Gå til innhold

15 av 18 nye vindkraftanlegg har utenlandske eiere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det er attraktivt for store utenlandske pensjonsfond og infrastrukturfond, som søker langvarig og trygg avkastning"

Besteforeldrene våre tenkte på samme måte, men hvorfor tenker ikke dagens politikere slik?

Kalles ikke oljeformuen nettopp for et pensjonsfondet, hvor avkastning langt frem i tid er poenget.

Vi har i lang tid kalt vannkraften vår for arvesølvet, nettopp fordi verdiene øker etter som tiden går, og er en fin arv etter oss.

Statkraft som forvalter arvesølvet investerer i utlandet, som et hvilket som helst annet aksjeselskap.

Jeg hører til de som frykter at Statkraft da må tillate at utenlandsk kapital kjøper Statkraftaksjer, og de som kommer etter oss får redusert sin arv.

Hadde dagens politikere tenkt som besteforeldrene våre ville de brukt av oljeformuen og tatt i bruk vinden og bølgene i norsk økonomisk sone for å ha enda mer å gi til barnebarna våre.

Dersom målet til H og Frp er at privat kapital skal overta all verdiskapningen i landet håper jeg de mister makten ganske fort, da det blir vanskelig å kjøpe tilbake verdiene i Statkraft når de først er solgt.

Håper jeg tar feil, men på meg virker det som H og Frp mangler vyer for å skape arbeidsplasser i Norge.

Har vi egentlig den store nytten av å eie store eiendommer i utlandet, og med litt uflaks kan det godt tenkes at dette er verdier som er mindre verdt når barnebarna våre er voksne.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Et rent tap-tap prosjekt for Norge på alle måter, vi gir bygge/bruks-støtte og lar utenlandske aktører sende strømmen/overskuddet "verdiene" ut av landet.

Hva med og bruke alle de vindmølle-milliardene det koster oss* og ødelegge vår natur til å oppgradere vannturbinene istedenfor så de blir mer effektive en ren vinn-vinn situasjon som kommer private og kommunale vannkraftselskapene tilgode.

20 opprustninger som er blitt gjort har gitt en positiv økning på 23% og saudautbyggingen ga hele 61% økning i produksjon av strøm.

* Elavgiften vi betaler på strømregningen er en skjult skatt som går til utbygging av vindmølleparker i Skandinavia.

Her er en "artikkel" angående det som pågår i det norske strømmarkedet.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det norske folket svindles via subsidier og naturen raseres for flerfoldige generasjoner fremover. Håper dere er stolte av dere selv MDG. Jeg kjenner politikerforakten min har nådd nye høyder. Det er på tide å finne ut hvordan en kan sabotere alle nye vindmølleprosjekter.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Et rent tap-tap prosjekt for Norge på alle måter, vi gir bygge/bruks-støtte og lar utenlandske aktører sende strømmen/overskuddet "verdiene" ut av landet.

Hva med og bruke alle de vindmølle-milliardene det koster oss* og ødelegge vår natur til å oppgradere vannturbinene istedenfor så de blir mer effektive en ren vinn-vinn situasjon som kommer private og kommunale vannkraftselskapene tilgode.

20 opprustninger som er blitt gjort har gitt en positiv økning på 23% og saudautbyggingen ga hele 61% økning i produksjon av strøm.

* Elavgiften vi betaler på strømregningen er en skjult skatt som går til utbygging av vindmølleparker i Skandinavia.

Her er en "artikkel" angående det som pågår i det norske strømmarkedet.

Las gjennom denne artikkelen, og biter en på det som blir servert her får vi enda dyrere strøm.

Artikkelen harselerer med en ordning som gir billigere strøm, nemlig "El-sertifikatene".

Den som leser må stole på sin egen logiske sans, og selvsagt blir en vare billigere når det blir mer av den.

26 TWh ekstra fører med andre ord til billigere strøm, og en skal være en god selger for å bevise det motsatte.

Det som skrives om ACER er jeg enig i og det kan godt hende stortingspolitikerne gav fra seg makten, og at utenlandske selskaper ikke kan hindres i å bygge ned norsk natur med vindturbiner når områdene er godkjent av stortinget.

Trist dersom norsk natur ødelegges uten at det blir arbeidsplasser og inntekter til Norge.

Jeg har vært for EØS-avtalen, men etter ACER er jeg ikke sikker lengre.

Det ser ut til at vi får det vi stemte imot ved å si NEI til EU.

Kanskje fagbevegelsen har rett, og at EØS-avtalen bør opp til ny vurdering.

Etter 1 år eller 2 er vi ute, og kan styre over naturen vår selv igjen.

Artikkelen du viser til mener atomenergi er et bedre alternativ, men satser vi på den energikilden blir strømmen helt sikkert dyrere.

Lenke til kommentar

Det norske folket svindles via subsidier og naturen raseres for flerfoldige generasjoner fremover. Håper dere er stolte av dere selv MDG. Jeg kjenner politikerforakten min har nådd nye høyder. Det er på tide å finne ut hvordan en kan sabotere alle nye vindmølleprosjekter.

Eh... pust ut, tell til 10, og tenk på følgende:

Er MDG i regjering?

Er MDG for privatisering av alt som kan privatiseres?

Er MDG imot at staten har et ansvar mtp. miljøpolitikken?

Tror de fleste oppgående mennesker vil se hvor jeg vil med dette, dette er nåværende regjerings sin feil (og dem før dem), og ellers de tafatte politikerne som styres av private interesser. Så gå å bjeff oppunder riktig tre.

Edit: Og hvorfor er du ikke pottesur for at oljenæringen mottar enorme subsidier? Er det riktig? Bør ikke en næring som har såpass god inntjening klare seg for egen maskin? 

Om rett skal være rett får du også være sur på dette. 

Endret av The Very End
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tror de fleste oppgående mennesker vil se hvor jeg vil med dette, dette er nåværende regjerings sin feil (og dem før dem), og ellers de tafatte politikerne som styres av private interesser. Så gå å bjeff oppunder riktig tre.

Spiller ikke så mye rolle om du er i eller utenfor regjeringen, det er majoriteten av stemmene som teller og tar jeg ikke helt feil stemte alle for ACER "inkludert MDG", SP var det enste partiet som stemte nei.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spiller ikke så mye rolle om du er i eller utenfor regjeringen, det er majoriteten av stemmene som teller og tar jeg ikke helt feil stemte alle for ACER utenom SP.

Forsåvidt enig med deg, så må ikke ses på som en forsvarstale for MDG, men mer et forsøk på å peke en finger mot at det ikke er et partis skyld.

Forøvrig har jeg ikke helt bestemt meg for hva jeg tenker om Acer; Intensjonen er jo bra, dele de felles strømmressursene man har for å få en grønnere strøm, dog har det en del negative ringvirkninger også. Alle må dra lasset og det kan fort bli slik at noen drar det lasset veldig mye mer enn andre. 

Men, her skal jeg ikke være for bombastisk, da jeg ikke kjenner Acer for godt. 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Spiller ikke så mye rolle om du er i eller utenfor regjeringen, det er majoriteten av stemmene som teller og tar jeg ikke helt feil stemte alle for ACER "inkludert MDG", SP var det enste partiet som stemte nei.

Det er ikke majoriteten av stemmene som teller, men vippepartienes tyrraniserende utpresser-rolle. Ingen av de store blokkene kan regjere uten småtyrannenes støtte. Sperregrensen bør økes til 10-15% for å få mer demokratisk styring.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ikke majoriteten av stemmene som teller, men vippepartienes tyrraniserende utpresser-rolle. Ingen av de store blokkene kan regjere uten småtyrannenes støtte. Sperregrensen bør økes til 10-15% for å få mer demokratisk styring.

Slikt blir jeg kvalm av å høre ord som tyrani brukt om den norske politikken. Så SV, MDG, KRF, SP, og for så vidt FrP's stemmer i mange tilfeller skal ikke telle? Hva f... er det for vrøvl?

Mener du i alvor at et topartisystem er bedre? USA's kaotiske system hvor du har fullstendig kjøpte politikere som trenger masse penger for å bli personlig valgt? Eller vil du

over i et ettpart system så vi slipper dette med folk som har meninger?

Selvsagt er det majoritgeten av stemmen som teller. Og i noen tilfeller betyr det at de små partienes standpunkt vipper en sak.

Vi lever i verdens beste land, ta litt ettertanke og fjern ord som tyrani fra beskrivelsen av den norske hverdagen.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om noen av de som bjeffer på ACER har lest denne artikkelen: https://www.tu.no/artikler/faktisk-no-11-ting-du-ma-vite-om-acer-og-eus-tredje-energimarkedspakke/432893

"Byråets uttalte mål er å tilrettelegge for mer konkurransepreget og integrert kraftmarked i Europa. Det skal sørge for en effektiv kraftinfrastruktur, som skal tilrettelegge for fri flyt av strøm mellom landegrensene."

Kopiert fra linken du viser til.

Like under dette sitatet stod det at i konflikttilfeller må Norge bøye seg, dersom vi taper i EU-organene.

Med andre ord føler utenlandske kraftselskaper seg trygge på at norske politikere ikke stikker kjepper i hjulene for deres forretningsvirksomhet.

Hva får vi igjen for at utenlandske investorer bygger vindkraftanlegg i norsk natur? 

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Byråets uttalte mål er å tilrettelegge for mer konkurransepreget og integrert kraftmarked i Europa. Det skal sørge for en effektiv kraftinfrastruktur, som skal tilrettelegge for fri flyt av strøm mellom landegrensene."

Like under dette sitatet stod det at i konflikttilfeller må Norge bøye seg, dersom vi taper i EU-organene.

Med andre ord føler utenlandske kraftselskaper seg trygge på at norske politikere ikke stikker kjepper i hjulene for deres forretningsvirksomhet.

Hva får vi igjen for at utenlandske investorer bygger vindkraftanlegg i norsk natur? 

Og det taes ikke hensyn til at det er ganske kaldere i Norge en foreksempel Spania, og at mesteparten av Europa bruker billig Norsk gass til oppvarming og matlaging.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ville vel heller kalt det kompromisser, ditt parti får mindre bilavgifter og mitt parti får plastposeavgift og så blir vi enige på resten.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om noen av de som bjeffer på ACER har lest denne artikkelen: https://www.tu.no/artikler/faktisk-no-11-ting-du-ma-vite-om-acer-og-eus-tredje-energimarkedspakke/432893

"konkurransepreget og integrert kraftmarked" er positivt i mine øyne.

Og hvilke konflikttemaer er det egentlig ACER kan avgjøre? Når jeg leser på https://www.acer.europa.eu/ så ser jeg mest tekniske bestemmelser om ansvar for å opprettholde frekvensen i nettet. Noe som selvfølgelig har visse økonomiske konsekvenser internt i et synkront nettområde. Men Norden er et eget synkront nettområde. Utveksling mot kontinentet er via DC kabler, så synkroniseringsansvar er ikke relevant her.

Det er mulig at ACER kan legge seg bort i andre ting som jeg ikke har fått med meg. Men jeg synes det er veldig påfallende at ikke ACER motstanderene kan komme opp noen konkrete eksempler på problematiske konflikttemaer som vi overlater til ACER.

Lenke til kommentar

Eh... pust ut, tell til 10, og tenk på følgende:

Er MDG i regjering?

Er MDG for privatisering av alt som kan privatiseres?

Er MDG imot at staten har et ansvar mtp. miljøpolitikken?

Edit: Og hvorfor er du ikke pottesur for at oljenæringen mottar enorme subsidier? Er det riktig? Bør ikke en næring som har såpass god inntjening klare seg for egen maskin? 

Om rett skal være rett får du også være sur på dette.

Oljenæringen har gitt oss 8000 milliarder på bok. Det vil aldri vindmøllene gjøre. MDG er kapitalistenes nyttige idioter og ofrer glatt natur og miljø i klimavernets navn.

• Liker 5
Lenke til kommentar

"konkurransepreget og integrert kraftmarked" er positivt i mine øyne.

Og hvilke konflikttemaer er det egentlig ACER kan avgjøre? Når jeg leser på https://www.acer.europa.eu/ så ser jeg mest tekniske bestemmelser om ansvar for å opprettholde frekvensen i nettet. Noe som selvfølgelig har visse økonomiske konsekvenser internt i et synkront nettområde. Men Norden er et eget synkront nettområde. Utveksling mot kontinentet er via DC kabler, så synkroniseringsansvar er ikke relevant her.

Det er mulig at ACER kan legge seg bort i andre ting som jeg ikke har fått med meg. Men jeg synes det er veldig påfallende at ikke ACER motstanderene kan komme opp noen konkrete eksempler på problematiske konflikttemaer som vi overlater til ACER.

Tja, husk at Norge ikke har vetorett i EU så vi må akseptere det som EU/ACER beslutter.

Dette innebære en myndighetsoverføring, eller suverenitetsavståelse fra Norge til EU

Dersom det oppstår uenigheter mellom ulike land som er omfattet av byrået, har ACER myndighet til å fatte vedtak.

Reguleringsmyndighet for energi, RME vil ikke kunne påvirkes av norske myndigheter.

Overføringen av instruksjonsmyndigheten til Esa

Pakke 3 som akkurat er vedtatt her på berget er ikke så farlig, men flere er bekymret for pakke 4 som vi må akseptere.

Byråets uttalte mål er å tilrettelegge for mer konkurransepreget og integrert kraftmarked i Europa. Det skal sørge for en effektiv kraftinfrastruktur, som skal tilrettelegge for fri flyt av strøm mellom landegrensene. I tillegg skal byrået jobbe for et åpent marked, som skal sikre kundene rettferdige priser.

Siden Norge ikke har vetorett så må vi innordne oss alle forordninger som kommer fra EU, foreksempel at bedrifter skal ha samme strømpriser innad i Europa uavhengig av lønnsnivå, oppvarming, etc.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...