Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Totalhavari av PC

Anbefalte innlegg

Hei

Har en PC som er selvbygd. Først krasjet SSD disken, det vil si maskinen klarte ikke boote inn i windows. prøvde alt av reperasjonsmuligheter inkludert reinnstallering. 

Deretter slo jeg meg til ro med at SSD var ødelagt og bestilte ny SSD.

Vell, nå starter ikke PCen i det hele tatt, jeg har ikke byttet noen deler enda. PCen har stått ubrukt i en uke i påvente av ny SSD. Ingen feilmeldinger eller noe. Bare viftene som går. 

Frykter strømforsyningen er kaputt nå. Noen som har tips til sjekk av strømforsyning? 

gtx780

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta første avsnitt: Hvis maskinen var klar til å boote inn i Windows, må Windows ha vært installert på disken. Altså fungerte disken da. Og hvis du fikk reinstallert, virket disken også da. Så hva er det du tolker som et kræsj? Hva skjer når du prøver å boote?

PCen har fungert knirkefritt i 9 måneder. 

PCen krasjet/låste seg og jeg måtte avslutte med svenskeknappen. Deretter ville PCen ikke loade windows. Det gikk ikke å kjøre start up repair, gjennopprette eller noen av de andre valgene. Prøvde også å tilbakestille med windows USB stick. 

Jeg kom meg inn i BIOS, og PCen startet fint utenom det. 

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig gåen PSU eller hovedkort.

Fikk liv i PCen nå, resettet Cmos. Men problemet med windows og SSD er der enda. Skal montere ny SSD og se om PCen blir i orden. 

Er det noen håp å redde data fra eksisterende SSD?

Og bør jeg bytte PSU? Har allerede bestilt en ny :)

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Fikk liv i PCen nå, resettet Cmos. Men problemet med windows og SSD er der enda. Skal montere ny SSD og se om PCen blir i orden. 

Er det noen håp å redde data fra eksisterende SSD?

IBAS og Ahlberg er de største innen gjenoppretting i Norge, men det koster flesk selv med innboforsikring. Jeg har vært i dine sko og det er ikke gøy å miste data.

Obs: Det er vanskeligere å gjenopprette data hvis du har installert Windows på den flere ganger / eller forsøkt selv med diverse programvare.

Lenke til kommentar

Etter å byttet SSD:

PCen starter som normalt de første gangene etter jeg innstallerte windows på den nye SSD. 

Men etter å stått på en stund begynte den med samme problematikk. Klarer ikke laste inn windows etc. Virker som den begynner å starte påbytt hele tiden. Er dette et problem med strømforsyningen?

Lenke til kommentar

Etter å byttet SSD:

PCen starter som normalt de første gangene etter jeg innstallerte windows på den nye SSD.

Men etter å stått på en stund begynte den med samme problematikk. Klarer ikke laste inn windows etc. Virker som den begynner å starte påbytt hele tiden. Er dette et problem med strømforsyningen?

Eliminer feilkilder, ta vekk alle USB enheter tilkoblet og bruk bare minimum. Likevel mistenker jeg hovedkort er faulty.

I verste fall er CPU døende(spesielt hvis den er utsatt over høy varme i lang tid).

Endret av Cipher Panda
Lenke til kommentar

Eliminer feilkilder, ta vekk alle USB enheter tilkoblet og bruk bare minimum. Likevel mistenker jeg hovedkort er faulty.

I verste fall er CPU døende(spesielt hvis den er utsatt over høy varme i lang tid).

har byttet skjermkort. Fikk PCen til å starte igjen.

Skal sette maskinen på nedlasting av spill etc og se hva som skjer. Oppdaterer med tilbakemelding her. 

Er det noen tester som anbefales sålenge jeg har drift i maskinen?

Det er ikke noen feil i min windowsinnstallasjon da jeg kjører fresh windows nå.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...