Gjest Slettet+5132 Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Jeg har ikke gitt opp nei. Derimot så har du valgt å ikke fortsette diskusjonen med å prøve å vri den off topic og svarer ikke på noe av det jeg skriver tross flere forsøk på å forklare. Og når jeg har prøvd å forklare noe 2-3 ganger uten at du forstår og du bare fortsetter med samme off-topic argumenter er det liksom ikke noe vits i å prøve å forklare for 4. gang. Og uansett som jeg sa, jeg diskuterer ikke med folk som diskuterer person over sak. Jeg gav mange sjanser og prøvde å være tålmodig, men om noen bare fortsetter å diskutere person så er det ikke veldig gøy. Norge bruker og mye på forskning. Det kan jeg si. Fordi "mye" er en relativt setning som har absolutt ingen mening. Det å være enige om at USA bruker mye på forskning er å være enige om ingenting, da det utsagnet ikke betyr noe i praksis. At du tror diskusjonen handler om det viser vel bare nok i seg selv. Du sitter og vil krangle over en ordlyd, mens jeg prøver å diskutere hva USA bør gjøre heller enn å utestenge Huawei. Kom gjerne med eksempler på hvor jeg har misforstått deg. Det jeg har argumentert for hele veien er at det ikke er forskningssatsing det ligger på, der gjør USA det faktisk veldig bra, og jeg har argumentert for at det stemmer. Dette er ikke en ordlyd. Du tror det ligger på satsing på forskning, der sier alle tall at du tar feil. Det er mye dypere problemer, problemer som flere i-land sliter med (det blir bare så mye mer åpenbart i en stor økonomi som USA). Du diskuterer som om du ikke forstår at det er det jeg mener? Utdanning er et stort problem i USA generelt, men jeg tror ikke det er grunnen til disse problemene, i og med at de har nok kandidater innen STEM. Hvis du vil kritisere noe i forskningen i USA, kan du nok heller peke på hvordan forskningsbudsjettet blir fordelt, hvordan søknadene evalueres eller hvordan sluttresultatet evalueres (men husk å sammenlikne med andre i-land, det er ikke mye bedre i ERC som er et evig rapporthelvete!) At de skal ha mer penger trenger ikke å hjelpe noe som helst (du har heller ikke klart å legge frem bevis på at dette hjelper. All den tid Kina gjør det bedre antyder det at det ikke hjelper). USA satser allerede mye, både i penger og arbeidsstimer, men måten de gjør det på er veldig amerikansk: Full konkurranse. Dette prinisippet fungerer bra på et par typer forskning, men det er veldig dårlig når man skal bygge opp infrastruktur. Det er kanskje momenter du kunne ha kommet med? Du fikk det til å handle om mengde og satsing, jeg sier det er prinsipielle problemer i grunn, ikke satsingsvilje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå