Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Prute på husleie?

Ænonym

Anbefalte innlegg

Må skaffe meg hybel/leilighet til vårsemesteret etter ett friår fra studier. Og det kryr ikke av hybler nå midt i skoleåret. og da er de enten dyre(overpriset), eller ikke så veldig attraktive? Derfor tenker jeg om det er innafor å prute på leieprisen? Hvordan burde det gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Genrieltsett når folk setter en pris har de nok vurdert ut i fra kostnader og utgifter og har ofte ikke mye å gå på.

Gå vell ann å prøve å prute som alt annet, men forvent nei, vertfall på lengere leie, da snakker jeg ikke om kortidsleie om sommeren eller vinteren. Selvfølgelig er det bedre å leie til litt redusert pris men som regel må du har funnet noe feil med boligen som kan trekke prisen ned.

Lenke til kommentar

Genrieltsett når folk setter en pris har de nok vurdert ut i fra kostnader og utgifter og har ofte ikke mye å gå på.

Njaa, hvis det er f.eks hybel i eget hus er det ikke mange konkrete kostnader/utgifter å basere seg på - jeg baserte meg bare på en ca snittpris av det som leies ut i området.

Lenke til kommentar

En generell regel er att det er tilbud og etterspørsel som avgjør.

Så er det leiers marked er det enklere å prute enn omvendt.

Det verste du kan forvente er et nei på pruting av leie.

Som utleier må jeg si det ikke er det samme trøkket som før skolestart, men vi prøver heller ikke å få max pris per måned.

Lenke til kommentar

Du kan alltid prøve å prute, men merk at når det er vanskelig å skaffe seg hybel så er det utleigaren sitt marked. Du står i langt betre forhandlingsposisjon dersom eit nei frå utleiger betyr at du går til neste utleigar i stadenfor.

Reint praktisk så er det mange måtar å prute på, du kan gå beint på og berre foreslå ein anna leigepris, eller du kan starte meir omfattande forhandlingar ved å tilby andre motytelsar. For eksempel kan du foreslå at du:

Kompenserar med å betale inn eit høgare depositum, kan ta på deg vedlikehald- eller oppussingsarbeid, og liknande.

Ein tredje måte er å argumentere med at du er ein ideell leigetakar, så at sjølv om du krever å få betale lavare husleige så medfører det å leige ut til deg ein vesentleg lavare risiko. Har du leigd tidlegare så kan du vurdere å oppgi tidlegare utleigarar som personlege referansar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...