Gå til innhold

Amazon-arbeidere i Europa protesterer: – Vi er ikke roboter!

Anbefalte innlegg

Og Norge er et eksempel på at når folk må bli behandlet skikkelig på jobb ved lov så tjener ingen selskaper penger?

Hvorfor må lønning og arbeidsplasser minke betraktelig? Du sier det, men basert på hvilket resonnement har du kommet frem til at det må bli slik? De to påstandene virker og å være motstridende?

Nei det var ikke det jeg sa, men pris er avgjørende for salg. Det er vell ikke noe nytt. 

Basert på hvordan industrien utvikler seg i resten av verden, det blir for harde konkuranser. Dette gjelder også innad i Norge, men det går tregere. Som sagt, jeg jobber i Industrien med automatisering, jeg tilbringer mye tid på lager hvor dette skjer og får informasjonen min i fra de som driver lagrene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig.

Jeg vet ikke om det vil være lett eller vanskelig å snu, de store kleskjedene fks. ser ikke ut til å oppleve noen særlig nedgang når det avsløres slavetilstander, barnearbeid, eller giftig arbeidsmiljø.

Hadde ikke folk visst, ville det jo vært en ting, nå ser det ut til at pris veier tyngre enn menneskeverd.

Det er derfor det aldri vil fungere at bedrifter må "ta samfunnsansvar".

Til syvende og sist er kun et selskap opptatt av størst mulig inntjening innenfor gjeldende lovgivning.

Til en viss grad kan opinion og press fra kunder være effektivt, men i praksis ofte begrenset så lenge det ikke er snakk om direkte lovbrudd.

Det aller beste er at det reguleres gjennom lover, og at det vanker store bøter hvis man bryter disse.

Derfor får jeg litt flau smak i munnen når bedrifter snakker om "samfunnsansvar". En bedrift vil kun gjøre det som lønn er seg økonomisk, og vil dermed kun "ta samfunnsansvar" hvis det gir en netto gevinst i form av mer salg, tiltrekke seg dyktige ansatte etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar

..

Jeg er enig med dine observasjoner.

Som du sier, er selskapet 'fanget' av profitt-jag, det er nok mer enn handlevaner som trenger å endres, skal man ha bedre forhold i bransjen, igjen er det snakk om en ganske radikal endring, dessverre.

Jeg tror det trengs press fra hele linjen om det skal være noe håp.

Men ja, mener ikke at produsenten skal skyve hele ansvaret over på forbrukeren, men om det blir mindre lønnsomt å selge slaveproduserte varer, er det jo ett skritt i riktig retning. 

Når det er lønnsomhet som styrer skuta, tror jeg ikke de får fingeren ut av jorda før profitten går ned.

Det er selvsagt ett større problem i USA, men produsenten kan jo kjøpe tjenester og velvilje av politikerne.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og Norge er et eksempel på at når folk må bli behandlet skikkelig på jobb ved lov så tjener ingen selskaper penger?

Hvorfor må lønning og arbeidsplasser minke betraktelig? Du sier det, men basert på hvilket resonnement har du kommet frem til at det må bli slik? De to påstandene virker og å være motstridende?

Og bra er det. I Norge kan man faktisk overleve på ufaglært lagearbeid. De små lønnsforskjellene i Norge er veldig positivt, spør du meg. Jeg jobbet selv litt som vikar på lager som student. Spesielt bra betalt var det på ingen måte. Litt ironisk at enkelte brukere gjerne snakker varmt om den norske modellen, men likefullt støtter gedigne konsern som gjerne driver rovdrift på sine ansatte.

Endret av computerwelt
Lenke til kommentar

De små lønnsforskjellene i Norge er veldig positivt, spør du meg. Jeg jobbet selv litt som vikar på lager som student. Spesielt bra betalt var det på ingen måte. 

Det er faktisk samfunnsmessig veldig negativt med så små forskjeller og jo, lagerarbeid er latterlig godt betalt i Norge.  Men denne kortsiktigheten til fagforbundene får konsekvenser.  Jeg har tatt del i flere automatiseringsprocesser innen det feltet og flere skal det bli, ikke minst fordi investeringerne betaler for seg selv veldig kjapt pga den høye lønnen til de folkene der erstattes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk samfunnsmessig veldig negativt med så små forskjeller og jo, lagerarbeid er latterlig godt betalt i Norge.  Men denne kortsiktigheten til fagforbundene får konsekvenser.  Jeg har tatt del i flere automatiseringsprocesser innen det feltet og flere skal det bli, ikke minst fordi investeringerne betaler for seg selv veldig kjapt pga den høye lønnen til de folkene der erstattes. 

Nei, på ingen måte. Små lønnsforskjeller er en av årsakene til at Norge gjør det så bra, og ikke minst er et harmonisk land å leve i. Nordmenn er generelt sett effektive. De aller enkleste arbeidsoppgavene har også forsvunnet, primært pga. lønnsnivået er så høyt. I USA, for eksempel, har de fremdeles concierge og portier en masse. Slike "tullejobber" har vi kvittet oss med i Norge.

Automatisering kommer nesten uavhengig av hva ufaglærte tjener. Det vil bare ta litt lenger tid (+5 til 10 år?). Lagerarbeidere vet nok altså godt at de er en utryddingstruet rase. Jeg har selv jobbet med outsourcing av tjenester til lavkostland, eks. i Øst-Europa. Dette er tjenester som igjen kommer til å bli automatisert innen 10 år.

Endret av computerwelt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...