Gå til innhold

Overstiget 50000kr - Hvordan går jeg frem med MVA? Enkeltmannsforetak


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Driver et ENK hvor jeg innså at jeg har passert 50000kr grensa for MVA for ca 2 mnd siden. 

Hvordan går jeg fram med dette? Klarer å grave meg frem til akkurat dato og beløp som oversteget grensen.

 

Hvordan får jeg dette med på regnskapet og hvordan betaler jeg inn denne MVA'en? 

 

Er ikke så klok på dette. Nylig begynt å bruke Fiken og kun brukt iZettle for alle transaksjonene, inkl Vipps og kontanter.

 

 

 

Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er vel nødt til å sende ut en tillegsfaktura hvor du kun krever inn mva for alle salg fra og med det som gjorde at du passerte 50.000 i omsetning. Fiken har støtte for dette: https://hjelp.fiken.no/support/solutions/articles/5000506630-etterfakturere-mva

 

Det positive er at du kan trekke fra mva du har betalt ifm bedriften, slik at du får redusert egne kostnader noe.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg ble også tatt litt på sengen rundt dette, men jeg fikk beskjed i fakturaprogrammet at jeg plutselig var momspliktig. Jeg sendte inn registreringen (søknaden) og la ved den siste fakturaen som gjorde at jeg oversteg 50k. 

 

3-4 dager etterpå var jeg registrert.

 

Alle fakturaer (iberegnet den som gjorde at du bikket 50k) skal du etterfakturere moms for. Altså til alle du har sendt disse til. 

 

I brevet du får fra Altinn vedrørende godkjennelsen står det når første innsendelsesperioden for moms er for deg. Fristen er 40 dager etter den siste månenden som er nevnt. Står det at din første levering skal skje for feks. "nov-des 2018" så er siste frist for innsendelse 10.februar 2019. 

 

Husk at du kan søke om å få avgiftsført alle utlegg du har hatt i forbindelse med firmaet de siste tre år. Så har du gjort betydelige investeringer etc. så får du tilbake momsen på alt dette. 

 

Jeg anbefaler deg å bruke et enkelt faktura/regnskapsprogram som gjør disse innsendingene for deg med ett par tastetrykk. Jeg har nettopp gått over fra Conta Faktura til Fiken selv og er kanonfornøyd. :) 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...