Veibruker Skrevet 21. november 2018 Del Skrevet 21. november 2018 (endret) Hei Vi er i ferd med å etablere et veilag som skal drifte og holde vedlike en privat vei. Brukerne av veien bor på fem ulike eiendommer. På en eiendom bor det to familier i et bolighus samt en utleieleilighet (med 4 biler). På en annen eiendom bor det to husstander i 2 adskilte hus (våningshus pluss kårbolig) med 2 biler. På de tre andre eiendommer bor det en husstand (med en bil per eiendom). Noen mener at hver eiendom skal anses som en bruksenhet, uansett om det bor en eller to husstander på eiendommen. Andre mener at kostnadene bør fordeles etter antall husstander. NB! Det er enighet om at kostnadene skal fordeles leddvis etter hvor langt hver eiendom er fra startpunktet på veien. 1. Spørsmålet mitt er om det er noen juridiske retningslinjer for om en skal legge eiendom eller antall husstander til grunn for kostnadsfordelingen 2. Skiller jordskifteretten i praksis mellom husstander som er knyttet til landbrukseiendom (med kårbolig) og andre eiendommer hvor det er en bolig samt utleieenhet? Endret 21. november 2018 av Veibruker Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 21. november 2018 Del Skrevet 21. november 2018 Det må bli ganske håpløst om en skal ta hensyn til parametre som ikke står fast. Både antall husholdninger som bor på eiendommen, antall personer som bor der og antall biler kan forandre seg fra år til år, også i løpet av året. Naturligvis blir det urettferdig at to sosialt aktive familier med 4 biler skal betale like mye for vegen som den gamle enka som bare har sykkel og praktisk talt aldri har gjester på besøk. Men millimeternøyaktighet kan en ikke oppnå. 2 Lenke til kommentar
madammim Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Vi hadde en tilsvarende sak for noen år siden i forbindelse med oppgradering/asfaltering. Det er en kommunal vei, men kommunen har ikke råd til å bekoste asfaltering. Løsningen som da er brukt flere ganger på diverse veier i boligfelt rundt omkring er spleiselag mellom kommunen og berørte beboerne. Hver tomt har da betalt en andel, uavhengig om det var en eller flere boenheter. For oss kom vi godt ut, da vi bor i tomannsbolig og delte regningen i 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Det mest rettferdige er å betale per bil som brukes daglig, f.eks viss en person har 4 biler, men bare bruker 1 om gangen = 1 bil i bruk, men hvordan det skal gjennomføres blir noe annet Dere får gjøre som kommunene gjør, sette opp bomstasjon Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Det følger av veglova § 54 at en eier, en bruker, og den som har en bruksrett, har plikt til å bidra til vedlikehold, etter samme forholdstall som den bruk han gjør av vegen. Det siktes til eiere/brukere/etc av eiendommene som grenser til vegen, ikke eiere/brukere av vegen i seg selv. Bompenger krever samtykke fra kommunen, jf. veglova § 56. I en sak for jordskifteretten vil faktisk bruksmønster legges til grunn. En boligeiendom vil få høyere andelsbrøk enn en fritidseiendom, og en boligeiendom med flere bruksenheter vil få høyere andelsbrøk enn en boligeiendom med én bruksenhet. Tyngre bruk, som f.eks. landbrukseiendommer, vil på samme måte få høyere andelsbrøk. Men individuelt bruksmønster (gammel enke vs aktiv barnefamilie) blir det ikke tatt hensyn til. Jordskifteretten kan velge om den økte andelen skal tilfalle eiendommen (dvs. eier) eller om det skal legges andeler til bruker. Det vanligste virker å være at eierne bærer pliktene i veglaget, og at den økte bruken brukerne/leietakerne står for er et forhold mellom eier og bruker/leietaker. Så, til spørsmål 1) Det er rom for begge løsninger, men ved en tvist vil jordskifteretten antagelig komme til at antall boliger på en eiendom er mer relevant for å bedømme eiendommens bruk enn å likebehandle alle eiendommene. Til spørsmål 2) Jeg har ikke sett noe slikt skille i praksis. Spørsmålet er hvilken bruk som gjøres av veien. Her finnes det rom for å skille mellom landbrukseiendom og annen eiendom, men da fordi landbrukseiendom ofte betyr tyngre kjøretøy. Skillet går da på dette, og ikke på antall bruksenheter. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå