Gå til innhold

Solcellebilen blir langt dyrere enn antatt


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ideen burde uansett være god.

Men sett heller i gang bilproduksjon i Norge, med  design-gode Troll  igjen. Glassfiber og aluminium, uten rust,  som vi kan i Norge.

Med norskproduserte batterier.  For å dekke behovet til de som trenger 100 km. kjørelengde. Med solcelle integrert for trygghetens skyld.

Og små varebiler til post- ,  håndverker og kort-varelevering; med hydrogen som rekkeviddeforlenger.

( Nikloa vil antagelig være med å sette i gang produksjon av større trucker i Norge.)

Vi kan godt greie å produsere de bilene vi trenger i Norge. Vi har all ekspertise, inkl.  batteri, hydrogen, møbel/seter, dekk, - og solceller.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Troll? Hva med Think? Norge var langt nærmere en norsk bilindustri med Think-prosjektet enn med Troll-prosjektet. Og så har vi jo selvsagt Buddy, som opprinnelig het Kewet og begynte som et dansk prosjekt. Men det er jo ikke klasset som en bil engang.

Etter at norske myndigheter ikke ville ha Think-produksjon i Norge prøvde gründerne å flytte produksjonen utenlands, til Valmet-fabrikken i Finland. Men etter kort tid ble de innhentet av moderne elbiler fra de store produsentene.

 

Jeg tror egentlig ikke Norge er landet å satse på når det gjelder bilproduksjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For det første mener jeg det er best å gi opp den der produser alt i Norge-tankegangen. If you cant beat them, join them. Vi bør tenke som Tesla gjorde og starte med færrest mulig egenproduserte deler (Roadster i Teslas tilfelle), og bygge på med mer egenproduksjon etter hvert som vi kan klare det lønnsomt.

 

For det andre er bil et politisk hatobjekt her i landet, så det vil bli motarbeidet fra starten av. Kanskje dieselbusser hadde vært noe for oss? (Det ble nylig vedtatt at Troms fylke ville sette dieseldrift som krav ved neste anbudskonkurranse på bussdrift, så dette er noe som klinger godt hos politikerne)

Lenke til kommentar

Troll? Hva med Think? Norge var langt nærmere en norsk bilindustri med Think-prosjektet enn med Troll-prosjektet. Og så har vi jo selvsagt Buddy, som opprinnelig het Kewet og begynte som et dansk prosjekt. Men det er jo ikke klasset som en bil engang.

 

Etter at norske myndigheter ikke ville ha Think-produksjon i Norge prøvde gründerne å flytte produksjonen utenlands, til Valmet-fabrikken i Finland. Men etter kort tid ble de innhentet av moderne elbiler fra de store produsentene.

 

Jeg tror egentlig ikke Norge er landet å satse på når det gjelder bilproduksjon.

 

Men Troll hadde et mye bedre design, som jeg tror hadde slått an i dag.  :wee:

 

Ellers var "kjekt og vite" en fin,  enkel og informativ blogg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første mener jeg det er best å gi opp den der produser alt i Norge-tankegangen. If you cant beat them, join them. Vi bør tenke som Tesla gjorde og starte med færrest mulig egenproduserte deler (Roadster i Teslas tilfelle), og bygge på med mer egenproduksjon etter hvert som vi kan klare det lønnsomt.

 

For det andre er bil et politisk hatobjekt her i landet, så det vil bli motarbeidet fra starten av. Kanskje dieselbusser hadde vært noe for oss? (Det ble nylig vedtatt at Troms fylke ville sette dieseldrift som krav ved neste anbudskonkurranse på bussdrift, så dette er noe som klinger godt hos politikerne)

 

Ja, vi trenger ikke produsere alt i Norge. Men vi burde heller ikke være redd for arbeidsløshet. ( Som det ser ut til at vi/våre politikere er med jevne mellomrom) Så lenge vi har arbeidskrefter kan vi fint greie å produsere det meste til eget bruk i Norge. Og får dermed heller ikke noe underskudd på handelsbalansen, som ofte svinbinder en nasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men Troll hadde et mye bedre design, som jeg tror hadde slått an i dag.  :wee:

15 Ugliest Cars Ever Made@TopCars:

13:Troll Plastik & Bilindustri, a Norwegian company, attempted to build a car with a fibreglass body. The material is light and it has other benefits such as resistance to rust. The engineering aspect might have been commendable but for the design, the makers of the car deserved a harsh jail term. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Solcellehatten er nok passende for produksjon i Norge ?

 

solar-fan-cap-500x500.jpg

 

 

15 Ugliest Cars Ever Made@TopCars:

13:Troll Plastik & Bilindustri, a Norwegian company, attempted to build a car with a fibreglass body. The material is light and it has other benefits such as resistance to rust. The engineering aspect might have been commendable but for the design, the makers of the car deserved a harsh jail term. 

 

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

15 Ugliest Cars Ever Made@TopCars:

13:Troll Plastik & Bilindustri, a Norwegian company, attempted to build a car with a fibreglass body. The material is light and it has other benefits such as resistance to rust. The engineering aspect might have been commendable but for the design, the makers of the car deserved a harsh jail term. 

 

Vakker var den; litt Jaguar-style.

https://www.universitetsavisa.no/student/2018/04/18/Bygget-Troll-bil-nummer-sju-med-bestefarens-originale-st%C3%B8peform-73786.ece

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...