Salvesen. Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Hvorfor sier du det ikke er sant, når man nå har en direkte test mellom bilene? I den virkelige verdenen, og ikke kun på papiret, så er Audi e-tron kjappere på ladingen. Du kan jo fremdeles klappe deg på skuldra og si at Tesla vinner på "første mann til 500 km" med god margin på 15 minutter. Men til 1,000 km så er dem like, og over 1,000 km så vil Audi e-tron 55 vinne. Audi e-tron er nok den beste for de som er avhengig av å trekke campingvogn f.eks for feriene sine, siden de uansett kjører i 80 km/t, slik at forskjellene opp mot 500 km blir mindre. Det er jo bare bra for oss alle at bilene er sammenlignbare, og denne testen vil nok gi folk flere valgmuligheter, sånn etter at Audi e-tron har fått så mye pes for dårlige tall på "papiret". I reelt bruk og test for langkjøringen, så vil Audien være bedre over lange-lange avstander, mens Tesla er best opp til 1,000 km. Win-win for begge bilene det? Jeg sa ikke at det ikke er sant, jeg sa det ikke er helt sant. For det er nemlig slik. Om en ser på forbruk mot energi inn, så vill Tesla ligge foran i starten. Men etterhvert som den trottler ned vill dette såklart endre seg og summen av ladingen går til fordel for Audi over ett lengre ladeforløp. Ingen tvil om det. Jeg trenger ikke klappe meg eller noen andre for min bil er langt raskere enn det som diskuteres her, men den er ikke sammenlignbar med Audien. Heller har jeg ikke noe behov for det, som sagt er jeg glad for at det endelig kommer skikkelige konkurrenter på markedet som kan gi flere folk muligheten til å kjøre elbil. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Jeg sa ikke at det ikke er sant, jeg sa det ikke er helt sant. For det er nemlig slik. Om en ser på forbruk mot energi inn, så vill Tesla ligge foran i starten. Men etterhvert som den trottler ned vill dette såklart endre seg og summen av ladingen går til fordel for Audi over ett lengre ladeforløp. Ingen tvil om det. Jeg trenger ikke klappe meg eller noen andre for min bil er langt raskere enn det som diskuteres her, men den er ikke sammenlignbar med Audien. Heller har jeg ikke noe behov for det, som sagt er jeg glad for at det endelig kommer skikkelige konkurrenter på markedet som kan gi flere folk muligheten til å kjøre elbil. Du skrev at Teslaen har høyere ladehasgithet ved lavere SoC enn Audien tidligere? Denne testen viser jo at Audien lader generelt kjappere over hele fjøla, uavhengig av hvor man er på SoC prosentene. Det er jo hele grunnen til at den har muligheten til å ta igjen forspranget Tesla får i starten. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Du skrev at Teslaen har høyere ladehasgithet ved lavere SoC enn Audien tidligere? Denne testen viser jo at Audien lader generelt kjappere over hele fjøla, uavhengig av hvor man er på SoC prosentene. Det er jo hele grunnen til at den har muligheten til å ta igjen forspranget Tesla får i starten. Ja, jeg skrev ved lavere SOC, og det stemmer. For å forklare det enkelt må Audi ligge ca 30% over Tesla for å lade raskere, på grunn av forbruket til Audien. Det gjør den ikke i starten. Det tror jeg du kan være enig i? Men etterhvert så øker gapet såpass, da lader den fortere men ligger "bak" og etter en liten stund leder den totaltsett også. Så, jeg var aldri uenig i at den over en lading er raskere. Men jeg bare påpekte at ved lav SOC vill Tesla lade fortere, noe som stemmer på grunn av det store forbruksgapet mellom bilene som Bjørn feks har målt. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Ja, jeg skrev ved lavere SOC, og det stemmer. For å forklare det enkelt må Audi ligge ca 30% over Tesla for å lade raskere, på grunn av forbruket til Audien. Det gjør den ikke i starten. Det tror jeg du kan være enig i? Men etterhvert så øker gapet såpass, da lader den fortere men ligger "bak" og etter en liten stund leder den totaltsett også. Så, jeg var aldri uenig i at den over en lading er raskere. Men jeg bare påpekte at ved lav SOC vill Tesla lade fortere, noe som stemmer på grunn av det store forbruksgapet mellom bilene som Bjørn feks har målt. Hva prater du om? Se på videoen du, og se hastighetene Teslaen har på ladingen javnført med Audien. Selv om Audien må lade mer per ladestopp grunnet økt forbruk, så lader den kjappere og har kortere pauser enn Teslaen. Så nei, Tesla lader ikke kjappere ved lav SoC. Den lader betydelig tregere, som jo er hele årsaken til at de gjør 1,000 km på samme tid. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Hva prater du om? Se på videoen du, og se hastighetene Teslaen har på ladingen javnført med Audien. Selv om Audien må lade mer per ladestopp grunnet økt forbruk, så lader den kjappere og har kortere pauser enn Teslaen. Så nei, Tesla lader ikke kjappere ved lav SoC. Den lader betydelig tregere, som jo er hele årsaken til at de gjør 1,000 km på samme tid. Det ble tydligvis vanskelig det her. se grafen for audi og tabellen for Tesla: 10% - 80 kW 15% - 133 kW 20% - 135 kW 30% - 138 kW 40% - 141 kW 43% - 142 kW (peak) 45% - power starts to decrease 50% - 117 kW 60% - 92 kW 70% - 66 kW 80% - 43 kW 90% - 31 kW Man kan se at fra 15 - 45% ish lader Tesla med tilsvarende effekt som audien(med variasjoner såklart), men en vet at Tesla har ett langt lavere forbruk enn audien(som sagt målt tidligere av Bjørn til rundt 30%). Dvs at i dette området lader Tesla raskere enn audien. Det bør være ganske enkelt å forstå? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 (endret) Det ble tydligvis vanskelig det her. se grafen for audi og tabellen for Tesla: 10% - 80 kW 15% - 133 kW 20% - 135 kW 30% - 138 kW 40% - 141 kW 43% - 142 kW (peak) 45% - power starts to decrease 50% - 117 kW 60% - 92 kW 70% - 66 kW 80% - 43 kW 90% - 31 kW Man kan se at fra 15 - 45% ish lader Tesla med tilsvarende effekt som audien(med variasjoner såklart), men en vet at Tesla har ett langt lavere forbruk enn audien(som sagt målt tidligere av Bjørn til rundt 30%). Dvs at i dette området lader Tesla raskere enn audien. Det bør være ganske enkelt å forstå? Om dette hadde vært korrekt, så hadde ikke Audien tatt igjen Teslaen på denne testen. Så testen til TeslaBjørn viser realiteten på lengre turer. Ikke en test hvor bilene har optimal temperatur ute, og i batteripakken - som de tallene du viser der garantert har. For ladingen til Model X "raven" som ble brukt i testen, rakk aldri 133kW ved 15%. Den var nærmere 85kW, og brukte betydelig lengre tid på "ramp up" kontra Audien, som holdt seg stabilt i en mye større "range" av SoC prosentene. TLDR: Audien viste ladetider som vist ved grafen du har kommet med her, gjennom hele testen på 1,000 km. Teslaen viste ladetider som var dårligere enn tallene du kommer med her, gjennom hele testen på 1,000 km. Hvorfor? Ja det får man isåfall spekulere om. Dog dette var en nødvendighet for at resultatet ble som det ble. Om du mener det er feil, så får du jo ta det opp med TeslaBjørn. Det hadde vært spennende å sett en 1,000 km test med campingvogn. Endret 23. september 2019 av oophus3do 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. september 2019 Del Skrevet 23. september 2019 Om dette hadde vært korrekt, så hadde ikke Audien tatt igjen Teslaen på denne testen. Så testen til TeslaBjørn viser realiteten på lengre turer. Ikke en test hvor bilene har optimal temperatur ute, og i batteripakken - som de tallene du viser der garantert har. Vet ikke hva du mener med "om dette hadde vært korrekt", det er tall i fra fastned og Teslabjørn selv. Og såklart, variasjoner kan gå i begge retninger for begge biler, ting skjer uforventet hele tiden. Det kan slå ut feil for den ene eller den andre. Så en test er langt i fra godt nok for å se det store bildet. Men det var uansett ikke poenget. Poenget var bare at Tesla ved lav SOC lader raskere enn en audi, når begge er på sitt optimale osv. Verken mer eller mindre. For ladingen til Model X "raven" som ble brukt i testen, rakk aldri 133kW ved 15%. Den var nærmere 85kW, og brukte betydelig lengre tid på "ramp up" kontra Audien, som holdt seg stabilt i en mye større "range" av SoC prosentene. Det kan jo tyde på at Model X hadde problemer under denne turen og ville gjerne gjort det bedre i en annen test? Men som sagt, det var ikke testen jeg påpekte, kun dette med lav SOC og mulighetene for å lade raskere. TLDR: Audien viste ladetider som vist ved grafen du har kommet med her, gjennom hele testen på 1,000 km. Teslaen viste ladetider som var dårligere enn tallene du kommer med her, gjennom hele testen på 1,000 km. Hvorfor? Ja det får man isåfall spekulere om. For ladingen til Model X "raven" som ble brukt i testen, rakk aldri 133kW ved 15%. Den var nærmere 85kW, og brukte betydelig lengre tid på "ramp up" kontra Audien, som holdt seg stabilt i en mye større "range" av SoC prosentene. Lenke til kommentar
Panneband Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 (endret) Jeg har ikke sett videoen, men brukte han SuC eller Ionity? Virker som Tesla har en mer optimalisert ladeprofil på SuC vs Ionity. Endret 24. september 2019 av Panneband Lenke til kommentar
oophus Skrevet 24. september 2019 Del Skrevet 24. september 2019 Vet ikke hva du mener med "om dette hadde vært korrekt", det er tall i fra fastned og Teslabjørn selv. Og såklart, variasjoner kan gå i begge retninger for begge biler, ting skjer uforventet hele tiden. Det kan slå ut feil for den ene eller den andre. Så en test er langt i fra godt nok for å se det store bildet. Men det var uansett ikke poenget. Poenget var bare at Tesla ved lav SOC lader raskere enn en audi, når begge er på sitt optimale osv. Verken mer eller mindre. Det kan jo tyde på at Model X hadde problemer under denne turen og ville gjerne gjort det bedre i en annen test? Men som sagt, det var ikke testen jeg påpekte, kun dette med lav SOC og mulighetene for å lade raskere. For ladingen til Model X "raven" som ble brukt i testen, rakk aldri 133kW ved 15%. Den var nærmere 85kW, og brukte betydelig lengre tid på "ramp up" kontra Audien, som holdt seg stabilt i en mye større "range" av SoC prosentene. Han har gjort flere 1,000 km tester, og det er en gjenganger at man får mindre hastighet i ladingen etter mye forbruk i bilene. Det er jo det som var hele poenget med å kjøre en ny Test mot Audi e-tron 55. Den har vist seg å tilby ypperlig ladehastigheter uansett vær og vind, og hvor hardt man straffer bilen på forhånd. TMX hadde ingen problemer som ikke er vanlig for den. TeslaBjørn er jo ikke direkte ukjent med bilene, og særlig ikke TMX. Jeg har ikke sett videoen, men brukte han SuC eller Ionity? Virker som Tesla har en mer optimalisert ladeprofil på SuC vs Ionity. Han brukte Ionity der han kunne, siden han har opplevd det motsatte. At han får bedre ladehastighet der, kontra SC. Trur nok han er litt mer oppdatert på slike ting, enn folk flest. Han gjør jo ikke annet enn å hurtiglade på tvers av en haug av biler konstant hele tiden. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Og der slengte bjørn ut sammenligningsvideo av ladingen, og hva ser vi? Jo akkurat det jeg prøvde å forklare... Model X er oppe i 750km/h på grunn av det lade forbruket ved lav soc mens audi makser ut på ca 600+. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 (endret) Og der slengte bjørn ut sammenligningsvideo av ladingen, og hva ser vi? Jo akkurat det jeg prøvde å forklare... Model X er oppe i 750km/h på grunn av det lade forbruket ved lav soc mens audi makser ut på ca 600+. Spiller ingen rolle når TMX Raven uansett bruker mange minutter på rampup. Samt faller kjappere ned igjen. "Peak ladehastigheter" er tøys og tull å bruke som en målingsenhet. Det tar TMX Raven 5 minutter å nå 140kW. Audi e-tron 55 starter fra første sekund på 140kW. På minutt 7, så starter TMX Raven å "rampe" ned igjen - allerede. Audi e-tron holder koken fremdeles på 7 minutter. På 22 minutter så starter Audi e-tron å throttle ned fra 140kW området, da er TMX Raven allerede langt nede på 96kW. Og Audi har holdt 140-148 kW i 15 minutter, mens Tesla på dette tidspunktet er under 100 kW. På 32 minutter, så er Audi e-tron allerede på 90% SoC. Da er TMX raven på 65%. Ved 41 minutter så har Audien ladet fra 10% til 100% SoC. TMX Raven er på 74% og lader saktest av absolutt alle på det tidspunktet, noe den har gjort ei stund nå. Konklusjon: Tesla er fint for 500 km rekkevidde uten lading. Skal man mye lengre på en europa-ferie, eller trekke henger mye, så er det andre bilene fine alternativer, for de tar igjen Tesla på ladingen når man må lade flere ganger på turen. Endret 26. september 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Spiller ingen rolle når TMX Raven uansett bruker mange minutter på rampup. Samt faller kjappere ned igjen. "Peak ladehastigheter" er tøys og tull å bruke som en målingsenhet. Det tar TMX Raven 5 minutter å nå 140kW. Audi e-tron 55 starter fra første sekund på 140kW. På minutt 7, så starter TMX Raven å "rampe" ned igjen - allerede. Audi e-tron holder koken fremdeles på 7 minutter. På 22 minutter så starter Audi e-tron å throttle ned fra 140kW området, da er TMX Raven allerede langt nede på 96kW. Og Audi har holdt 140-148 kW i 15 minutter, mens Tesla på dette tidspunktet er under 100 kW. På 32 minutter, så er Audi e-tron allerede på 90% SoC. Da er TMX raven på 65%. Ved 41 minutter så har Audien ladet fra 10% til 100% SoC. TMX Raven er på 74% og lader saktest av absolutt alle på det tidspunktet, noe den har gjort ei stund nå. Konklusjon: Tesla er fint for 500 km rekkevidde uten lading. Skal man mye lengre på en europa-ferie, eller trekke henger mye, så er det andre bilene fine alternativer, for de tar igjen Tesla på ladingen når man må lade flere ganger på turen. Det som er tull er å kun fokusere på effekt. Det har lite for de fleste å si. Hvor langt en kommer på energien en får inn har mest å si. Omgjør en for dette ser en at foskjellen er marginale om en lader innenfor de "gode" vinduene. Skulle ønske han kjørte alle ned til 0, får å se hele kurven. Feks kan Tesla stoppe å lade på rundt 75%. Det vill tilsvare 90% på e-tron. Og egentlig burde ikke e-tron lade særlig over 80% da en får lavere fart. Kun om det er "livsviktig". Om ladetid er viktig for personen såklart. Osv, variablene er så mye mer enn å bare se på effekt. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Det som er tull er å kun fokusere på effekt. Det har lite for de fleste å si. Hvor langt en kommer på energien en får inn har mest å si. Omgjør en for dette ser en at foskjellen er marginale om en lader innenfor de "gode" vinduene. Skulle ønske han kjørte alle ned til 0, får å se hele kurven. Feks kan Tesla stoppe å lade på rundt 75%. Det vill tilsvare 90% på e-tron. Og egentlig burde ikke e-tron lade særlig over 80% da en får lavere fart. Kun om det er "livsviktig". Om ladetid er viktig for personen såklart. Osv, variablene er så mye mer enn å bare se på effekt. Nei, alt omhandler jo hvordan bilene faktisk er i bruk, ikke hva man kan skryte av på et papir. Det som står på papiret betyr ingenting. Tesla Model X Raven er kjappest til 1,000 km. Etter 1,000 km så vil en Audi e-tron være kjappere. Jeg tipper at en Audi e-tron også er kjappere over 500 km om man kjører ferie med camping-vogn. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Nei, alt omhandler jo hvordan bilene faktisk er i bruk, ikke hva man kan skryte av på et papir. Det som står på papiret betyr ingenting. Tesla Model X Raven er kjappest til 1,000 km. Etter 1,000 km så vil en Audi e-tron være kjappere. Jeg tipper at en Audi e-tron også er kjappere over 500 km om man kjører ferie med camping-vogn. Ja det er jo også det jeg prøver å si. På papiret ser det ut som audi lader ekstremt mye raskere når en ser på effekt og ladekurve. Men justerer en for forbruk så stemmer det ikke like godt, det er kun små forskjeller til normalt bruk og i deler av ladingen er X raskere som jeg også har påpekt tidligere. Audi klarte jo å dumme seg ut på dette selv når de viste ladegrafer som så ut til å være ekstreme forskjeller. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Ja det er jo også det jeg prøver å si. På papiret ser det ut som audi lader ekstremt mye raskere når en ser på effekt og ladekurve. Men justerer en for forbruk så stemmer det ikke like godt, det er kun små forskjeller til normalt bruk og i deler av ladingen er X raskere som jeg også har påpekt tidligere. Audi klarte jo å dumme seg ut på dette selv når de viste ladegrafer som så ut til å være ekstreme forskjeller. Ja, det er jo pga det høye forbruket at det er ekstremt imponerende å se at de (Audi) kommer likt med TMX til mål ved 1,000 km. Sleng på en henger, så ville den imponerende ladehastigheten hatt enda mer å si. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Ja, det er jo pga det høye forbruket at det er ekstremt imponerende å se at de (Audi) kommer likt med TMX til mål ved 1,000 km. Sleng på en henger, så ville den imponerende ladehastigheten hatt enda mer å si. Du er jo velkommen til å slenge på en henger og teste:) Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. september 2019 Del Skrevet 26. september 2019 Du er jo velkommen til å slenge på en henger og teste:) Det er flere eksempler ute med TMX og henger. Så man venter igrunn bare på at noen tar Audien ut og tester også. Men det mest optimale, var jo om TeslaBjørn gjorde noe lignende med hengere i tillegg. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå