Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Luft i clutchvæske - Pajero II (2,5L)


Harju

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg åpenbart luft i clutchsystemet. Må stoppe motor for å få inn 1. gir, og justere turtall for å få inn øvrige gir mens jeg ruller...

Bilen er "ny" for meg, og jeg kjenner ikke oppbygningen. Men sjekket væskenivå til brems (OK), og fant en påfyllingsstuss med (antatt) bremsevæske ved siden av denne (også OK nivå). Altså ingen stor lekkasje noe sted, for da hadde vel væskenivået vært synlig minket(?).

 

Bilen er gammel (96), så noe er slitt. Er litt usikker på hvor jeg bør starte. Delepriser er svært overkommelig, og jeg vurderer å bestille både master- og slavesylinder. Dog gjør jeg ikke denne jobben sjøl, men finner noen som kan fikse det for meg.

 

Er det andre ting jeg bør se på som kan være årsak? Jeg tenderer til å tro slitt mastersylinder, i den tro at hvis det hadde vært slavesylinderen så ville vel væskenivået kanskje minket pga lekkasje?

 

Tips mottas med takk! Litt oppgitt over at egne kunnskaper ikke strekker til her, men som sagt, nylig anskaffet doningen og kjørt 4000 problemfrie km med den, til nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet som sagt ikke rette navnet. O-ring har vel sirkulært tverrsnitt. Det finnes andre tettningsringer (?) som ikke har samme formen.

 

Men et av stemplene kan ha defekt tettningsring. Da vil vesken flyte forbi. Typisk er at bremsevesken ikke blir byttet ofte nok. Bremseveske er hygroskopisk dvs trekker til seg fukt. Fukt som igjen fører til rust. Og rust som ødelegger tettningsring. Så master eller slave, eller begge. Skifte av bremseveske pleier å være endel av servise. Og noe å tenke på ved kjøp av bruktbil som mangler service. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja... Jeg får respons på clutchen, men ikke nok til å sette den i gir når jeg står stille. Jeg kan stå i ro og ta i gang med clutch, bare gir ligger i. Likeså kan jeg stoppe med motoren i gang. Men jeg kjenner at clutchen subber, så må holde bilen på bremsen.

Tenker derfor at det er greit å starte med master- og slavesylinder? Clutch og lager ble byttet for 40.000 km siden.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det er like greit å bytte både master- og slavesylinder, når vi først er i gang. Så får vi se om det hjelper. Litt forvirrende dog, at deleprisene varierer så ENORMT fra 150,- til et par tusen, liksom??

 

https://www.autodoc.co.no/reservedeler/giversylinder-10161/mitsubishi/shogun/pajero-ii-v3-w-v2-w-v4-w/3414-2-5-td-4wd-v24c-v24w?filter_generic=234

 

Noen som har en clue på hva det kommer av? Er det til å stole på at det passer, når regnr er lagt inn i søkeprogrammet til disse nettbutikkene?

 

Har samme dilemma på en Audi som skal ha ny clutch. En zillion forskjellige typer og priser...

Lenke til kommentar

Skal ikke påstå master ikke feiler men har selv ikke troen. Jeg har benyttet meca sine deler, der har den art.nr 1155-ADC43607 

Sier ikke du skal handle der men jeg har dårlig erfaring med autodoc og skruvat. Dem er som norwegian, helt ok så lenge det ikke byr på noen utfordringer men strax det blir en forsinkelse eller feil del så er marerittet i gang...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...