AfterGlow Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Amazon-arbeidere i Europa protesterer: – Vi er ikke roboter! Lenke til kommentar
Occi Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Kanskje ikke, men er en viss risiko for at Amazon ønsker å erstatte de med roboter. 3 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Kanskje ikke, men er en viss risiko for at Amazon ønsker å erstatte de med roboter. Som om det er noen unnskylding for å behandle sine ansatte som dritt. 2 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 Kanskje ikke, men er en viss risiko for at Amazon ønsker å erstatte de med roboter. Lenge til det er mulig. De trenger mennesker, men de ønsker ikke å betale dem mer enn de absolutt må. Gå og les hva folk skriver om Amazon sine lagre i UK f.eks. Hadde Arbeidstilsynet kommet der så hadde det vært 100 pålegg og dagbøter om ting ikke ble fikset. Amazon kommer aldri til å ha lager med mennesker i Norge, fordi i Norge så må du behandle ansatte som mennesker, og det er ikke Amazon policy å betrakte sine lageransatte som mennesker. 5 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 Lenge til det er mulig. De trenger mennesker, men de ønsker ikke å betale dem mer enn de absolutt må. Gå og les hva folk skriver om Amazon sine lagre i UK f.eks. Hadde Arbeidstilsynet kommet der så hadde det vært 100 pålegg og dagbøter om ting ikke ble fikset. Amazon kommer aldri til å ha lager med mennesker i Norge, fordi i Norge så må du behandle ansatte som mennesker, og det er ikke Amazon policy å betrakte sine lageransatte som mennesker. Hvor kommer al det hatet til Amazon fra? Kjenner en som jobber på et Amazon-lager i Seattle og han er i al fall meget glad for å være der. Som ufaglært er der få bedre steder man kan være; lønnen er god og de der gjør en ekstra innsats belønnes for det (en veldig unorsk tanke, jeg vet..). 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 .. men de ønsker ikke å betale dem mer enn de absolutt må. Det er vel ytterst få arbeidsgivere som ønsker å betale mer enn de må, så det er vel ganske naturlig. Dersom de er misfornøyde med arbeidsplassen sin, så er det vel ikke verre enn å finne seg en annen arbeidsplass? 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 Saken er noe diffus. Det snakkes om skader men så snakker de om at de ikke er roboter.. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Som om det er noen unnskylding for å behandle sine ansatte som dritt. Nei, og det er heller ikke hva jeg sa. Lenge til det er mulig. De trenger mennesker, men de ønsker ikke å betale dem mer enn de absolutt må. Gå og les hva folk skriver om Amazon sine lagre i UK f.eks. Hadde Arbeidstilsynet kommet der så hadde det vært 100 pålegg og dagbøter om ting ikke ble fikset. Amazon kommer aldri til å ha lager med mennesker i Norge, fordi i Norge så må du behandle ansatte som mennesker, og det er ikke Amazon policy å betrakte sine lageransatte som mennesker. Er det? Jeg ville ikke følt meg så trygg på min ansettelse som et av veldig mange ledd i distribusjonskjeden til Amazon. Spørsmålet er hvor mange menneker de trenger fremover, og i hvilken kapasitet. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Hvor kommer al det hatet til Amazon fra? Kjenner en som jobber på et Amazon-lager i Seattle og han er i al fall meget glad for å være der. Som ufaglært er der få bedre steder man kan være; lønnen er god og de der gjør en ekstra innsats belønnes for det (en veldig unorsk tanke, jeg vet..). Fra ansatte? Du kjenner en i Seattle. Fint for deg Kanskje er Seattle lageret til Amazon et bra sted for ufaglærte sammenlignet med andre muligheter der, men det er heller ikke det jeg snakker om. I Europa og spesielt i Norge har vi litt høyere standarder liksom for hvordan mennesker kan bli behandlet. Kan og si at lønnen er god fordi han bor i et ekstremt dyrt området. Du kan tjene halvparten i en annen stat i USA og ha relativt lik lønn bare så du vet det. Vi snakker ikke om ekstra innsats belønnes her. UK lageret til Amazon. Folk må logge alt de gjør. Om tallene er dårligere er det samtale med sjefen, og sparken om du ikke er rask nok. Toalettpause? Ikke en del av arbeidstiden. Går du på do så må du jobbe ekstra raskt for å ta igjen. Folk må logge siste ting si 11:00 og har pause til 11:30 hvor de må logge noe 11:30, men de har 10 minutter å gå til pauserom. Det er skikkelig bruk og kast. Takler du ikke så er det ut og nye inn. Det fører til at folk føler de ikke kan ta pauser uansett og som du ser i artikkelen må hentes av ambulanse. Dra til en populær reddit tråd og du ser hundrevis av folk som skriver om de samme opplevelsene ved å jobbe hos Amazon. Amazon presser priser ekstremt, og de presser over hele linjen. Dette går hardt utover lagerarbeidere. Du vet de endret lønningene til sine ansatte i USA da de fikk så mye dårlig PR at de var redde politikere kom til å faktisk gjøre noe med praksisen deres? Hvis du tror dette greiene er bare tull, anbefaler jeg deg å lese opp. Det med bonus for ekstra bra arbeid. Se på tips kultur i USA. Jobber du bra, gir du god service, får du tips ikke sant? Ikke i USA. Servitører blir ikke betalt nok lønn så du MÅ gi tips for at de skal kunne klare seg med jobben. Så tips er liksom standard. Så hvis jeg gjør helt vanlig jobb, så får jeg bonus? I Norge er tips ikke forventet, men du kan nesten overalt fortsatt gi om du ønsker. Hvis det å ikke behandle mennesker skikkelig og med den respekten alle mennesker fortjener er en unorsk tanke så er jeg lad jeg lever i Norge altså. La oss bare late som om disse ansatte klager av ingen grunn, at de bare er late milennials som ikke tåler å måte arbeide så hardt at de har problemer med knær når de er 30, og ikke klarer å sove skikkelig om natten og heller ikke har råd til å gå til legen. Det er vel ytterst få arbeidsgivere som ønsker å betale mer enn de må, så det er vel ganske naturlig. Dersom de er misfornøyde med arbeidsplassen sin, så er det vel ikke verre enn å finne seg en annen arbeidsplass? Denne logikken er vanlig, men den fungerer ikke. Amazon får mye oppmerksomhet fordi de er så store. De er langt ifra alene om å behandle ansatte dårlig. Innen denne typen jobb har Amazon veldig høy turnover, så det er det negative med dette, men for lagerjobb så tjener Amazon på det selv om folk slutter hele tiden da opplæring er relativt enkelt. Så ja selskap som driver f.eks lagre vil prøve å kutte kostnader og ha det så billig som mulig. Uten å tenke på sine ansatte, dette er helt vanlig. Jeg ser ikke noe poeng i å akkurat peke på Amazon her, fordi Amazon er ikke problemet. Amazon er et selskap og rimelig likt de fleste andre selskap. Det er derfor vi i Norge har en arbeidsmiljølov som sikrer gode trygge arbeidsforhold for ansatte, samt fagforeninger som er der for å hjelpe ansatte imot de store selskapene. Denne loven er mye svakere i UK, og latterlig svak i USA. Samt i USA kjenner folk generelt veldig lite til sine rettigheter og de har ikke videre fagforeninger. Problemet er at folk som jobber hos Amazon finner seg en annen jobb, men det er alltid unge folk uten videre erfaring og utdanning. Og så tar Amazon dem inn, de finner ut at jobben suger, slutter, begynner et annet sted. Derimot har noen egentlig ikke så mye valg og må ta den type jobber uansett, fordi de ikke får bedre. Og der har du det store problemet. Det kan løses som i Norge der vi sikrer alle gode arbeidsforhold uansett om du er lagerarbeider eller ingeniør. Eller som i USA der du tenker alle er ansvarlig for eget liv og hvis du havner i en posisjon der du kun får slike jobber så er det din feil. Hvor kommer al det hatet til Amazon fra? Kjenner en som jobber på et Amazon-lager i Seattle og han er i al fall meget glad for å være der. Som ufaglært er der få bedre steder man kan være; lønnen er god og de der gjør en ekstra innsats belønnes for det (en veldig unorsk tanke, jeg vet..). Fra ansatte? Du kjenner en i Seattle. Fint for deg Kanskje er Seattle lageret til Amazon et bra sted for ufaglærte sammenlignet med andre muligheter der, men det er heller ikke det jeg snakker om. I Europa og spesielt i Norge har vi litt høyere standarder liksom for hvordan mennesker kan bli behandlet. Kan og si at lønnen er god fordi han bor i et ekstremt dyrt området. Du kan tjene halvparten i en annen stat i USA og ha relativt lik lønn bare så du vet det. Vi snakker ikke om ekstra innsats belønnes her. UK lageret til Amazon. Folk må logge alt de gjør. Om tallene er dårligere er det samtale med sjefen, og sparken om du ikke er rask nok. Toalettpause? Ikke en del av arbeidstiden. Går du på do så må du jobbe ekstra raskt for å ta igjen. Folk må logge siste ting si 11:00 og har pause til 11:30 hvor de må logge noe 11:30, men de har 10 minutter å gå til pauserom. Det er skikkelig bruk og kast. Takler du ikke så er det ut og nye inn. Det fører til at folk føler de ikke kan ta pauser uansett og som du ser i artikkelen må hentes av ambulanse. Dra til en populær reddit tråd og du ser hundrevis av folk som skriver om de samme opplevelsene ved å jobbe hos Amazon. Amazon presser priser ekstremt, og de presser over hele linjen. Dette går hardt utover lagerarbeidere. Du vet de endret lønningene til sine ansatte i USA da de fikk så mye dårlig PR at de var redde politikere kom til å faktisk gjøre noe med praksisen deres? Hvis du tror dette greiene er bare tull, anbefaler jeg deg å lese opp. 3 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Er det? Jeg ville ikke følt meg så trygg på min ansettelse som et av veldig mange ledd i distribusjonskjeden til Amazon. Spørsmålet er hvor mange menneker de trenger fremover, og i hvilken kapasitet. Ja, det er lenge til. Jada, du kan høre på populære media personaliteter som er løst knyttet til vitenskap som kommer med sine teorier. Har det derimot falt noen inn å spørre en av produsentene til disse robotene? Altså hvor langt de har kommet, og hvor de ser seg selv 10, 20, 50 år frem i tid? Fordi vet du hva? De vet godt at dette tullet med at roboter skal erstatte alt er en fjern virkelighet fortsatt. Selv for enklere ting. Roboter er et hjelpemiddel for mennesker der større automasjon fører til mindre behov for menneskelig arbeidskraft da et mennesket med hjelp klarer å gjøre stadig mer. Det er derimot langt ifra at roboter gjør alt. Fokuset er heller ikke på det hos produsentene. Produsentene jobber med å lage roboter som i større grad kan hjelpe og fungere sammen med mennesker, da de ikke har teknologi til å gjøre alt selv. Og det er gjort en rapport på tysk bilindustri hvor de fant at økt automatisering gav mer arbeidsplasser. Selv om det var færre ansatte/bil, fordi det ble billigere, og da solgte de mer. Om du kan sende ut mer varer billigere, så kjøper folk mer og Amazon trenger flere lager, selv om hvert lager har mindre ansatte. Ingen automatikk i at mer automatisering gir færre arbeidsplasser. Mange liker å spekulere i det, men de vet faktisk ingenting. Ikke jeg heller. Jeg vet derimot at vi ikke vet. Og nå har det blitt en ting alle må si og en allmenn "akseptert" sannhet. Tenk kritisk over det derimot, og du ser det ikke er selvfølgelig på noen måte. Morsomste av alt? En av de største personlighetene som mener roboter vil ta over prøvde i praksis med Tesla. Linjen fungerte ikke, de måtte plukke den fra hverandre og pumpe inn mer folk for å få gjort jobben. Og Tesla har MYE mer ansatte enn Toyota og GM hadde når de lagde flere biler enn Tesla gjør. Så Elon trodde på sin teori, prøvde den i praksis og fant ut at det var for tidlig. I realiteten har faktisk Elons veldig automatiserte fabrikk veldig mye menneske altså, heller enn mindre. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Nå skal en ikke ta alt på reddit for god fisk heller... Men, de har det nok tøft. Det er normalt på lager foruten Norge. Her lever lagerarbeidere livets glade dager med gode lønninger, men det er nok ikke lenge før det endrer seg drastisk her også. Konkuransen er ekstrem. Jeg tilbringer ca 100 dager på diverse lager med varierende grad av automasjon verden over hvert år, det er så og si ingen av de som lever noen luksus på jobb. Det er hardt arbeid og enormt press ift tid. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Nå skal en ikke ta alt på reddit for god fisk heller... Men, de har det nok tøft. Det er normalt på lager foruten Norge. Her lever lagerarbeidere livets glade dager med gode lønninger, men det er nok ikke lenge før det endrer seg drastisk her også. Konkuransen er ekstrem. Jeg tilbringer ca 100 dager på diverse lager med varierende grad av automasjon verden over hvert år, det er så og si ingen av de som lever noen luksus på jobb. Det er hardt arbeid og enormt press ift tid. Nei selvfølgelig ikke. Selskaper er inne og påvirker tråder av PR årsaker. Hvem som helst kan hyre inn selskap til å manipulere diskusjoner der. Moderatorer kan være med på det. Du kan ha en "vocal minority" som en kaller det som er aktive og skriver dårlige ting om Amazon fordi de hater dem av enkelte grunner som egentlig ikke gir mening. Derimot om du ser generelt på mengden rapporter om arbeidsforhold så selv om du ser skeptisk på det så ville jeg sagt at det skal bli vanskelig å forsvare at forholdene ikke er dårlige. Ja, folk vil ikke betale for frakt. Heller 400 kr + 0 kr frakt enn 350 kr + 50 kr. Shippingindustri bruker ekstremt miljøfiendtlig drivstoff som er forbudt i nesten alle verdens land i internasjonalt farvann fordi marginene er latterlig små for containerskip. Samme for lager, og innenlandsfrakt. Amazon prøver å pushe rask og billig levering. Hvis de skal ha greie arbeidsforhold til de prisene de nå tar går de i solid minus. Jeg tror allerede lagrene deres går i minus. Så de må pushe ansatte så mye de kan for å klare å nå målene sine. Og de bryter ikke loven. Og de er ikke alene om å ha slike forhold for lager som du sier. Derimot forskjell på hardt arbeid og inhumant arbeid. Og miljø på jobb også. Jeg anser det som staten og fagforeninger jobb å sørge for at selv om det er hardt arbeid, så skal de hvertfall ikke være inhumant. Vi er da i-land. Penger er ikke alt i verden. Personlig ingen vonde følelser ovenfor Amazon. Slik som sånn kommunister, anarkister og den gjengen har der de mener selskaper som Amazon er onde. Derimot føler det er å fraskrive seg ansvar. Ansvaret for å regulere ligger ikke på selskap, og du kan ikke forvente at de ikke gjør det de kan for å gjøre det så bra de kan innenfor lovverket. Og ting endrer seg kanskje i Norge, men dårlige forhold som det vi ser i mange andre land kan du ikke ha i Norge med mindre du endrer loven eller bryter den. Han som drev søppelkaoset i Oslo fikk et år eller 2 i fengsel for å satt sine ansatte til å jobbe ulovlig mye overtid. I Japan så dør folk på jobb etter ekstrem overtid og så sier myndighetene "Shikata ga nai" (Kan ikke gjøre noe med det) og livet går videre for å sette det på spissen. Og jeg tror ikke penger er viktigere enn alt annet i verden. Noen ganger må det være greit at selskap tjener noe mindre mot at veldig mange lever et mye bedre liv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Noen ganger må det være greit at selskap tjener noe mindre mot at veldig mange lever et mye bedre liv.Sosialpolitikk er ikke selskapets ansvar. Et selskapet skal, innenfor gjeldende lovverk, tjene mest mulig til sine eiere. Arbeidstakeres ve & vel styres av to ting; Politikere som bestemmer regelverket og markedets behov for arbeidskraft. Lenke til kommentar
missi Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 .. men de ønsker ikke å betale dem mer enn de absolutt må. Det er vel ytterst få arbeidsgivere som ønsker å betale mer enn de må, så det er vel ganske naturlig. Dersom de er misfornøyde med arbeidsplassen sin, så er det vel ikke verre enn å finne seg en annen arbeidsplass? Nei, det er ikke bare å finne seg en annen arbeidsplass. Om du er spesialist med høy og ettertraktet kompetanse kan du det. Som ufaglært blir du forsøkt rævpult hele tiden. Du ber folk om å spise kake når de mangler brød. 3 Lenke til kommentar
missi Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Sosialpolitikk er ikke selskapets ansvar. Et selskapet skal, innenfor gjeldende lovverk, tjene mest mulig til sine eiere. Arbeidstakeres ve & vel styres av to ting; Politikere som bestemmer regelverket og markedets behov for arbeidskraft. Jo, det er en del av selskapet sitt ansvar. Selskap som utnytter sine ansatte, selv innenfor lovverket, fortjener å bli hengt ut og boikottet. Vi er alle ansvarlige for at alle har et anstendig arbeidsliv. Det er din plikt som samfunnsborger å stemme med lommeboka og stemme ut selskap med elendig behandling av ansatte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Jo, det er en del av selskapet sitt ansvar.Nei. Selskap som utnytter sine ansatte, selv innenfor lovverket, fortjener å bli hengt ut og boikottet. Vi er alle ansvarlige for at alle har et anstendig arbeidsliv. Det er din plikt som samfunnsborger å stemme med lommeboka og stemme ut selskap med elendig behandling av ansatte.Hvilket er noe langt flere burde tenke på. Både når politikere velges ved valg og når egne innkjøp skal gjøres. De fleste forbrukere tenker derimot mest på egen lommebok. Hvilket ikke er helt ulikt selskaper som først og fremst tenker på eget overskudd. Så det blir noe ironisk når folk klager på egen lønn & vilkår når de samtidig frotser på "black friday". Kjøper man tingene sine "rasende billig" er det nemlig noen som får mindre - og det er sjelden bedriftseiere... Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Hvilket er noe langt flere burde tenke på. Både når politikere velges ved valg og når egne innkjøp skal gjøres. De fleste forbrukere tenker derimot mest på egen lommebok. Hvilket ikke er helt ulikt selskaper som først og fremst tenker på eget overskudd. Så det blir noe ironisk når folk klager på egen lønn & vilkår når de samtidig frotser på "black friday". Kjøper man tingene sine "rasende billig" er det nemlig noen som får mindre - og det er sjelden bedriftseiere... Enig. Jeg vet ikke om det vil være lett eller vanskelig å snu, de store kleskjedene fks. ser ikke ut til å oppleve noen særlig nedgang når det avsløres slavetilstander, barnearbeid, eller giftig arbeidsmiljø. Hadde ikke folk visst, ville det jo vært en ting, nå ser det ut til at pris veier tyngre enn menneskeverd. 2 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Sosialpolitikk er ikke selskapets ansvar. Et selskapet skal, innenfor gjeldende lovverk, tjene mest mulig til sine eiere. Arbeidstakeres ve & vel styres av to ting; Politikere som bestemmer regelverket og markedets behov for arbeidskraft. Ja, jeg er helt enig. Jeg mente det ikke som at selskapet var ansvarlig for dette. Heller at staten skal bestemme reglene slik at folk får det greit på jobb uansett jobb. Selv om du har det hardt på lager. Nå argumentet mot dette er at selskapene tjener mindre. Så jeg sier at det burde da være greit at staten setter reglene slik at selskapene tjener litt mindre, mot at mange får et mye bedre liv. Jeg skrev jo spesifikt tidligere at jeg ikke er enig i den tankegangen om at selskaper er onde. At vi må kreve av Amazon at de skal endre. Selskaper er selskaper, som du sier skal de kun tjene mest penger. Å regulere dem er opp til staten ikke selskapene. Om noen har lov til å behandle sine arbeidstakere dårlig så ville jeg sagt det er samfunnets ansvar, ikke selskapet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Og ting endrer seg kanskje i Norge, men dårlige forhold som det vi ser i mange andre land kan du ikke ha i Norge med mindre du endrer loven eller bryter den. Han som drev søppelkaoset i Oslo fikk et år eller 2 i fengsel for å satt sine ansatte til å jobbe ulovlig mye overtid. I Japan så dør folk på jobb etter ekstrem overtid og så sier myndighetene "Shikata ga nai" (Kan ikke gjøre noe med det) og livet går videre for å sette det på spissen. Og jeg tror ikke penger er viktigere enn alt annet i verden. Noen ganger må det være greit at selskap tjener noe mindre mot at veldig mange lever et mye bedre liv. En må såklart forholde seg til AML(i teorien i det minste), men lønningene og antall arbeidsplasser vill minke betraktelig. Lønningene på Norske lager er helt hinsides, folk måper godt i den store verden når jeg nevner hva arbeiderne i Norge tjener for å plukke varer.. Japanerne er jo kjente for dette ja, slik er det jo overalt der nede. De jobber til de kovner, i værstefall død. Greit nok at penger ikke er viktigere enn alt annet i verden, men man må ha inntekter for å drive bedrift. Sånn er det bare. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 En må såklart forholde seg til AML(i teorien i det minste), men lønningene og antall arbeidsplasser vill minke betraktelig. Lønningene på Norske lager er helt hinsides, folk måper godt i den store verden når jeg nevner hva arbeiderne i Norge tjener for å plukke varer.. Japanerne er jo kjente for dette ja, slik er det jo overalt der nede. De jobber til de kovner, i værstefall død. Greit nok at penger ikke er viktigere enn alt annet i verden, men man må ha inntekter for å drive bedrift. Sånn er det bare. Og Norge er et eksempel på at når folk må bli behandlet skikkelig på jobb ved lov så tjener ingen selskaper penger? Hvorfor må lønning og arbeidsplasser minke betraktelig? Du sier det, men basert på hvilket resonnement har du kommet frem til at det må bli slik? De to påstandene virker og å være motstridende? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå