Gå til innhold

Historisk flygning: Gjennomførte hemmelig dronetransport midt i Oslo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er støynivået på en slik drone? Er det bare jeg som tenker at det kan bli et problem?

Det trenger ikke bli et problem, men vil jo helt klart bli en utfordring som må håndteres. Er jo også støyutslipp fra biler, fly og jernbane, så det er ikke sånn at problemstillingen blir helt revolusjonerende ny. Vil tro det kan bli aktuelt med virtuelle veier, litt som i "det femte element" der f.eks. elevasjon, retning og hastighet er strengt regulert. Da kan man legge disse veiene utenom bebyggelse, eller ta hensyn ved å dimensjonere bebyggelsen mot støy.

 

En fordel fremfor biltrafikk er at støyspekteret fra en drone er veldig høyfrekvent, og dermed dempes forholdsvis godt i en trekonstruksjon.

Endret av ovstebo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det trenger ikke bli et problem, men vil jo helt klart bli en utfordring som må håndteres. Er jo også støyutslipp fra biler, fly og jernbane, så det er ikke sånn at problemstillingen blir helt revolusjonerende ny. Vil tro det kan bli aktuelt med virtuelle veier, litt som i "det femte element" der f.eks. elevasjon, retning og hastighet er strengt regulert. Da kan man legge disse veiene utenom bebyggelse, eller ta hensyn ved å dimensjonere bebyggelsen mot støy.

 

En fordel fremfor biltrafikk er at støyspekteret fra en drone er veldig høyfrekvent, og dermed dempes forholdsvis godt i en trekonstruksjon.

Syntes droner bråker no jævli, hatt lyst og ta hagla og skyte nabon sin drone på sommern. Hører ikke høytraffikerte veien som er 125 meter unna. Da det er planta masse grønt som tar opp den støyen.

 

Cargo droner må få fly høyt om de skal redusere støy, men da får du vel et problem med flytrafikk. 

Mer vekt = mer luft som må dyttes. Jo mer støyer det.

Dog en minnepenn er ikke akkurat tung cargo.

 

Helikopter er jo ikke akkurat støyfrie. 

 

Men er jo fine til skip til skip transport, militæret, og andre spesielle formål. Men blir lite glad om jeg får disse susende over meg permanent rute i lav høyde. Da tar jeg frem hagla :p

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hva er støynivået på en slik drone? Er det bare jeg som tenker at det kan bli et problem?

Det trenger ikke bli et problem, men vil jo helt klart bli en utfordring som må håndteres. Er jo også støyutslipp fra biler, fly og jernbane, så det er ikke sånn at problemstillingen blir helt revolusjonerende ny. Vil tro det kan bli aktuelt med virtuelle veier, litt som i "det femte element" der f.eks. elevasjon, retning og hastighet er strengt regulert. Da kan man legge disse veiene utenom bebyggelse, eller ta hensyn ved å dimensjonere bebyggelsen mot støy.

 

En fordel fremfor biltrafikk er at støyspekteret fra en drone er veldig høyfrekvent, og dermed dempes forholdsvis godt i en trekonstruksjon.

Den høyfrekvente lyden er et føkkings issue! Ikke noe som jeg blir mer sliten av en «viftestøy». Bryter meg rett og slett ned mentalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kommer til å støye now helt forjævlig! Og hurra når skiten krasjer med en måke og faller ned i hodet på noen og dreper dem.

 

Pokker så korttenkte folk er!

Det har ikke falt deg inn å se på kartet i artikkelen hvor ruta gikk? Det er neppe uten grunn at de valgte en trasé som var 99% over sjø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har ikke falt deg inn å se på kartet i artikkelen hvor ruta gikk? Det er neppe uten grunn at de valgte en trasé som var 99% over sjø.

Ja, for en test. Hva tror du er den langsiktige planen? Dette må kveles i fødselen. Endelig får vi stillegående elbiler og så skal lufta forsøples med støy fra droner?!? Videre så er det jammen mennesker ute på sjøen også! Til og med der er det dødelig å få en drone i hodet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette kommer til å støye now helt forjævlig! Og hurra når skiten krasjer med en måke og faller ned i hodet på noen og dreper dem.

 

Pokker så korttenkte folk er!

 

Jeg får ikke inntrykk av at du selv har tenkt veldig langt her, men bare opptatt av smartmaling.  Det er ikke akkurat støyfritt å bo i en "storby" og litt ekstra til eller fra har ikke noe å si. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om målet i operasjonen ikke var å frakte en minnepenn til Fornebu så tenker jeg at de kunne ha fraktet noe større og mer samfunnsnyttig når de først skal gjøre en slik operasjon. De kunne for eksempel tatt med en hjertestarter eller medisiner og samtidig vist at droner kan frakte viktige ting raskt. Selv min lille Mavic Pro kunne tatt med en minnepenn den samme strekningen. Men det er spennende at de gjør slike forsøk!

Lenke til kommentar

Ja, for en test. Hva tror du er den langsiktige planen? Dette må kveles i fødselen. Endelig får vi stillegående elbiler og så skal lufta forsøples med støy fra droner?!? Videre så er det jammen mennesker ute på sjøen også! Til og med der er det dødelig å få en drone i hodet.

De har nok fulgt drone-lovverket og altså ikke flydd over hodet på noen. Så lenge drone-lovverket er utformet slik at det er (ulovlig å fly over hodet på noen med droner over en viss vekt (100g?), så er konseptet fraktdroner drept før fødselen. Så lenge det kreves et oppbud av mennesker for å aktivt navigere unna områder der det befinner seg folk, også på sjøen, så vil det ikke bli lønnsomt. Hele poenget med autonome fraktdroner er jo å redusere lønnsutgiftene og det skjer ikke sånn som drone-lovverket er nå.

Lenke til kommentar

Det som virkelig ville vært historisk, eller spektakulært, ville vært om helikoptre og småfly fikk krav om transponderteknologien som er nødvendig for at sikker transportflyving med drone skal bli en realitet. Det er nemlig de færreste helikoptre som har transponder, og de har en stygg tendens til å dukke opp som paddehatter.

 

Ellers så er det morsomt at dette ble gjort med en drone (DJI Matrice 210) som beviselig har falt ned fra himmelen og ført til at luftfartstilsynet for tre uker siden sendte ut følgende informasjon i sitt sikkerhetsbrev 05/18:

 

"Viktig melding vedrørende DJI Matrice 200-serien

 

Det er viktig at du oppdaterer din maskin før den benyttes igjen.

 

DJI Matrice 200-serien er utsatt for motorbortfall i luften.

Dette har ført til at dronen har falt rett ned og totalhavarert. Det har blitt rapportert inn flere tilfeller, både i Norge og i utlandet."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har nok fulgt drone-lovverket og altså ikke flydd over hodet på noen. Så lenge drone-lovverket er utformet slik at det er (ulovlig å fly over hodet på noen med droner over en viss vekt (100g?), så er konseptet fraktdroner drept før fødselen. Så lenge det kreves et oppbud av mennesker for å aktivt navigere unna områder der det befinner seg folk, også på sjøen, så vil det ikke bli lønnsomt. Hele poenget med autonome fraktdroner er jo å redusere lønnsutgiftene og det skjer ikke sånn som drone-lovverket er nå.

Og takk og lov for det!

Lenke til kommentar

Jeg får ikke inntrykk av at du selv har tenkt veldig langt her, men bare opptatt av smartmaling. Det er ikke akkurat støyfritt å bo i en "storby" og litt ekstra til eller fra har ikke noe å si.

Er du rar? Klart støy fra og til betyr noe! Ingen har sagt en by skal være knyst, men en skal da heller ikke bevisst innføre et lass med unødvendig støy. Det er en grunn til at det er støydempere på eksospotter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, for en test. Hva tror du er den langsiktige planen? Dette må kveles i fødselen. Endelig får vi stillegående elbiler og så skal lufta forsøples med støy fra droner?!? Videre så er det jammen mennesker ute på sjøen også! Til og med der er det dødelig å få en drone i hodet.

De har nok fulgt drone-lovverket og altså ikke flydd over hodet på noen. Så lenge drone-lovverket er utformet slik at det er (ulovlig å fly over hodet på noen med droner over en viss vekt (100g?), så er konseptet fraktdroner drept før fødselen. Så lenge det kreves et oppbud av mennesker for å aktivt navigere unna områder der det befinner seg folk, også på sjøen, så vil det ikke bli lønnsomt. Hele poenget med autonome fraktdroner er jo å redusere lønnsutgiftene og det skjer ikke sånn som drone-lovverket er nå.

Det er store forandringer i lovverk på vei, og integrasjon av autonome droner i luftfarten kommer garantert. Allerede til neste år starter implementasjon av felles regler i eu (sakte men sikkert).

Hvis vi ser bort fra våpendroner, så er ingen drept av ubemannede droner i hele verden.

Ser vi bort fra tullete popartister som ikke skjønner hva en propell er - så er det heller ikke meldt om alvorlig skade mennesker.

Men det er klart at det kommer til å bli stilt strenge krav til sikkerhet, flytraseer og lignende før dette blir vanlig.

Det er selvfølgelig at man må ta hensyn til støyforurensing men det er tullete å prate om å kvele innovasjon i fødselen bare fordi man selv har hørt en drone og synes den bråker fælt når den er 100m unna.

 

Om 10 år, når trafikken i Oslo-området er så tett at en ambulanse bruker minimum 20-30min på å nå frem til et ulykkessted, vil dere heller ha et full size politihelikopter i lufta på plass etter 15 minuter, eller en drone på 5 minutter? Hva bråker mest? Hva har størst risiko for fatale skader hvis noe feiler?

Den hjertestarteren som man kanskje trengte ASAP kan også være på plass etter få minutter med drone.

 

Mange hensyn skal tas, og alle problemer skal ikke løses med drone. Men veldig mange ting kan gjøres bedre og med lavere risiko med droner enn dagens alternativer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil ha et fullskala ambulansehelikopter...

 

Og grunnen til at ingen har blitt drept ennå er de strenge reglene. I det øyeblikket dronene flyr i store nok mengder kommer dødsfallene til å komme som perler på en snor. Dette har en sett i alle slags industrier i alle år. Folk slakker på regelverk fordi ingen blir skadet og vips så dør folk.

Lenke til kommentar

Jeg vil ha et fullskala ambulansehelikopter...

 

Og grunnen til at ingen har blitt drept ennå er de strenge reglene. I det øyeblikket dronene flyr i store nok mengder kommer dødsfallene til å komme som perler på en snor. Dette har en sett i alle slags industrier i alle år. Folk slakker på regelverk fordi ingen blir skadet og vips så dør folk.

 

Kjenner du til mange helikoptre som har falt i hodene på folk i Norge de siste årene? Og som har forårsaket skader på intetanende 3.part på bakken - siden det er det som er konteksten.

Når statistikken for antall veidrepte ble gjort opp for 2017 kunne Statens Vegvesen melde om laveste antall trafikkdrepte på 70 år, siden 1947 - 107 personer, samtidig som biltrafikken er mangedoblet på den samme tidsperioden.

 

At man må ta sikkerhet på alvor og følge dette opp er selvsagt. Noen ganger klarer man det bra, andre ganger ikke så bra, men konklusjonen din er alt for enkel og unyansert.

Lenke til kommentar

Kjenner du til mange helikoptre som har falt i hodene på folk i Norge de siste årene? Og som har forårsaket skader på intetanende 3.part på bakken - siden det er det som er konteksten.

Når statistikken for antall veidrepte ble gjort opp for 2017 kunne Statens Vegvesen melde om laveste antall trafikkdrepte på 70 år, siden 1947 - 107 personer, samtidig som biltrafikken er mangedoblet på den samme tidsperioden.

 

At man må ta sikkerhet på alvor og følge dette opp er selvsagt. Noen ganger klarer man det bra, andre ganger ikke så bra, men konklusjonen din er alt for enkel og unyansert.

Helikopter er strengt regulert, har pilot og er ikke i nærheten av den frekvensen som en ønsker for droner. Det er droner som kommer til å falle i hodet på folk og drepe folk. I det øyeblikket en slakker på reglene står ulykkene i kø og venter. På toppen kommer støyplager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...