TBJ Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Valgets kvaler... Vil ha ny TV. Har i dag Panasonic Viera TX-P65ST50Y som jeg egentlig er veldig fornøyd med, men nå har jeg lyst på 4K HDR. Valget står mellom OLED eller litt større TV enn hva jeg har i dag (og da med QLED pga så store OLED er ... for dyrt). Valget står mellom LG 65" OLED65C8 (kr. 22 990,-) https://prisguiden.no/produkt/lg-oled65c8-316326 og Samsung 75'' QLED QE75Q9FNAT (kr 34 990,-) https://prisguiden.no/produkt/samsung-qe75q9fnat-322856 Har allerede bestilt LG 65" OLED65C8, men jeg er så usikker... Hadde vært kult med enda større TV... Sitter i underkant av 3 meter fra TVen i dag og ser at jeg fint kunne hatt større enn min 65" som jeg har i dag. Slik jeg ser det. Samsung 75'' QLED QE75Q9FNAT + større (har faktisk en del å si) + mer lys-stek + har mange kule funksjoner, som bl.a. Ambient mode - koster 12 000,- mer, men ... det kan jeg overleve - ikke OLED LG 65" OLED65C8 + OLED (bedre sortnivå) Uvesentligheter (ting som jeg ikke bryr meg om) * Lyd (lyd skal komme fra anlegget) * Operativsystem (kjører app'er fra andre enheter) Det hadde så kult å fått enda større TV enn jeg har i dag, men er for usikker på QLED teknologien. Må innrømme at jeg ikke er 100% oppdatert der, men det store spørsmålet er om Samsung 75'' QLED QE75Q9FNAT gir dårligere sort-nivå enn hva min gamle plastma-TV klarer å gi. Gjør den det, dropper jeg QLED. Jeg vil ikke ha dårligere sort-nivå. Altså dette er vesentlig. Elsker å se filmer på TVen. HJELP!!!! Noen synspunkter som kan dytte meg i rett retning? Tilbudene på Samsung varer kun ut denne helgen, så jeg må bestemme meg innen i morgen. Samsung 75'' QLED QE75Q9FNAT https://prisguiden.no/produkt/samsung-qe75q9fnat-322856 LG 65" OLED65C8 https://prisguiden.no/produkt/lg-oled65c8-316326 Panasonic Viera TX-P65ST50Y (min gamle TV) https://prisguiden.no/produkt/panasonic-viera-tx-p65st50y-158782 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 (endret) High end QLED (Q9 serie) fra Samsung er «nesten» like bra som LG OLED tv-en på sortnivå. Så ser man kun på det isolert vinner LG OLED. Men de går ikke an å enkelt sammenlikne da det er to helt ulike fundamentale teknologier og mye avhenger f.eks av omgivelsene (rommet) du skal ha TVen i hva som er det beste valget. Se Endret 24. november 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 24. november 2018 Forfatter Del Skrevet 24. november 2018 Regner med at QLED'en har bedre sortnivå enn min gamle plastma??? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Flere punkter som det er vanskelig å slå en god plasma TV. Men med ny TV som å at du skal ivareta «nye ting» som HDR, Dolby viosion , 4K osv så må man jo se på noe nytt. Ellers så er det best å forutsatt bruke 65" plasma TVen så lenge den er i orden teknisk. OLED er nok den mest naturlige etterfølgeren , så personlig mener jeg det nok er for din del best å stå inne med valget av 65" LG C8 . 1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Jeg kan dele mine erfaringer siden jeg har akkurat vært igjennom TV kjøp for ikke lenge siden selv. Jeg gikk fra en 65" Panasonic VT30 til en 65" LG C8 først. Konge bilde på C8, og ja digg med OLED sitt sort nivå, men jeg sendte den tilbake fordi den er ikke så bra på bevegelser. Hjelper å sette på TruMotion, men da får man SOE effekten og artifacts i bildet ved visse bevegelser. Dette var en dealbreaker for meg. Så byttet jeg til en 75" Samsung Q9FN, som jeg har valgt å beholde. Sort nivå på denne er bra nok, MEN den sliter i visse mørke scener i filmer. Virker akkurat som om FALD dimmingen til Samsung sliter litt der, som om den ikke alltid vet hva den skal gjøre. Vanskelig å forklare. Men denne effekten er ikke noe man sitter å ser hele tiden, så det er ingen dealbraker for meg iallefall. Selv om Q9FN er overlegen på max lysstyrke ved HDR, så er jeg ikke så imponert. Var en bedre HDR opplevelse med LG C8 faktisk. Liker best å se SDR materiale på min Q9FN må jeg innrømme. MEN det er super digg med 75 tommer TV!! Gir en wow faktor når du ser film, og jeg sitter også 3 meter unna den - og det er passe Så hva du skal velge...ikke lett dette. Men er du fornøyd med den du har, så kan det være smart å vente 1 år til.... 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 (endret) Som sagt styrker og svakheter fordeler seg ujevnt i mellom alle tre teknologier og modeller og Betroz sin betraktning er verdt å merke seg. Point is: Man må inngå noen kompromisser uansett hva man gjør. Endret 24. november 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Som sagt styrker og svakheter fordeler seg ujevnt i mellom alle tre teknologier og modeller og Betroz sin betraktning er verdt å merke seg. Point is: Man må inngå noen kompromisser uansett hva man gjør. Stemmer. Har man en plasma TV man er fornøyd med enda, så kan det være lurt å holde på den litt lenger som jeg sa. 4K HDR er ikke grunn nok - enda - til å bytte TV. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, så hadde jeg sitti med min VT30 iallefall ett år til. Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 25. november 2018 Forfatter Del Skrevet 25. november 2018 (endret) Var på Elkjøp på lørdag og så på begge. Begge imponerte meg stort, men størrelsen på Samsung 75" gav ekstra wow faktor, uten tvil. Jeg dro hjem og bestilte meg den (også), så nå får jeg til sendt begge :-) Kobler opp Samsung og ser om jeg blir fornøyd. Pakker ikke en gang ut LG hvis jeg ikke er misfornøyd med Samsung. Returnerer LG i løpet av uka hvis jeg er fornøyd med Samsung. Endret 25. november 2018 av TBJ Lenke til kommentar
samco Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 Kontrast er nummer 1 på et bra tv bilde Samsungen har ikke i nærheten av kontrasten til C8. Ikke slå av rom lyset ivertfall ... Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Kontrast er nummer 1 på et bra tv bilde Samsungen har ikke i nærheten av kontrasten til C8. Ikke slå av rom lyset ivertfall ... 75Q9FN er ikke så håpløs som du vinkler det til der. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Bruk heller Rtings og den slags enn samco når du skal velje TV. 2 Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 27. november 2018 Forfatter Del Skrevet 27. november 2018 (endret) Bruk heller Rtings og den slags enn samco når du skal velje TV. Samsung kommer rimelig bra fra det der Vi får se hva jeg synes når den kommer. Har ikke fått leveringstidspunktet enda. Kun før 28.12.... Endret 27. november 2018 av TBJ Lenke til kommentar
samco Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Bruk heller Rtings og den slags enn samco når du skal velje TV. OK tror jeg heller ville ha hørt på meg mot Rtings som er ikke de beste i bransjen. Hdtv test er den eneste siden jeg stoler på. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 OK tror jeg heller ville ha hørt på meg mot Rtings som er ikke de beste i bransjen. Hdtv test er den eneste siden jeg stoler på. Dei har jo ikkje testa Q9 så vidt eg ser, så eg veit ikkje kor mykje nytte dei er i denne tråden. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 (endret) Dei har jo ikkje testa Q9 så vidt eg ser, så eg veit ikkje kor mykje nytte dei er i denne tråden. Jo det har de : her. Endret 27. november 2018 av Betroz Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 (endret) Jo det har de : her. Det er jo FlatPanelsHD. Eller blir den kalla HDTV Test? Takk for lenke. Det er vel heller denne, som er siste modell: https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1525936564 Var på Elkjøp på lørdag og så på begge. Begge imponerte meg stort, men størrelsen på Samsung 75" gav ekstra wow faktor, uten tvil. Jeg dro hjem og bestilte meg den (også), så nå får jeg til sendt begge :-) Kobler opp Samsung og ser om jeg blir fornøyd. Pakker ikke en gang ut LG hvis jeg ikke er misfornøyd med Samsung. Returnerer LG i løpet av uka hvis jeg er fornøyd med Samsung. Det er faktisk ganske fornuftig, sjølv om det er litt meir arbeid. TV-en skal du kanskje ha i 5-10 år, så den ekstra jobben med å returnere den andre TV-en betyr lite i det lange løp. Sånn som marknaden er i dag med forskjellane på QLED og OLED så er absolutt det idelle å få sjansen til å teste begge om du vil. Endret 27. november 2018 av Zeph Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Det er jo FlatPanelsHD. Eller blir den kalla HDTV Test? Takk for lenke. Det er vel heller denne, som er siste modell: https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1525936564 Det er faktisk ganske fornuftig, sjølv om det er litt meir arbeid. TV-en skal du kanskje ha i 5-10 år, så den ekstra jobben med å returnere den andre TV-en betyr lite i det lange løp. Sånn som marknaden er i dag med forskjellane på QLED og OLED så er absolutt det idelle å få sjansen til å teste begge om du vil. Sorry min fei, feil copy and paste Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Du kan finne HDTV Test sine tester på YT :https://www.youtube.com/user/hdtvtest/videos Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Du kan finne HDTV Test sine tester på YT :https://www.youtube.com/user/hdtvtest/videos Takk igjen. Dei hadde meir stoff om Q9 der enn på nettsida si. Til TS så har dei ein ganske aktuell video her: 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå