Redaksjonen. Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Solcellebilen blir langt dyrere enn antatt Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 (endret) Ideen burde uansett være god. Men sett heller i gang bilproduksjon i Norge, med design-gode Troll igjen. Glassfiber og aluminium, uten rust, som vi kan i Norge. Med norskproduserte batterier. For å dekke behovet til de som trenger 100 km. kjørelengde. Med solcelle integrert for trygghetens skyld. Og små varebiler til post- , håndverker og kort-varelevering; med hydrogen som rekkeviddeforlenger. ( Nikloa vil antagelig være med å sette i gang produksjon av større trucker i Norge.) Vi kan godt greie å produsere de bilene vi trenger i Norge. Vi har all ekspertise, inkl. batteri, hydrogen, møbel/seter, dekk, - og solceller. Endret 23. november 2018 av Fri diskusjon og kunnskap 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Troll? Hva med Think? Norge var langt nærmere en norsk bilindustri med Think-prosjektet enn med Troll-prosjektet. Og så har vi jo selvsagt Buddy, som opprinnelig het Kewet og begynte som et dansk prosjekt. Men det er jo ikke klasset som en bil engang.Etter at norske myndigheter ikke ville ha Think-produksjon i Norge prøvde gründerne å flytte produksjonen utenlands, til Valmet-fabrikken i Finland. Men etter kort tid ble de innhentet av moderne elbiler fra de store produsentene. Jeg tror egentlig ikke Norge er landet å satse på når det gjelder bilproduksjon. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 For det første mener jeg det er best å gi opp den der produser alt i Norge-tankegangen. If you cant beat them, join them. Vi bør tenke som Tesla gjorde og starte med færrest mulig egenproduserte deler (Roadster i Teslas tilfelle), og bygge på med mer egenproduksjon etter hvert som vi kan klare det lønnsomt. For det andre er bil et politisk hatobjekt her i landet, så det vil bli motarbeidet fra starten av. Kanskje dieselbusser hadde vært noe for oss? (Det ble nylig vedtatt at Troms fylke ville sette dieseldrift som krav ved neste anbudskonkurranse på bussdrift, så dette er noe som klinger godt hos politikerne) Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Troll? Hva med Think? Norge var langt nærmere en norsk bilindustri med Think-prosjektet enn med Troll-prosjektet. Og så har vi jo selvsagt Buddy, som opprinnelig het Kewet og begynte som et dansk prosjekt. Men det er jo ikke klasset som en bil engang. Etter at norske myndigheter ikke ville ha Think-produksjon i Norge prøvde gründerne å flytte produksjonen utenlands, til Valmet-fabrikken i Finland. Men etter kort tid ble de innhentet av moderne elbiler fra de store produsentene. Jeg tror egentlig ikke Norge er landet å satse på når det gjelder bilproduksjon. Men Troll hadde et mye bedre design, som jeg tror hadde slått an i dag. Ellers var "kjekt og vite" en fin, enkel og informativ blogg. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 For det første mener jeg det er best å gi opp den der produser alt i Norge-tankegangen. If you cant beat them, join them. Vi bør tenke som Tesla gjorde og starte med færrest mulig egenproduserte deler (Roadster i Teslas tilfelle), og bygge på med mer egenproduksjon etter hvert som vi kan klare det lønnsomt. For det andre er bil et politisk hatobjekt her i landet, så det vil bli motarbeidet fra starten av. Kanskje dieselbusser hadde vært noe for oss? (Det ble nylig vedtatt at Troms fylke ville sette dieseldrift som krav ved neste anbudskonkurranse på bussdrift, så dette er noe som klinger godt hos politikerne) Ja, vi trenger ikke produsere alt i Norge. Men vi burde heller ikke være redd for arbeidsløshet. ( Som det ser ut til at vi/våre politikere er med jevne mellomrom) Så lenge vi har arbeidskrefter kan vi fint greie å produsere det meste til eget bruk i Norge. Og får dermed heller ikke noe underskudd på handelsbalansen, som ofte svinbinder en nasjon. 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Solcellehatten er nok passende for produksjon i Norge ? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 9500EUR / 35 kWt = 271 EUR pr kWt. Omtrent dobbelt så dyrt som generelle lithium ion batteripakker. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Men Troll hadde et mye bedre design, som jeg tror hadde slått an i dag. 15 Ugliest Cars Ever Made@TopCars:13:Troll Plastik & Bilindustri, a Norwegian company, attempted to build a car with a fibreglass body. The material is light and it has other benefits such as resistance to rust. The engineering aspect might have been commendable but for the design, the makers of the car deserved a harsh jail term. 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 (endret) Solcellehatten er nok passende for produksjon i Norge ? 15 Ugliest Cars Ever Made@TopCars: 13:Troll Plastik & Bilindustri, a Norwegian company, attempted to build a car with a fibreglass body. The material is light and it has other benefits such as resistance to rust. The engineering aspect might have been commendable but for the design, the makers of the car deserved a harsh jail term. Endret 24. november 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 15 Ugliest Cars Ever Made@TopCars: 13:Troll Plastik & Bilindustri, a Norwegian company, attempted to build a car with a fibreglass body. The material is light and it has other benefits such as resistance to rust. The engineering aspect might have been commendable but for the design, the makers of the car deserved a harsh jail term. Vakker var den; litt Jaguar-style. https://www.universitetsavisa.no/student/2018/04/18/Bygget-Troll-bil-nummer-sju-med-bestefarens-originale-st%C3%B8peform-73786.ece Lenke til kommentar
nojac Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 (endret) Tror kanskje det var for sedanversonen de mente designerne fortjente fengselsstraff.... Endret 24. november 2018 av nojac Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Tror kanskje det var for sedanversonen de mente designerne fortjente fengselsstraff.... Ja, ikke uenig det. Men cabriolet-versonen var fin. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Sedanen så ut som den var designet av Frode Øverli. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå