Gå til innhold

Pakke hengt på postkasse og stjålet


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ser ut til at jeg havner i en tvist nå.

 

På onsdag morgen fikk jeg en sms fra PostNord om at det var levert en pakke i min postkasse. Sjekket sporing og det var en ordre fra Komplett.no (SSD). Tenkte supert, da er den i boks. Da jeg kom hjem var det ingen pakke i postkassa. Tenkte kanskje han jeg bor med har henta den, men nei.

 

Pakken var borte. Tok kontakt med både PostNord og Komplett umiddelbart. Fått oppklaring fra PostNord at pakken hang i en pose  fra krok ved postkassa mi. Ettersom jeg bor i blokk, så er det mange som passerer forbi, og jeg regner med pakken er blitt stjålet. Komplett sitt svar er at jeg benyttet meg av varebrev, og at de "anbefaler å unngå å velge varebrev og pakke i postkasse på bestillinger i fremtiden da disse har en stor risiko for å bli stjålet." Tolker det som at Komplett fraskriver seg alt ansvar. PostNord sier jeg skal ta kontakt med avsender.

 

Nå er jeg usikker på hva jeg har gått med på av kjøpsbetingelser, men er ikke fornøyd med svarene jeg har fått.  Mitt største problem er at PostNord sier pakken ligger i postkassa på opprinnelig SMS, ikke at den hang fra en krok. Jeg var på jobb når meldinga tikket inn kl. 07:34, men tar meg 4 minutter å dra hjem for å ta pakken inn i varmen om jeg visste den hang fra en krok. I tillegg, ved å sjekke PostNord sin sporing, står det at den ble levert 01:04 på natten, men jeg fikk først SMS kl 07:34. Jeg tenker at ordbruken brukt i SMS signaliserer at pakken min er trygg, men så er den blitt stjålet.

 

Hvilke alternativer har jeg her? Har jeg ved å handle på Komplett akseptert kjøpsbetingelser som tilsier at jeg ikke har sjanse på refusjon? Er veldig fristet til å ta dette videre til Forbrukerrådet om jeg ikke får tilsendt ny vare eller refundert kostnaden.

 

Takker for alle svar.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oh boy, det er en av mine verste mareritt med brevpost / lett tilgjengelige pakker - der det er mulighet, er det risiko.

 

Se nærmere på https://www.dinside.no/okonomi/legger-pakka-utenfor-dora-tar-ikke-ansvaret/67622090

 

Jeg mener det er selgerens ansvar, som igjen kan purre på leverandør.

Skal nok aldri mer bestille brevpost, nei. Kan ikke husket å ha krysset av brevpakke fremfor postkontor, men sikkert bare slurv fra meg.

 

Tanken min er at selger burde sende meg nytt produkt og kreve refusjon fra PostNord. Skal se hvor langt jeg kommer med den.

Lenke til kommentar

Merkelig. Sist Postnord presterte å sende pakken min tilbake til Sandefjord i stedet for å levere den i postkassen, skyldte budet nemlig på at han mente kassen ikke var "trygg nok" (helt vanlig norsk postkasse). De er kreative i problemløsningen og gode til å ta skjønnsmessige avgjørelser, det skal de ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har selv i det siste funnet et par større pakker hengende i en stålkrok i postkassa. Har tenkt litt på at de kunne bli stjålet.... Får passe på dette med brev leveranse for større pakker i fremtiden.

 

For litt lenger siden fikk jeg en sms på formiddagen om at en blu ray var levert til min postkasse - men der lå den ikke. Jeg sa i fra til både Cdon og Postnord at den ikke var levert. Fikk beskjed om at den var levert på natten og at de ikke sendte sms så sent, ventet til formiddagen for å ikke vekke meg.

 

Fikk også en detaljert beskrivelse av Postnords sjåføren om leveringen i postkassestativet. Jeg fortalte da at jeg har videoovervåket postkasse - og at min postkasse står montert på garasjen - ikke noe stativ - og at ingen person besøkte min postkasse den natten.

 

Fikk pengene tilbake fra Cdon uten videre diskusjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er helt normal prosedyre hos Postnord. De lar pakkene henge utenpå postkassen eller legger den på bakken nedenfor. Ikke en eneste gang har Postnord klart å levere en pakke på tilfredsstillende måte hos meg.

 

Fikk en gang en pakke med Blu-ray filmer fra CDON. Pakken var for stor for postkassen så Postnord lot den stikke 20 cm opp fra postkassen med lokket åpent. I pøsregn....

 

Det er derfor jeg nå unngår alle butikker som sender med Postnord, det største møkkaselskapet som er å oppdrive. Helt ufattelig dårlige på det de driver med.

 

Komplett har heldigvis tatt til vett og lar oss nå velge mellom Postnord og Bring. 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1801993

 

https://www.dinside.no/okonomi/legger-pakka-utenfor-dora-tar-ikke-ansvaret/67622090

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tror vel egentlig at Postnord prøver å yte service ved å levere pakker selv om de ikke går i postkassen. Det er fint å slippe å dra innom posten for å hente pakke. Men med risiko for at ting blir stjålet (selv med videoovervåking) er det ikke ønskelig.

 

De 2 store pakkene jeg fant hengende i en stålkrok var begge veldig godt pakket inn i plast - det var deluxe album begge deler - med vinyl osv.

 

Foruten den "ikkeleveringen" har jeg god erfaring med Postnord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det handler om at Postnords system ikke er fleksibelt nok til å tillate at en pakke som ikke går i postkassen overføres til "hent i butikk". Alt skal ned samlebåndet det er tildelt fra det forlater avsender til det ankommer kunde - overføring er ressurskrevende, og marginene er knøttsmå på fri frakt-produktene. Så tar de heller en og annen krangel når det skjærer seg.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bare gode opplevelser med PostNord, men betiller alltid levering i butikk, får det som regel dagen etterpå viss jeg bestiller før 12 viss jeg huske rett og butikken er rask med å pakke varen!

Etter det jeg ser er skrevet her så kommer jeg nok ikke til å bestille brevpost uansett om jeg har kjøpt en veldig STOR postkasse som skal ta de fleste mindre pakkene.

Lenke til kommentar

Så tar de heller en og annen krangel når det skjærer seg.

 

Spesielt når de kan legge hele ansvaret over på selgeren av varen som må ta tapet og sende en ny gratis til kunden (men fortsatt betale postnord for frakten igjen). Det er ingen nedsider for postnord at pakkene deres blir stjålet etter levering. Bare oppsider siden de blir betalt to ganger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det handler om at Postnords system ikke er fleksibelt nok til å tillate at en pakke som ikke går i postkassen overføres til "hent i butikk".

Trur du har rett der. Fekk ein gong telefon frå ein kar frå Postnord som sto på trappa heime mens eg var bortreist med ei pakke som ikkje fekk plass i postkassa. Henting i butikk var visstnok heilt umogleg, så då måtte han heller komma tilbake på eit tidspunkt eg var heime.

 

Det var forresten andre forsøk frå butikken på å senda varene. Spora etter den fyrste sendinga forsvann ein plass i grensesnittet mellom DHL i Tyskland og Postnord i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...