Cookie1 Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 (endret) Har en utleier som nå ønsker å si opp leiekontrakten, ettersom han selv vil flytte inn i leiligheten han leier ut til meg. Det er forsåvidt greit nok, men han ønsker å forkorte oppsigelsestiden til 3 måneder. I kontrakten er det oppgitt 12 måneders oppsigelsestid, og kontrakten er tidsubestemt. Jeg er helt avhengig av denne 12 måneders oppsigelsestiden, av diverse grunner. Så vidt jeg kan se har jeg mitt på det tørre her. Eneste problemet er at utleier benyttet seg av megler for å leie ut boligen, og leiekontrakten står i megler sitt navn, ettersom utleier var i fengsel på det tidspunktet han ønsket å leie ut boligen. Er dette noe som vil påvirke meg negativt om det kommer til en evt. tvist/rettssak? Endret 24. november 2018 av Cookie1 Lenke til kommentar
Cookie1 Skrevet 23. november 2018 Forfatter Del Skrevet 23. november 2018 (endret) Takk for svar. Det jeg fryktet var at utleier ville påberope seg at husleiekontrakten er ugyldig siden den ikke står i hans navn, noe som ville kortet ned oppsigelsesfristen til 3 mnd. så vidt jeg forstår på husleieloven. Men dette vil altså ikke bli en relevant problemstilling om jeg forstår det rett? Endret 23. november 2018 av Cookie1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Så lenge megler har leid ut boligen på vegne av eier, så skal det ikke være noe problem. 2 Lenke til kommentar
Cookie1 Skrevet 23. november 2018 Forfatter Del Skrevet 23. november 2018 Det stemmer. Kontrakten står i meglerens navn, som leide ut boligen på utleiers vegne. Utleier har også bekreftet på SMS til meg at han benyttet denne megleren. Regner med det kommer til å bli en rettssak eller tvist her, så greit å vite at mitt er på det tørre. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Ikke så raske på labben med tanke på konklusjonen nå. Dersom kontrakten står i meglerens navn så har du ingen avtale med utleier. Med dette mener at megler står som utleierpart i avtalen. Da har du potensielt et stort problem. Dersom kontrakten står i utleiers navn, men det er megler som har signert på avtalen, snakker vi om et fullmaktsforhold. Hvis dette er en oppdragsfullmakt (dvs. at du ikke så noe fullmaktsdokument), og megler har inngått en avtale i strid med utleiers instrukser, så er ikke avtalen bindende for utleier, jf. avtaleloven § 11 annet ledd. Du har altså potensielt problemer. Lenke til kommentar
Cookie1 Skrevet 23. november 2018 Forfatter Del Skrevet 23. november 2018 Hmm, kontrakten står i meglerens navn og også med meglerens signatur. Jeg vet ikke om det finnes noe fullmaktsdokument mellom megler og utleier. Utleier har i SMS forklart til meg at han benyttet denne megleren, som handlet iflg. hans instrukser. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Da blir det jo bare å skaffe en 3dje part for signering av kontrakter så kan man hive ut folk når man vil? Har vi/dere funnet et hull i loven? 2 Lenke til kommentar
Cookie1 Skrevet 24. november 2018 Forfatter Del Skrevet 24. november 2018 (endret) Da blir det jo bare å skaffe en 3dje part for signering av kontrakter så kan man hive ut folk når man vil? Har vi/dere funnet et hull i loven? Slik jeg skjønner det, reguleres det av avtaleloven når tredjepart er involvert. Og dersom tredjepart har inngått avtale i strid med en av partenes ønsker, er muligens kontrakten ikke bindende. Noe som jo høres ut som et smutthull spør du meg... Nå ble jeg veldig usikker her, noen andre innspill i saken? Endret 24. november 2018 av Cookie1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Du har bevis på at megler spiller på eiers side. Lenke til kommentar
Cookie1 Skrevet 24. november 2018 Forfatter Del Skrevet 24. november 2018 (endret) Ja, jeg har SMS fra utleier der han bekrefter å ha brukt denne megleren. Det ser imidlertid ut som utleier ikke er klar over at megler og jeg avtalte 12 mnd oppsigelsestid. Megler har tydeligvis ikke kommunisert dette til utleier, og utleier har heller ikke lest gjennom kontrakten ordentlig etter at den ble inngått. Endret 24. november 2018 av Cookie1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Det får bli mellom de to. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Hvor lang tid er det igjen av leietiden? Jeg vil jo uansett anta at det tar en stund å løse en slik tvist. Lenke til kommentar
Cookie1 Skrevet 24. november 2018 Forfatter Del Skrevet 24. november 2018 Hvor lang tid er det igjen av leietiden? Jeg vil jo uansett anta at det tar en stund å løse en slik tvist. Kontrakten er tidsubestemt, så ingen grense på leietid Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Så du har en leieavtale med megler. Teknisk sett vil det ofte være en fremleieavtale, dvs. at du leier husrom av megler som megler igjen leier av huseier. Hvis det er en fremleieavtale kan ikke huseier si opp deg. Her er det verdt å merke seg særreglene i husleieloven § 7-7 om fremgangsmåten ved oppsigelse av en fremleid leieavtale. I andre tilfeller vil det være snakk om et fullmaktsforhold. Det avhenger av de totale omstendighetene. Da blir det jo bare å skaffe en 3dje part for signering av kontrakter så kan man hive ut folk når man vil? Har vi/dere funnet et hull i loven? Denne tredjeparten er ansvarlig for at kontrakten blir oppfylt slik den er inngått, og vil personlig måtte erstatte kontraktsmotpartens tap hvis avtalen ikke kan gjøres gjeldende mot fullmaktsgiver, jf. avtaleloven § 25. Så ja, dette er potensielt et hull i loven, men lykke til med å finne noen som er villig til å være en slik tredjepart. Lenke til kommentar
Cookie1 Skrevet 24. november 2018 Forfatter Del Skrevet 24. november 2018 (endret) Jeg er fortsatt usikker på avtalen mellom megler og utleier. Fra mitt ståsted er det viktigste å kunne bo her i 12 mnd til, altså ut oppsigelsestiden som angitt i kontrakten. Så vidt jeg kan se, har jeg mitt på det tørre her. - Er dette en oppdragsfullmakt, står oppdragsmottaker ansvarlig for ikke å ha fulgt utleiers instrukser. - Er det fremleie, er utleiers oppsigelse ugyldig, og oppsigelse må evt. komme fra megler. Forstår jeg dette korrekt? Endret 24. november 2018 av Cookie1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå