NTB - digi Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 <br data-mce-bogus="1">Frykter kaos når 350-kronersgrensen ryker: - Folk kommer ikke til å hente pakkene Lenke til kommentar
Lostfields Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Hva med å kutte ut fortollingsgebyret helt? Eller ha en liten administrasjonsavgift for å formidle momsavgiften? Er jo helt hårreisende at det må 158 kr til for å formidle 25% moms på en pakke for under 350 kr. Det er helt greit for meg at vi må betale 3,5% + fastsum (VISA gebyr) for å dekke inn kostnadene til å ta imot momsbeløpet. Men 158 kr er altfor mye. Hva med en selvbetjening på nettet? 7 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 EU skal innføre et nytt system for momsinnbetaling over landegrenser i 2021, hvorfor kan ikke Norge vente slik at vi kan bli med på dette? Det blir dyrt og vanskelig for Norge å innføre sitt eget system et år tidligere. Tidligere var det en fordel om utenlandske nettbutikker delte opp ordrene i flere forsendelser som var under grensen, mens nå vil det bli en ulempe med dellevering eller flere forsendelser. 2 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Helt latterlig inkompetent å fjerne noe slikt før de har fått på plass noen plan for selvbetjening som kan ta over samtidig. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 (endret) Det blir stort sett brukt PayPal og der kan nok moms fikses så Norske myndigheter ser at det er blitt betalt. Får du foreksempel en pakke med UPS i dag så tar de fortollingsgebyr, utleggsgebyr for tollbeløpet, renter på utlagt beløp, ekspedisjonsgebyr og faktureringsgebyr, dette kan fort komme opp i en fire fem hundre kroner eller enda mer avhengig på varens verdi. Hvis det blir funnet en løsning som gjør at vi slipper fortollingsgebyr på varer vil nok privat import av varer eksplodere siden man får større tilgang på billige varer selv med momspåslag en man har i dag, så 350.- grensen vil nok Virke ønske tilbake da. Endret 22. november 2018 av Nautica 7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Virkelig, dette kommer overraskende på de, at folk ikke henter pakker? Vel, jeg skal bestille ekstra mange pakker for å gjøre berget enda større! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Pass på å ikke bestille i ditt eget navn da, slik at noen andre får inkasso på nakken i stedet. 1 Lenke til kommentar
digimator Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Det blir stort sett brukt PayPal og der kan nok moms fikses så Norske myndigheter ser at det er blitt betalt. Får du foreksempel en pakke med UPS i dag så tar de fortollingsgebyr, utleggsgebyr for tollbeløpet, renter på utlagt beløp, ekspedisjonsgebyr og faktureringsgebyr, dette kan fort komme opp i en fire fem hundre kroner eller enda mer avhengig på varens verdi. Hvis det blir funnet en løsning som gjør at vi slipper fortollingsgebyr på varer vil nok privat import av varer eksplodere siden man får større tilgang på billige varer selv med momspåslag en man har i dag, så 350.- grensen vil nok Virke ønske tilbake da. Det finst alt ordningar. Det blir sendt massevis av pakkar over grensene der avgiftene er forhåndsbetalt. Amazon, for eksempel, gjør dette. Eg har også bestilt varer i norske nettbutikkar der varene blir levert frå utlandet direkte til meg med alle avgifter betalt. 1 Lenke til kommentar
digimator Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Grunnen til mange uavhenta pakkar i Sverige var at avgifta blei fjerna med veldig kort varsel. Når endringa blir varsla over eit år på forhånd, så burde vel folk ha fått det med seg, og unngått å bestilla saker dei ikkje vil betala fortolling for. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Ikke ordninger for privatpersoner men for bedrifter, de får faktura etterskuddvis. Men de må nok også endre dette hvis de tar reklamasjon eller ligdene Piratkopierte varer: 60 prosent av de piratkopierte varene kan være farlige - En trend vi må ta på alvor, påpeker Patentstyret. Er dette årsaken til kjøp fra utlandet skal begrenses? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Det finst alt ordningar. Det blir sendt massevis av pakkar over grensene der avgiftene er forhåndsbetalt. Amazon, for eksempel, gjør dette. Eg har også bestilt varer i norske nettbutikkar der varene blir levert frå utlandet direkte til meg med alle avgifter betalt.Spørs hva man mener med ordninger? For meg virker det som om det kun er de største som tilbyr slikt. Og jeg tipper grunnen er fordi det er dyrt og en tung byråkratisk prosess for å få det til. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Det finst alt ordningar. Det blir sendt massevis av pakkar over grensene der avgiftene er forhåndsbetalt. Amazon, for eksempel, gjør dette. Eg har også bestilt varer i norske nettbutikkar der varene blir levert frå utlandet direkte til meg med alle avgifter betalt. Norske bedrifter kan ha lager i utlandet og sende varer direkte til kunde sålenge de har en avtale med tollmyndighetene. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Helt latterlig inkompetent å fjerne noe slikt før de har fått på plass noen plan for selvbetjening som kan ta over samtidig. Word! Det er jo ikke akkurat noe nytt problem dette. En enkel og rimelig ordning for selvmomsing av varer burde ha vært på plass for evigheter siden. Det er til å bli oppgitt over at varer rett over 350-kroners grensa fort vekk ender på dobbel pris på grunn av papirmølla. 2 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 EU skal innføre et nytt system for momsinnbetaling over landegrenser i 2021, hvorfor kan ikke Norge vente slik at vi kan bli med på dette? Det blir dyrt og vanskelig for Norge å innføre sitt eget system et år tidligere. Tidligere var det en fordel om utenlandske nettbutikker delte opp ordrene i flere forsendelser som var under grensen, mens nå vil det bli en ulempe med dellevering eller flere forsendelser. Norge er ikke en del av EU når det gjelder skatter og avgifter. EØS-avtalen gjelder nemlig ikke dette området. Det er heller ikke mulig for Norge å tiltre ordninger/løsninger på dette området. EU sitt system vil altså ikke kunne brukes i Norge uansett. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Spørs hva man mener med ordninger? For meg virker det som om det kun er de største som tilbyr slikt. Og jeg tipper grunnen er fordi det er dyrt og en tung byråkratisk prosess for å få det til. Faktisk ikke - det er hverken dyrt eller byråkratisk. Man oppretter en avdeling av selskapet i Norge (det er det Amazon har gjort), og lar en advokat fungere som norsk adresse. Han er ikke særlig mer enn en norsk selskapsadresse. Alle regnskapssystemer og netthandelssystemer som brukes internasjonalt har mulighet til å beregne mva basert på leveransested - og da er det bare å ta ut en rapport hver 2 mnd, legge den inn digitalt og signere - samt overføre beløpet til rett konto hos skatteetaten. Klart det er litt utfordringer med å sette opp alt, men realiteten er at også billigaktørene fra Kina har så stor omsetning til Norge at merkostnadene blir marginale. Når muligheten til salg uten mva forsvinner, så vil garantert de større av disse fikse dette slik at man betaler mva ved selve kjøpet. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 (endret) Faktisk ikke - det er hverken dyrt eller byråkratisk. Man oppretter en avdeling av selskapet i Norge (det er det Amazon har gjort), og lar en advokat fungere som norsk adresse. Han er ikke særlig mer enn en norsk selskapsadresse. Alle regnskapssystemer og netthandelssystemer som brukes internasjonalt har mulighet til å beregne mva basert på leveransested - og da er det bare å ta ut en rapport hver 2 mnd, legge den inn digitalt og signere - samt overføre beløpet til rett konto hos skatteetaten. Klart det er litt utfordringer med å sette opp alt, men realiteten er at også billigaktørene fra Kina har så stor omsetning til Norge at merkostnadene blir marginale. Når muligheten til salg uten mva forsvinner, så vil garantert de større av disse fikse dette slik at man betaler mva ved selve kjøpet. Varer under 350.- er ikke problemet for Norske bedrifter, det er varer imellom 1.- og 1000.- som vil bli problemet nå. Jeg tror ikke Virke "som er en stor pådriver for og fjerne 350.- grensen" ser konsekvensene av dette, hvis det kommer i stand ordninger som gjør at kjøpere slipper og betale gebyrer vil salget fra utlandet øke markant på dyrere produkter. Foreksempel handler jeg fra utlandet så må jeg kjøper for over en 4/5000.- for det skal være lønnsomt å handle i forholdt til Norske butikker, men kan jeg foreksempel kjøpe varer for rundt 1000.- ca. 50% billigere en i Norge og slippe endel hundrelapper i gebyrer så er det lønnsomt for meg selv om jeg tar hensyn til reklamasjonsretten. Varer som jeg bruker innad i min bedrift kjøper jeg mer av fra utlandet nå siden det koster meg ingenting lengre og betale moms for dette, jeg leverer bare dokumentasjonen til regnskapsføreren og de innrapporterer momskravet. Edit: i det store og hele tror jeg dette blir en fordel for oss forbrukere sålenge vi slipper gebyrer. Endret 22. november 2018 av Nautica 2 Lenke til kommentar
ERDGX45R Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Hvordan vil det bli når man eventuellt kjøper på ebay, brukte saker? Det vil vel være momsfritt. Er løsningen å be dem "åpne pakka", og selge det som brukt i tilfelle :-). Ellers er det vel først og fremst kinahandelen som vil merke dette, all den juggelet som sendes derfra er ikke noe tap om ikke blir importert. (Jada selvsagt er det unntak der og). 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Det skal vel betales moms på brukte ting også så lenge de ikke har blitt momset inn i Norge da de var nye? 2 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Problemet med denne diskusjonen (ikke her, men totalt sett) er at de kristne fanatikerne, og tydeligvis noen i Virke, tror at dette vil medføre et enormt økt salg fra norske nettbutikker. Det som derimot har blitt avdekket tidligere er at varene som kjøpes i utlandet til under 350 kroner som regel er varer vi ikke får tak i her i Norge. Hvis vareprisen øker med minimum 158 kroner pluss 25% mva, så sier det seg selv at mye av dette markedet vil forsvinne - ikke forflyttes til en norsk nettbutikk som ikke har produktet ... Som Oslo Economics skriver i sin analyse: 82% av sendingene under 350 kroner består av produkter til under 100 kroner. En fjerning av grensen føre til en reduksjon i pakker fra utlandet til under 350 kroner på 89%. Og: Å fjerne avgiftsfritaket på netthandelsimport under 350 kroner vil ha begrensede effekter på provenyinntekter, verdiskaping og sysselsetting i Norge. Mao: en svært liten del av befolkningen har synset og slått igjennom at den store majoriteten skal få mindre for pengene sine, slik at staten kan tjene noe som tilsvarer lommepenger ... 2 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Hvordan vil det bli når man eventuellt kjøper på ebay, brukte saker? Det vil vel være momsfritt. Er løsningen å be dem "åpne pakka", og selge det som brukt i tilfelle :-). Ellers er det vel først og fremst kinahandelen som vil merke dette, all den juggelet som sendes derfra er ikke noe tap om ikke blir importert. (Jada selvsagt er det unntak der og). At noe er brukt betyr ikke at det er momsfritt. Det som regulerer om noe er momsfritt er om det er kjøp fra privatperson eller næringsdrivende. Kjøp fra privatperson, dvs en som ikke kan kreve fradrag for inngående mva er uten avgift, kjøp fra en som kan kreve fradrag for inngående avgift er med avgift. Hvordan dette skal håndteres i forhold til kjøp fra aktører i utlandet er vel neppe avklart, og kommer til å bli et problemområde. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå