Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innsyn i forsikringssak

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, ønsker å få alle dokumentene ifm en forsikringssak der de mener jeg har begått svik da jeg har vært forvirret rundt opplysninger da jeg aldri har brukt forsikring før.

Slik jeg tolker lovverket har jeg 'krav om innsyn i alle dokumenter'.

Vil det si jeg kan kreve å få alt tilsendt, eller kun se på dem i deres lokaler, slik som i en straffesak hos politiet?

'Lov om forsikringsavtaler §8-1

Selskapet skal på forespørsel gi den som fremmer krav, innsyn i opplysninger om saken og medisinske vurderinger det har utarbeidet eller innhentet i saken, med mindre det er påkrevd å hemmeligholde opplysningene eller vurderingene av hensyn til forebygging, etterforskning, avsløring og rettslig forfølgning av straffbare handlinger.'

Anonymous poster hash: 047f7...e60

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å bare spørre selskapet først? Det lønner seg ofte å starte med en høflig forespørsel før man tyr til jusen. Hva slags dokumenter er du ute etter, og hva har de "tatt" deg på?

Ønsker å vite hva dem mener, men det var jo aggressiv oppførsel og ble kalt løgner ditt og datt.

Jeg har misforstått skadeskjema blant annet, og skrevet opp gamle skader, uten å indikere at disse skal jeg ha dekket. Det nevnte jeg også til skadetakst verksted at jeg vet ikke om x og x har sammenheng osv.

Nå mener de visstnok jeg er en løgner og sviker, selv om det ikke er intensjonen.

Leser jeg litt rundt finner jeg etiske retningslinjer for forsikringsselskap derder bla.a står 'kunden skal opplyses ved avtaleinngåelse og skademelding mm at det skal gis riktige opplysninger' osvosv.

Når jeg ser gjennom skademeldingsskjema, står det ingen steder opplyst om noe alla 'det skal kum gis korrekte og fullstendige opplysninger'.

Dette står heller ikke i generelle forsikringsvilkår, ikke i forsikringsdokumentene, og heller ikke i motorvognsforsikringsvilkårene.

Lenke til kommentar

Når jeg ser gjennom skademeldingsskjema, står det ingen steder opplyst om noe alla 'det skal kum gis korrekte og fullstendige opplysninger'.

Dette står heller ikke i generelle forsikringsvilkår, ikke i forsikringsdokumentene, og heller ikke i motorvognsforsikringsvilkårene.

Denne skjønte jeg ikke.. Det er da absolutt selvsagt at opplysningene du gir skal være korrekte, det vet du godt uten at det står på skjemaet.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva slags svik mener de du har begått? Er det snakk om reparasjon eller verdivurdering for kondemnering? Jeg har aldri hatt problemer med urelaterte skader, man skriver jo kun opp skadene relatert til hendelsen - da er det irrelevant om jeg har en bulk i bakluka fra før, når jeg ble påkjørt i front. Skademeldingen har jo plass til å fylle inn hvilke skader som resulterte av uhellet.

Lenke til kommentar

Ønsker å vite hva dem mener, men det var jo aggressiv oppførsel og ble kalt løgner ditt og datt.

Jeg har misforstått skadeskjema blant annet, og skrevet opp gamle skader, uten å indikere at disse skal jeg ha dekket. Det nevnte jeg også til skadetakst verksted at jeg vet ikke om x og x har sammenheng osv.

Nå mener de visstnok jeg er en løgner og sviker, selv om det ikke er intensjonen.

Leser jeg litt rundt finner jeg etiske retningslinjer for forsikringsselskap derder bla.a står 'kunden skal opplyses ved avtaleinngåelse og skademelding mm at det skal gis riktige opplysninger' osvosv.

Når jeg ser gjennom skademeldingsskjema, står det ingen steder opplyst om noe alla 'det skal kun gis korrekte og fullstendige opplysninger'.

Regner med at stridens kjerne er her?

Har du skrevet opp gamle skader (hvorfor du nå enn skulle gjøre det) på skadeskjemaet har du vel prøvd å få penger/kompensasjon for skader som du ikke har krav på. Hvorfor ellers ville du oppgitt gamle skader?

Lenke til kommentar

Jeg skrev i første omgang ikke opp noe synlig, men når jeg snakket med saksbehandler spurte han meg om det var noe synlig, hvor på jeg nevnte noen skader, men jeg mener jeg også sa jeg ikke vet om disse er relatert til uhellet, og jeg utrykket ihvertfall det sterkt ovenfor skadeverksted at 'jeg vet ikke om de er gamle eller nye' da det ikke var de skadene jeg var ute etter å få dekket.

Jeg var i hovedsak ikke ute etter å få dekket noe, jeg spurte om noe, og om det kan dekkes, og fikk da beskjed om å bare melde skaden og levere bilen så skulle de sjekke.

Jeg har råd til å utbedre alt selv, så det var absolutt ikke intensjonen å forsøke å svindle til meg uberettigetede penger, men heller en misforståelse om hvordan man ordner en slik sak da jeg aldri har brukt forsikring før og skademelding en var ikke så nøye, ei heller skadebehandleren følte jeg.

Lenke til kommentar

Ok.

Hva står det i papirene du har fått om avslaget av dekningen da?

Det burde jo stå i ganske så klartekst akkurat hvorfor?

Har ikke fått et avslag enda. Var kun i samtale med en eks politimann som er utreder for selskapet, som var meget utagerende, kalte meg løgner, sier jeg må ha visst x og x, selv om jeg var helt åpen med alle korta på bordet da jeg selv sa jeg mener ikke jeg har noe å gjemme, for jeg har ikke gjort noe forsøk på svik.

Han mente dog at skaden jeg lurte på om den kan dekkes er slitedel (uten å nevne om det var avslag eller ei) så saken er forsatt åpen. Er jo mulig de heller prøver å intimidere oss, men har ikke fått noe skriftlig avslag ihvertfall, annet enn en muntlig anklage om svik.

Var som å være i et politiavhør med beskyldninger og aggressivitet og alt det der, noe som jo strider imot etiske retningslinjer mellom alle forsikringsselskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...