fjarle Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Posten forbereder seg på at 350-kronersgrensa forsvinner.Fortolling av småpakker skal under hundrelappen Lenke til kommentar
trondmm Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 (endret) Det er verdt å merke seg at butikker som Amazon.com og ebay.com allerede klarer å kreve inn norsk moms. Men, bare når du bruker ekspressfrakt. Innenfor EU har de europeiske Amazon-butikkene allerede separat momsregnskap for hvert EU-land de sender varer til, og de krever inn mottakerlandets mva. Det burde ikke være fryktelig komplisert for dem å utvide dette til å kreve inn norsk moms også, selv om vi ikke er EU-medlem. (for ebay vil det si de selgerene som sender varene med ebays global shipping) Endret 22. november 2018 av trondmm 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Moskus Skrevet 22. november 2018 Populært innlegg Del Skrevet 22. november 2018 Det nærmer seg. Senk den til under 20 kr, så er vi der. 21 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Jeg kunne levd med et gebyr på 50-80kr. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mr_Spock Skrevet 22. november 2018 Populært innlegg Del Skrevet 22. november 2018 Kan bli bra - få til en lav avgift. Dette betyr også at betraktelig dyrere varer enn opptil 350 kroner blir veldig interessant å handle for nordmenn. Håper hele greia slår skikkelig tilbake i trynet på Virke og deres medlemmer! 30 Lenke til kommentar
Pejanuts Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Hvorfor skal vi betale dobbelt opp!?? Når jeg kjøper en vare betaler jeg allerede mva i opphavslandet kjøpet befant seg. 4 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Hvorfor skal vi betale dobbelt opp!?? Når jeg kjøper en vare betaler jeg allerede mva i opphavslandet kjøpet befant seg. Satser på at flere utenlandske nettbutikker trekker fra deres lokale mva. Noen gjør dette i dag, men ikke alle. Dette kan også bli bedre med et nytt system - og billigere for oss. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Siv Irene Konstad Orr Skrevet 22. november 2018 Populært innlegg Del Skrevet 22. november 2018 100,- for en pakke som koster deg 20,- nei ikke greit 21 Lenke til kommentar
Populært innlegg Tåkefyrste Skrevet 22. november 2018 Populært innlegg Del Skrevet 22. november 2018 (endret) Hvorfor kan man ikke fortolle gratis selv? De må få inn et system på dette. Jeg bruker gjerne noen minutter på å fylle ut et skjema om jeg sparer 100+ kroner. Endret 22. november 2018 av Tåkefyrste 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg magne.moe Skrevet 22. november 2018 Populært innlegg Del Skrevet 22. november 2018 Jeg lurer på hvorfor dette hastet så forferdelig at vi ikke kan vente på EU standarden og bli med på dette i stedet lage noe midlertidig som vil virke i 1-2 år. 20 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mastiff Skrevet 22. november 2018 Populært innlegg Del Skrevet 22. november 2018 Jeg lurer på hvorfor dette hastet så forferdelig at vi ikke kan vente på EU standarden og bli med på dette i stedet lage noe midlertidig som vil virke i 1-2 år. Det må du nok spøre KrF om... For øvrig er jeg enig i at det ikke burde koste noe, med moderne teknologi burde det være enklet å fylle ut et nettskjema når man har kjøpt noe på eBay eller hva som helst og så betale inn til statskassa. Vi har vel så vidt jeg vet ikke betalt penger for å få lov til å betale årsavgiften på nett (før forsikringsselskapene overtok), og dette kan umulig være mer innviklet. 10 Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Jeg kunne levd med et gebyr på 50-80kr. Mener de at alt av verdi skal ha et gebyr? Blir bra dyrt! 3 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Mener de at alt av verdi skal ha et gebyr? Blir bra dyrt!Jeg er realistisk og veit at det ikke kommer til å bli gebyrfritt. 158 er alt for mye, men 1/3 til 1/2 kan jeg være med på. 2 Lenke til kommentar
Ola D Unk Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Det bør ikke være noen form for gebyrer på nettkjøp fra utlandet. Postens inntjening er jo på forsendelsen i seg selv. Jeg bor for tiden nede i Nederland og benytter Amazon.de mye og det finnes ikke noe form for gebyrer da Amazon tar betalt MVA iht til bestillingsland. Tyskland har 19% og Nederland 21% og prisene justeres ift mottakerland. Amazon betaler MVA til de ulike landene. Helt elementært og enkelt. Det er ingen seriøse aktører i markedet som sender smugler varer og dermed trenger ikke tollvesenet å blande seg inn i disse forsendelsene og dermed inget behov for gebyrer. Det blir helt sikkert flere som handler fra utlandet, hvert fall frem til norske aktører har fornuftige priser. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Jeg lurer på hvorfor dette hastet så forferdelig at vi ikke kan vente på EU standarden og bli med på dette i stedet lage noe midlertidig som vil virke i 1-2 år.På den annen side kan man si at dette ikke kommer en dag for tidlig. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Hvorfor kan man ikke fortolle gratis selv? De må få inn et system på dette. Det er jo nettopp det som er poenget med vedtaket - det skal ikke friste å bestille varer fra utlandet. 2 Lenke til kommentar
Dal Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Fremdeles for dyrt. Bør selvfølgelig være gratis når regjeringen gjør noe så latterlig idiotisk som å fjerne denne grensen. 4 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Jeg har sagt det ørten ganger før, men gjentar det gjerne: Momsfritaket ble innført i en helt annen tid, ikke for å være et velfortjent fristed for plagede forbrukere, men fordi det hadde vært for mye jobb om hver eneste lille pakke skulle fortolles med penn og papir, slik de gjorde det den gangen. Etter hvert har folk blitt vant til den, og tror derfor den er rettferdig. At den behandles politisk som om den har noen som helst legitimitet i 2018 er latterlig. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg likferd Skrevet 22. november 2018 Populært innlegg Del Skrevet 22. november 2018 (endret) Er det meningen vi skal takke og bukke for at vi bare blir ranet, og ikke voldtatt også?Posten, fortollingsgebyret og hele regjeringen kan forøvrig dra til helvete. Jeg kommer til å sitte med verdens største skadefryd når posten må si opp et par tusen ansatte fordi 30% av omsetningen deres forsvinner, og dette ender opp med et netto tap for AS Norge. Og til dere som tror dette er positivt, håper dere er forberedt på prishoppet som kommer når norske butikker finner ut at konkurransen er borte. Endret 22. november 2018 av likferd 16 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Tja, alle monner drar, og dette bidrar helt klart til mindre skrot i verden. At vi har en økonomisk verdensorden som avhenger av at vi kjøper masse drit vi ikke trenger med penger vi ikke har, får vi nesten ta etter hvert - hvis ikke verden tar oss først. 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå