Datasmurf Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 I disse sortfredagsdager er jeg på jakt etter noen nye harddisker for å erstatte tre gamle spinpoints fra Samsung. Jeg ser for meg minimum 5 TB per disk, og har sett på WDs black og red 6 TB, men er åpen for andre forslag. Den ene disken blir brukt til spill (orker ikke å styre med å avinstallere og reinstallere hver gang jeg får lyst til å spille noe, og så er det pes siden mange av spillene jeg har installert er disk-baserte og ikke på Steam/lignende tjenester), og der så jeg for meg WD Black med 7200 RPM. De to andre diskene er for lagring av hhv. musikk, serier, bilder, dokumenter, PDF, og slikt, så der så jeg for meg 2x WD Red NAS med 5400 RPM. Har ikke råd til å bygge meg en dedikert filserver/NAS (ei heller noen egnet plass å ha en) i disse dager, så da fortsetter jeg heller å oppgradere lagringen i PC-en. Hvordan er det å bruke NAS-disker i en "standard" hjemme-PC? Har maskina gående 24/7 og skrur vel egentlig bare av når jeg føler jeg må (reiser bort for mer enn en helg, f.eks.). Noe annet jeg uroer meg litt over er diskstøy. Jeg er klar over at en 7200 RPM-disk vil støye mer enn f.eks. en 5400 RPM-disk eller en SSD, men det finnes grenser, og jeg har lest litt av hvert om både disse større WD-ene, Seagates Ironwolf og Barracuda, samt HGSTs Deskstar og at de bråker og vibrerer slik at det overdøver musikk (det synes jeg er å dra det litt langt, men hva vet jeg) og film. Samme med varme. Hvor varme blir de? Trenger jeg en ekstra vifte dedikert til harddisker, eller holder det stort sett med 4–5 kabinettvifter uansett? .sjur Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 WD Red 10TB 3.5" NAS HDD SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 1 millioner timer MTBF, 256MB, 3.5"Denne er vertfall på tilbud, så muligens bedre kjøp. Vi vet ikke hva prisene blir på fredag og helgen, men du har vel prisgaranti og åpenkjøp. Irriter meg 12\14 TB harddisker ikke er på salg. Varme burde ikke være noe problem, støy må du nok regne med når harddiskene leser. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 WD Red 10TB 3.5" NAS HDD SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 1 millioner timer MTBF, 256MB, 3.5" Denne er vertfall på tilbud, så muligens bedre kjøp. Vi vet ikke hva prisene blir på fredag og helgen, men du har vel prisgaranti og åpenkjøp. Irriter meg 12\14 TB harddisker ikke er på salg. Varme burde ikke være noe problem, støy må du nok regne med når harddiskene leser. Takk for tips. Har vært litt i tenkeboksen selv da harddisken jeg har for lagring i maskinen begynner å bli full. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 22. november 2018 Forfatter Del Skrevet 22. november 2018 WD Red 10TB 3.5" NAS HDD SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 1 millioner timer MTBF, 256MB, 3.5" Denne er vertfall på tilbud, så muligens bedre kjøp. Vi vet ikke hva prisene blir på fredag og helgen, men du har vel prisgaranti og åpenkjøp. Irriter meg 12\14 TB harddisker ikke er på salg. Varme burde ikke være noe problem, støy må du nok regne med når harddiskene leser. To slike istedenfor 6TB-ene, da, eller? Bare én er litt lite for musikk, serier, bilder, dokumenter, PDF-er, tegneserier, og e-bøker, i alle fall. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Min anbefaling er gå å få for så store disker som mulig. Per dags dato er 10TB det som gir mest for pengene. Færre disker er mindre administrasjon, mindre varme, mindre bruk av begrensa antall sata porter før du må ty til kontroller. Du kjøper denne og pakker den ut og bruker den som intern harddisk. https://www.multicom.no/seagate-backup-plus-hub-10tb/cat-p/c/p10021203 NAS eller ikkje trenger du ikkje å bry deg om, NAS er meir eit klistermerke for å kunne ta eit par hundrelapper ekstra. Kvaliteten er så og si lik. Når det gjelder ytelse så er disse eit stykke i fra SSD, så lengre loadingtid vil merkes i stor grad. Den billige løysningen her er å få deg eit NAS, med nok RAM og minst 10G nettverk. Då vil det fly fortare enn ein stor billig SSD. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 22. november 2018 Forfatter Del Skrevet 22. november 2018 SATA-portene tenker jeg ikke så mye på. Jeg har flere enn jeg bruker på hovedkortet, og jeg ser ikke for meg at det blir noe problem med det. På sikt blir det kanskje åtte 10TB-disker i hjemme-PC-en, for å erstatte 3–4 eksterne disker, men for øyeblikket trenger jeg ikke det. Til tross for at jeg har fylt 14 av de tilgjengelige 16 TB jeg har og ser en rød bar på alle disker unntatt SSD jeg bruker til OS. Merker ærlig talt ikke så mye til loading-tid i spillene jeg har på vanlige disker/eksterne disker kontra programvaren jeg har på SSD-en. Og SSD til tross bruker fortsatt Windows 15–20 min på å boote, uten at jeg helt klarer å forklare det, men det er innhold for en annen tråd. Om jeg kjøper to 10TB-disker, så kan jeg vel alltids partisjonere de opp … Uansett, penger og størrelse er ikke akkurat det jeg tenker mest på. Det er støy og varmeutvikling. Jeg vil anta at jo mer lagring jo mer støy og varme, men at det vil være forskjell fra produsent til produsent? Eller bråker alle like mye? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 En disk uansett størrelse med samme RPM bruker like mye strøm. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 23. november 2018 Forfatter Del Skrevet 23. november 2018 Det forstår jeg. Jeg er mer interessert i hvor mye de forskjellige bråker, hvor varme de blir, og også hvor stabile de er. Har generelt god erfaring med både Samsung, WD, og Seagate, men man vet jo aldri. Kanskje er det noen av seriene deres som krasjer oftere enn andre. Og selv med backup er det litt kjipt å miste "noen" terabyte med musikk. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Det er dessverre ikkje forskjell på dei forskjellige merkene. Verken på støy, varme eller kvalitet. Det er større forskjell på deira daglige produksjonskvalitet. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 23. november 2018 Forfatter Del Skrevet 23. november 2018 Hmm. Ja ja. Får bare leve med bråket, da. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Hmm. Ja ja. Får bare leve med bråket, da. Har du ikke støydemping? Man trenger ikke nødvendigvis noe fancy. Jeg har mye disker og vifter i kabinettet mitt så jeg kjøpte billige støydempende matter på Biltema som jeg stappet inni. Da ble det stille nok til at jeg ikke lenger blir distrahert av støy. Er greit med viftestyring i tillegg for økt kontroll. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 24. november 2018 Forfatter Del Skrevet 24. november 2018 Null støydemping utover det som er naturlig i kabinettet (Fractal Design Define R5). Ble uansett en WD Red 10TB til lagring og en WD Black 6TB til spill, så jeg får sette denne som løst. Takk for alle innspill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå