hakonrk Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 (endret) Jeg fikk tidligere i høst hjelp av en lokal rørlegger til å skifte ut en defekt varmekabel som går på innsiden av vannrøret inn til huset. Rørleggeren satte dessverre ikke på noe støpsel, da det visstnok må krympes på et skjøtesett, og dette var en jobb han ikke ville gjøre selv. Jeg har prøvd å sette bort jobben til profesjonelle vha. MittAnbud og MittOppdrag, men får ingen tilbud. Antagelig fordi jobben er for liten til at de synes det er verdt bryet. Det går derfor mot at jeg kjøper det jeg trenger av verktøy og materiell, og gjør jobben selv. Problemet er at jeg ikke vet hva jeg trenger. Har vedlagt et bilde av den kalde enden av kabelen. Grunnen til at den er splittet i enden er at jeg gjorde et slurvete forsøk på å avisolere før jeg skjønte at jeg ikke kunne behandle dette som en vanlig lampettledning. De to lederne er ikke adskilt, i hver sin isolasjonskappe, men er støpt inn i en og samme kappe. Det er også en jordskjerm som også skal kobles til. Må derfor klippe av splitten, og gjøre dette ordentlig med skjøtesett og krympetang. Setter veldig stor pris på hjelp til å løse dette problemet. Hvis noen kan peke meg til produktene jeg trenger på https://www.elektroimportoren.no/ så hadde det vært flott. Begynner å stresse litt nå, da det skal være kaldt i flere dager fremover nå, og jeg har veldig lyst til å unngå at vannet fryser igjen, slik det gjorde i vinter. Endret 23. november 2018 av hakonrk Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Finn manualen til kabelen, har nok all info du trenger.. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Jeg har prøvd å sette bort jobben til profesjonelle vha. MittAnbud og MittOppdrag, men får ingen tilbud. Antagelig fordi jobben er for liten til at de synes det er verdt bryet. Ring en lokal elektriker direkte. Lenke til kommentar
hakonrk Skrevet 23. november 2018 Forfatter Del Skrevet 23. november 2018 Har ringt litt rundt, og alle er fullbooket. Får ikke noe hjelp før jul, og da er det for sent. Må gjøre det selv. Har ingen manual til kabelen, men det er kanskje mulig å finne ut hva jeg trenger basert på mål og det som står på den? Lenke til kommentar
hakonrk Skrevet 23. november 2018 Forfatter Del Skrevet 23. november 2018 Fikk nå en avtale med en tidligere nabo som er elektriker; han lovte å komme på besøk utenom jobben. Hadde aldri trodd det var så lang ventetid på elektrikere at det skulle bli nødvendig å be om dette. Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Jeg fikk tidligere i høst hjelp av en lokal rørlegger til å skifte ut en defekt varmekabel som går på innsiden av vannrøret inn til huset. Rørleggeren satte dessverre ikke på noe støpsel, da det visstnok må krympes på et skjøtesett, og dette var en jobb han ikke ville gjøre selv. Nå skal det sies at det er best å la fagfolk gjøre jobben. Tvilsomme tilkoblinger og overbelastning av kurser gir økt brannfare. Når det er sagt tenker jeg det må være mulig å lage til en midlertidig løsning, hvis det er slik at det er vanskelig å få tak i fagfolk. Du kan koble deg direkte til et vanlig støpsel du får kjøpt på elektroimportøren eller clas olhson. Dette vil bli en dårlig løsning i lengden, siden det er fare for at fukt trenger inn. Men som en nødløsning for å forhindre at vannet fryser tenker jeg det er brukbart. Vanlig støpsel for innendørsbruk: https://www.elektroimportoren.no/stoepsel-jord-side/1504891/Product.html?Event=searchlist Lenke til kommentar
rioi Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 (endret) Hei. Elektriker her. Siden kabelen skal gå på støpsel har du lov til å gjøre jobben selv. Den riktige måten å gjøre dette på er å kjøpe et krympesett for selvregulerende varmekabel. Dette får du kanskje tak i på elektroimportøren. Inni disse settene står det meget godt forklart hvordan du gjør det. Handleliste: Krympesett Støpsel 1 meter pfxp 3x1,5 (for å ha mellom varmekabel og støpsel) Også kjekt å ha en varmepistol/gassbrenner og en presstang for uisolerte skjøtehylser. Endret 23. november 2018 av rioi 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Han har fremdeles ikke lov å gjøre det selv hvis han ikke er helt sikker på hvordan det gjøres. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 (endret) Med det kravet så er det ganske mange fagfolk som ikke har lov heller. Får man tak på skikkelig fagfolk så har de gjerne en ganske god idee om hva som må gjøres. Er man uheldig og får noen dårlige, så har de enten ikke snøring, eller ønske om å gjøre det sånn halveis riktig. Men her er det vel heller snakk om en vag følelse. Da er nok naboen en god start. Endret 26. november 2018 av Andrull 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Med fagfolk har man som regel et firma til å ta smellen. Gjør man det selv er det ens egen rumpe som står for hugg. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Hei. Elektriker her. Siden kabelen skal gå på støpsel har du lov til å gjøre jobben selv. Den riktige måten å gjøre dette på er å kjøpe et krympesett for selvregulerende varmekabel. Dette får du kanskje tak i på elektroimportøren. Inni disse settene står det meget godt forklart hvordan du gjør det. Handleliste: Krympesett Støpsel 1 meter pfxp 3x1,5 (for å ha mellom varmekabel og støpsel) Også kjekt å ha en varmepistol/gassbrenner og en presstang for uisolerte skjøtehylser. Har ein ufaglært lov å montere endeavslutning på varmekabel? 1 Lenke til kommentar
rioi Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Nå når du spør ble jeg usikker. Mulig kabelprodusenten stiller krav til kvalifikasjon. Jeg mener fortsatt det er innenfor ihht. FEK. Jeg er forøvrig enig i at dette er en jobb for en fagperson. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 1 meter pfxp 3x1,5 (for å ha mellom varmekabel og støpsel) Er ikke enig i PFXP hvis det skal kobles i et støpsel. bruk en bevegelig ledning med passende tverrsnitt tilpasset miljøet f.eks H07RN-F ( Gummikabel) H05VV-F ( PMH) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå