Roald Ramsdal Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 – Uriktig klassifiseringNorsk familierederi saksøker DNV GL etter rorfeil på dette og 13 andre skip Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 (endret) Tror nok det billigste for rederen er og svelge noen kameler og ta tapet, siden det er vanskelig og vite hvor/hvem man skal saksøke. Kavitasjonsproblemer skulle man i utgangspunktet tro var designet sin feil og ikke inspektørene som fysisk har sjekket utført arbeid, men på en annen side kan det vært brukt feil kvalitet på stålet,feil dimensjoner på lagrer, dårlig sveising og avvik fra originalt design. Vet ikke hvor utbredt det er med bestikkelser i Kroatia*, men det er mange år siden DNV var synonymt med kvalitet, fikk selv endel med aluminium som var produsert i Italia og skulle vært dokumentert godkjent av DNV men partiet inneholdt ikke kvalitetene det skulle ha ifølge dokumentasjon, leverandøren i Norge tilbakekalte partiet etter at flere klagde. *bestikkelser fra skipsverftet kan forklare det med dårlig utført inspeksjon, og verftet kan selv hente inn en autorisert inspektør som er godkjent av DNV, men normalt så har rederiet en egen representant på stedet men det kan hende at bygging av selve roret er/var og anse som såpass enkelt at rederiet ikke så nødvendigheten av en egen representant. Alle skipene er fullt sjødyktige og godkjent av klasseselskap på vegne av flaggstat. Det er ingen kvalitetstempel, ikke alle flaggstatene er like kompetente Vet om rederier som har byttet til lugubre flaggstater etter at de fikk problemer med godkjenninger av skip her i landet. og hentet inn inspektører fra andre land for å få skipet "sjødyktig" igjen. Endret 22. november 2018 av Nautica 2 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 De burde skifte navn til Det Nye Veritas eller noe. Dårlig norgesreklame slik de driver på for tiden. Det som avgjør om de utenlandske avdelingene kan prøves i Norge er vel selskapsform og kontraktform, men om det er noe lignende en NS-kontrakt så ligger det gjerne inne at kjøper skal kunne saksøke i hjemlandet, selv om det er delikt? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 De burde skifte navn til Det Nye Veritas eller noe. Dårlig norgesreklame slik de driver på for tiden. Det som avgjør om de utenlandske avdelingene kan prøves i Norge er vel selskapsform og kontraktform, men om det er noe lignende en NS-kontrakt så ligger det gjerne inne at kjøper skal kunne saksøke i hjemlandet, selv om det er delikt? Det er jo ikke noen avtale mellom disse DNV GL-selskapene og rederiet. Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Det er jo ikke noen avtale mellom disse DNV GL-selskapene og rederiet. Hvorfor er det DNV som har utført FAT da? Forstår ikke. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Hvorfor er det DNV som har utført FAT da? Forstår ikke. Avtalen er så vidt jeg kan forstå av artikkelen mellom verftet og DNV, ikke mellom reder og DNV. Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Bosnia/Kroatia er notoriske på korrupsjon. Det har blitt mye bedre siste året eller to, men dette må da være leveranser lengre tilbake i tid, også til før de ble medlem i EU så ...tror det var 2014 de ble innlemmet i EU. Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Avtalen er så vidt jeg kan forstå av artikkelen mellom verftet og DNV, ikke mellom reder og DNV. Ok, da blir det en annen sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå