermen. Hvor mye vil variere med hvilke settings man setter spillet på i forhold til skjermkortets ytelse. Videre, om det var meg som satt med budsjettet ditt, og samme ønsker; "hvor målet er en pc som er fremtidsrettet". Og med fokus på "fremtidsrettet" ville jeg fokusert på å styrke selve platformen først, fremfor å bruke uforholdsmessig mye på skjermkortet. Om du for eksempel håper å beholde PC'en uten nevneverdige oppgraderinger de neste årene. Så kan det være lurt å kikke på flere av komponentene du har valgt. Først og fremst er Ryzen veldig glad i rask RAM, med stramme timinger. Til RX 570 vil det ikke hjelpe nevneverdig i spill, men når du om et år eller to synes det er på tide å oppgradere skjermkortet, så vil du ikke angre på at du ikke kaster bort 10% (uten å overdrive) av ytelsen til det nye skjermkortet, ved at du sparte på RAM når du bygget PC'en. Med pengene vi "sparte" på å gå ned til RX 570, er det fint mulig å bruke litt mer på et godt sett med RAM. Jeg ville satset på å finne et sett med Samsung b-die RAM. Enten på 3200MHz med CL14, eller 3600MHz med CL16. Alle kit's du finner med slike specs vil mest sannsynlig være b-die. Om det er helt uaktuelt ville jeg i det minste gått for et av de rimeligere 3200MHz kit'ene her, da de tross alt ikke er nevneverdig dyrere enn det du har funnet. Ellers er det jo verdt å spørre om du tenker overklokke CPU? Om så, kan du like gjerne spare 400 Kr på å kjøpe R5 2600 i stedet for 2600X. De overklokke like bra, men vil begge kreve bedre kjøler enn det som følger med, om du ikke er veldig glad i lyd fra PC'en da. Med tanke på fremtiden igjen, ville jeg vurdert hovedkort valget på nytt. Kanskje din neste CPU blir en 12 kjerners 105+ Watts sak fra en av AMD's fremtidige modeller? Da er det greit å vite at HK har en god nok VRM, og der er jeg redd Asus kortet du har valgt er litt i svakeste laget, ihvertfall om du ønsker være sikker. Av B450 HK er det MSI's Tomahawk, eller Gaming Pro Carbon som er brukendes. Eventuelt kan MSI's X470 Gaming Plus være en rimelig kandidat, den har samme VRM som Gaming Pro Carbon, men ikke like mye RGB, eller innebygd Wifi. 1 Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 25. november 2018 Forfatter Del Skrevet 25. november 2018 Takk for gode og utfyllende tilbakemeldinger! Har i mellomtiden forsøkt å lete grundig på finn, men dessverre er alt som ligger der priset høyt, med unntak av om jeg eventuelt skulle kjøpt gpu separat. Skjerm: Angående at skjermen har freesync så var dette den rimeligste med 1ms og 144hz på komplett, og det virker som alle rimelige har det. Tanken er å kjøpe en større skjerm om noen mnd når jeg har bedre plass, så får det bli G-Sync eller Freesync på den avhengig av GPU. Eneste sikre er at det blir 1440 oppløsning. GPU: Jeg er forsåvidt ikke gift med Nvidia så satte stor pris på innlegget - samtidig så har jeg sett rundt på benchmarks av 570 kortet og det virker til å ligge en hel del bak 2070/1080 ti. Leser det du skriver over, men er nervøs for å spare et par lapper nå, og måtte ta det igjen i nytt middelmådig kort senere. Jeg ser jo den besparelsen både i skjerm og kort totalt, samtidig er jeg opptatt av å få en ytelse som sikrer god grafikk fremover. De spillene som følger med er også 3 spill som er uinteressante for meg og usikker på videresalgsverdi, så da er ikke dealen så super heller. Er det evt. annet valg fra Radeon som hadde vært aktuelt? RAM/CPU/Hovedkort: Skal være så ærlig og si at jeg bare valgte rimeligste HK med riktig sokkel ( vet ikke hva jeg bør se etter). Håpet også å slippe unna OC da jeg vil ha en stille pc uten ekstra styr og jeg kjenner meg selv så godt at jeg kommer til å styre med volt og div inntil det uendelige istedenfor å spille. Skal ta til meg det som sies med RAM og legge inn det så får vi se hvor vi havner i pris. Frykter at prisen stiger ytterligere nå.. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 Jeg har skrevet et par tilsvarende innlegg i andre tråder nylig, så jeg forkortet det forrige i denne tråden litt, da jeg var litt lei av å repetere meg selv. Ettersom du ikke ser store verdien i spillene som følger med i bundle'en, så vet jeg ikke om det er så mye vits å komme med dette forslaget i stedet? Her får du nemlig alle tre spillene med på kjøpet, og også et mekanisk tastatur med veiledende pris på ~1200 Kr. Prisen på 4200,- er faktisk helt grei selv uten medfølgende spill og tastatur, da skjermkortet ligger i ytelse mellom GTX1070 og GTX1070Ti. Men det hadde jo vært å foretrekke at du så verdien i bundle'en også. Eneste litt kjipe med dette skjermkortet er at det har blower kjøler, som på Nvidia's 1000 serie (og tidligere) FE kort. Disse kjølerne er faktisk ganske smarte, da de tømmer kabinettet for den varme luften, i stedet for å bare piske den rundt inni kabinettet. Men det kommer dessverre på kostnad av litt høyere støynivå. Ytelsesmessig plasserer Vega 56 seg altså slik at et RTX2070 vil være rundt 15% raskere, men som sagt; Freesync endrer jo drastisk på hva det har å si for opplevelsen. Og avhengig av innstillinger kan man miste vesentlig mer enn de 15% ledelse på å kjøre med 2 buffers VSync på, for eksempel. Jeg har et par eksempler i FAQ om jeg ikke husker feil. Jeg vil ihvertfall påstå at Vega 56 med Freesync er minst like bra som RTX2070 uten adaptive sync (altså G-Sync). Forslaget om RX 570 var ment som et "ventepølse" skjermkort, da det er mer enn godt nok til å drive de aller fleste spill i 1080p, og ihvertfall med Freesync aktivert, som med skjermen du valgte. I "gamle dager" pleide jeg å ha som tommelfinger regel at jeg ville helst se skjermkortet klare gjennomsnittlig 80 fps, om jeg skulle spille på en 60Hz skjerm. Mens med Freesync, så er 60 fps average plutselig helt greit. Og om man ikke ser seg blind på prosent "raskere enn", men heller ser på faktisk ytelse, som her, ~90 fps i BF1. Jeg er nysgjerrig på hva slags review'er du har funnet som viser dårlig ytelse med RX 570 i 1080p? Det vil svikte i en del titler i 1440p, men selv da er det jo mulig å gå ned til "High" grafikk preset i stedet for "Ultra", og til og med "Medium" ser jo svært bra ut i mange spill. Men som sagt; RX 570 var ment som ventepølse, og om du hadde sett verdien i spillene, så kunne sagt at du hadde betalt ~600 Kr for selve skjermkortet. Og jeg vil tro at du vil kunne selge det skjermkortet for minst 600 Kr om et år. Som da ville betydd at du har hatt "gratis" skjermkort det året. RTX2070 er det dummeste skjermkortet Nvidia har lansert, da det er for svakt til RT. RTX2080 er det minste man bør gå for av dem, så det kan være lurt å heller spare opp til det. Mitt håp er at AMD til neste år vil komme med et forbruker kort rundt GTX1080Ti ytelse, som vil ligge på ~4-5000 Kr, der de hører hjemme. Og AMD er skikkelig i puffen nå, i januar skal de for første gang holde keynote på CES, og da venter jeg en del snacks'ne nyheter. R5 2600X "overklokker" seg selv helt automatisk, og er svært flink til å styre hvilke prosesser som går til de raskeste kjernene. Faktisk så yter det automatisk bedre med bedre kjøling også. Så om du for eksempel kjøper en D15 Noctua for å få det stillere (hjelper lite om du også har Vega 56 kortet jeg foreslo ), så vil det samtidig tillate CPU å kjøre 50 - 100 MHz raskere, grunnet bedre kjøling enn den medfølgende. Hovedkort har jeg allerede foreslått i den rimelige enden av skalaen. Personlig liker jeg MSI's B450 Pro Carbon, da det som sagt følger med integrert Wifi. Men også Tomahawk'en demmes er altså svært god for pengene. Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 27. november 2018 Forfatter Del Skrevet 27. november 2018 https://www.finn.no/134822948 Innspill? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Det eneste kjempeopplagte må være at du ikke går for en freesync monitor med nvidia skjermkort Man har to valg. Skjerm Gsync, eller skjerm uten Gsync. De uten har Freesync. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Man har to valg. Skjerm Gsync, eller skjerm uten Gsync. De uten har Freesync. Nyere skjermer har det. Men det som har vært på Blackfriday og andre tilbud trenger ikke å ha vært det, flere gode skjermer med eksempelvis 144hz og 1ms som ikke har Freesync eller Vcync eller adaptive sync. Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 27. november 2018 Forfatter Del Skrevet 27. november 2018 Nyere skjermer har det. Men det som har vært på Blackfriday og andre tilbud trenger ikke å ha vært det, flere gode skjermer med eksempelvis 144hz og 1ms som ikke har Freesync eller Vcync eller adaptive sync. Men godt poeng nevnt over selv om det er meget på spissen - dette var billigste jeg fant den dagen med riktig Hz og responstid. Evt freesync tenkte jeg ikke på, da det virker som det kun er gsync som koster ekstra. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Øøh ... Hæ? Nyere skjermer har det. Men det som har vært på Blackfriday og andre tilbud trenger ikke å ha vært det, flere gode skjermer med eksempelvis 144hz og 1ms som ikke har Freesync eller Vcync eller adaptive sync. Skjermer uten noen form for adaptive sync er det ikke så veldig mange av, så det er dumt å utelukke så mange skjermer bare fordi man har et nVidia kort. Selv har jeg Nvidia-kort og skjerm med Gsync, men bruker ikke Gsync. Kunne like gjerne spart penger og gått for Freesync-versjonen av skjermen og spart noen kroner. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 (endret) https://www.finn.no/134822948 Innspill? SSD og HDD som følger med er mildt sagt merkelige valg. Alt annet er fra helt greit, som PSU, til helt topp, som hovedkortet. Vel, det finnes jo bedre hovedkort, men det som står i den maskinen er av de bedre i prisklassen. Det hele får meg til å få på følelsen at han har plukket en større PSU, HDD, og SSD ut av maskinen. Og puttet disse inn i stedet for å selge maskinen. Da er det jop bare å håpe at han selger fordi han vil oppgradere, og ikke fordi det er noe galt med maskinen. "da jeg ikke gamer eller redigerer film så jeg trenger strengt tatt ikke en PC som dette." tenker jeg ihvertfall vi kan se bort fra. Verdien er der jo, men litt kjipt å kjøpe noe der man ikke er fornøyd med alle komponentene. PSU er nok stor nok den, men skulle jeg bygd nytt selv, så ville jeg jo puttet i noe større "for sikkerhets skyld". Altså slik at jeg ikke unngår fremtidige oppgraderinger fordi; "Da må jeg jo oppgradere PSU også". En 2,5" HDD på bare 500GB kunne han nesten spart seg å putte i. Det hadde tatt seg bedre ut om han sa at han ikke vil selge med de originale diskene av hensyn til sikkerhet eller noe slikt. Ikke alle er like trygge på hvordan man permanent sletter data fra disker. 128GB SSD passer ellers perfekt til "StoreMI" lisensen som følger med hovedkortet. Men om man ikke planlegger å bruke det, så forsvinner jo verdien på den også. Ellers er det bare å bruke Prisjakt og sjekke prisen på hver komponent, og se om man synes man får nok rabatt på å handle brukt. Det skader uansett ikke å kontakte selger og se om det er noe prutningsmonn, eventuelt få en følelse med hvorfor han faktisk selger.. Endret 27. november 2018 av Gabri3L 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 (endret) Skjermer uten noen form for adaptive sync er det ikke så veldig mange av, så det er dumt å utelukke så mange skjermer bare fordi man har et nVidia kort. Selv har jeg Nvidia-kort og skjerm med Gsync, men bruker ikke Gsync. Kunne like gjerne spart penger og gått for Freesync-versjonen av skjermen og spart noen kroner. Denne var på tilbud nylig til 1999Kroner Mange av de andre i serien har Freesync, men ikke akkurat denne og det er lett å ta feil om du har sett på flere av disse skjermene og vet hvor gode de generelt er. Endret 27. november 2018 av Malvado Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 27. november 2018 Forfatter Del Skrevet 27. november 2018 Skjermer uten noen form for adaptive sync er det ikke så veldig mange av, så det er dumt å utelukke så mange skjermer bare fordi man har et nVidia kort. Selv har jeg Nvidia-kort og skjerm med Gsync, men bruker ikke Gsync. Kunne like gjerne spart penger og gått for Freesync-versjonen av skjermen og spart noen kroner. Av ren nysgjerrighet: hvorfor bruker du ikke Gsync? Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 (endret) Første tanken min var, de minnebrikkene var trege og dyre. Gå heller for disse: https://www.komplett.no/product/894959/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-led-ddr4-3200mhz-16gb No brainer og heller gå for 3200Mhz for samme pris. I tillegg ville jeg aldri gått for Ryzen om du skal ha noe fremtidsrettet, de var allerede gått ut på dato ved release, da topp modellene er på nivå med i7 2600k som er hauggammal. Gå heller for denne: https://www.komplett.no/product/1103068/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/intel-core-i5-8600k-prosessor Den har LGA-1151 socket som støtter de aller fleste Intel CPUer som kjøpes i dag, slik at man senere kan oppgradere til i7 eller i9 uten å måtte bytte hovedkort, dersom man plutselig skulle ønske/trenge mer CPU kraft. I tillegg er dagens Intel i5 langt bedre til gaming enn Ryzen. Dyrere, men man får mer fps ut av skjermkortet. Til de som sier, gå for AMD skjermkort, vil jeg bare si nei. AMD har ikke klart å vært på nivå med nVidia siden 980 ti, og de fleste nye AMD skjermkort er bare rebrand. Freesync er ikke vært det, når det kun er svakere skjermkort som støtter det. Vil love at minimum fps blir vesentlig høyere med high-end kortene til nVidia. Sånn sett er kun freesync en kompensasjon for AMD skjermkort med dårlig fps Hold deg til RTX 2070, langt mer fornuftig enn å gå for skjermkort fra AMD slik ting er i dag. AMD og freesync er uinteressant inntil de klarer å få noe mer konkurransedyktige skjermkort på banen. Endret 27. november 2018 av Emile the rat Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 (endret) Freesync er ikke vært det, når det kun er svakere skjermkort som støtter det. Vil love at minimum fps blir vesentlig høyere med high-end kortene til nVidia. Sånn sett er kun freesync en kompensasjon for AMD skjermkort med dårlig fps Hold deg til RTX 2070, langt mer fornuftig enn å gå for skjermkort fra AMD slik ting er i dag. AMD og freesync er uinteressant inntil de klarer å få noe mer konkurransedyktige skjermkort på banen. Rimelig flåsete det du skriver her da. Freesync er ikke en kompensasjon for dårlige skjermkort .. Nvidia kan også benytte seg av freesync - det er som navnet sier open source. Det er bare nvidia som er noen grådige svin som vil ha sin egen hardwaremodul i form av gsync, og tar seg betalt for det. Freesync er adaptive sync som alle kan benytte seg av, så vi får jo se når intel begynner å rulle ut skjermkort hva de velger å bruke. Uansett, det er helt riktig at nvidia har de beste skjermkortene når man tenker på highend. Men om det er balansert å parre et skjermkort til 6000 kroner (du nevner 2070) med en 1080p monitor (som TS har satt opp) kan jo diskuteres. Det er vel rundt 70% elns som gamer i 1080p, og det er ingen problem for et AMD skjermkort å gi en fin opplevelse i den oppløsning. Det hele koker ned til budsjett og krav/bruk. Forøvrig, vedr valg av adaptiv sync: Siden teknologien er der, så tenker iallfall jeg at det er like greit å ta med dette. Altså, går man for et nvidia skjermkort så tar man med en gsync monitor - og vice versa med AMD/Freesync. Det er jo selvsagt ikke noe must, men hvorfor ikke? Balanserte bygg, hvor pris/ytelse er i fokus, er iallfall noe jeg mener betyr noe. Endret 28. november 2018 av Kyrre S. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Av ren nysgjerrighet: hvorfor bruker du ikke Gsync?Det lille hvite blinket man får innimellom med gsync irriterer meg enn litt screen tearing. Jeg skrur heller ned litt på grafikken for å øke FPS. Smak og behag. Forøvrig, vedr valg av adaptiv sync: Siden teknologien er der, så tenker iallfall jeg at det er like greit å ta med dette. Altså, går man for et nvidia skjermkort så tar man med en gsync monitor - og vice versa med AMD/Freesync. Det er jo selvsagt ikke noe must, men hvorfor ikke? Balanserte bygg, hvor pris/ytelse er i fokus, er iallfall noe jeg mener betyr noe.Gsync legger fort på et par tusenlapper i prisen da. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 Prisen man betaler for å være NVIDIA fanboi ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå