Gå til innhold

Norsk familierederi saksøker DNV GL etter rorfeil på dette og 13 andre skip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok det billigste for rederen er og svelge noen kameler og ta tapet, siden det er vanskelig og vite hvor/hvem man skal saksøke.

 

Kavitasjonsproblemer skulle man i utgangspunktet tro var designet sin feil og ikke inspektørene som fysisk har sjekket utført arbeid, men på en annen side kan det vært brukt feil kvalitet på stålet,feil dimensjoner på lagrer, dårlig sveising og avvik fra originalt design.

 

Vet ikke hvor utbredt det er med bestikkelser i Kroatia*, men det er mange år siden DNV var synonymt med kvalitet, fikk selv endel med aluminium som var produsert i Italia og skulle vært dokumentert godkjent av DNV men partiet inneholdt ikke kvalitetene det skulle ha ifølge dokumentasjon, leverandøren i Norge tilbakekalte partiet etter at flere klagde.

 

*bestikkelser fra skipsverftet kan forklare det med dårlig utført inspeksjon, og verftet kan selv hente inn en autorisert inspektør som er godkjent av DNV, men normalt så har rederiet en egen representant på stedet men det kan hende at bygging av selve roret er/var og anse som såpass enkelt at rederiet ikke så nødvendigheten av en egen representant.

 

 

Alle skipene er fullt sjødyktige og godkjent av klasseselskap på vegne av flaggstat.

Det er ingen kvalitetstempel, ikke alle flaggstatene er like kompetente :)

 

Vet om rederier som har byttet til lugubre flaggstater etter at de fikk problemer med godkjenninger av skip her i landet. og hentet inn inspektører fra andre land for å få skipet "sjødyktig" igjen.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De burde skifte navn til Det Nye Veritas eller noe.

Dårlig norgesreklame slik de driver på for tiden.

 

Det som avgjør om de utenlandske avdelingene kan prøves i Norge er vel selskapsform og kontraktform, men om det er noe lignende en NS-kontrakt så ligger det gjerne inne at kjøper skal kunne saksøke i hjemlandet, selv om det er delikt?

Lenke til kommentar

De burde skifte navn til Det Nye Veritas eller noe.

Dårlig norgesreklame slik de driver på for tiden.

 

Det som avgjør om de utenlandske avdelingene kan prøves i Norge er vel selskapsform og kontraktform, men om det er noe lignende en NS-kontrakt så ligger det gjerne inne at kjøper skal kunne saksøke i hjemlandet, selv om det er delikt?

Det er jo ikke noen avtale mellom disse DNV GL-selskapene og rederiet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...