Moritz AS Skrevet 21. november 2018 Del Skrevet 21. november 2018 Hei! Jeg er interessert å vite hvis noen kan gi meg litt informasjon om det gå bra med en firma som er registrert i Bergen området å ta oppdrag i Tromsø området? Er det noen regler om disse? Jeg lurer på bare fordi jeg har lest det er en annen skattprosent, utgifter,osv.? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 21. november 2018 Del Skrevet 21. november 2018 Den eneste forskjellen på Bergen og Tromsø som jeg kjenner til er arbeidsgiveravgiften. Det betyr ikke noe for deg i praksis, for du må fortsette med den satsen du allerede betaler, ref https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/arbeidsgiver/arbeidsgiveravgift/soner-beregningskoder-og-satser-for-arbeidsgiveravgift/soneplassering/ Arbeidsgiveravgift beregnes etter satsen som gjelder i den sonen der [...] virksomheten skal være registrert etter enhetsregisterloven. Det er beregningsenhetens registreringssted på tidspunktet for utbetaling av lønn som er avgjørende. Hvis en eller flere ansatte skal ha fast arbeidsplass i Tromsø, så skal man registrere en underenhet der. Men jeg tolker deg dithen at dette er snakk om et midlertidig oppdrag? Forøvrig ser jeg ingen problemer med å ta oppdrag i Tromsø. Utgifter blir vel som vanlig? Eller var det noe spesielt du tenkte på? Lenke til kommentar
Moritz AS Skrevet 21. november 2018 Forfatter Del Skrevet 21. november 2018 Så for eksempel hvis jeg skifte forretningsadresse i Tromsø da jeg skal ikke betale arbeidsgiveravgift enten om å ha forretningsadresse i Bergen? Jeg jobber som consulent så for meg er en fordel å spare på hva jeg betale ut fra firma konto. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 21. november 2018 Del Skrevet 21. november 2018 Jeg kan ikke så mye om det der, men les hele siden jeg linket til - det står ganske mye der om ulike situasjoner. Lenke til kommentar
Moritz AS Skrevet 21. november 2018 Forfatter Del Skrevet 21. november 2018 Dersom hoveddelen av en arbeidstakers arbeid utføres i en sone med lavere sats enn i sonen der virksomheten er registrert, er det fra 2016 ikke lenger anledning til å benytte lavere avgiftssats enn den som gjelder der virksomheten er registrert i Enhetsregisteret. Dette er en følge av EFTA-domstolens dom 23. september 2015, der deler av ESAs vedtak om å godkjenne ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift ble opphevet. For å overholde Norges forpliktelser etter EØS-avtalen, er det derfor fra 2016 ikke lenger anledning for ambulerende virksomheter å benytte lavere avgiftssats enn den som gjelder der virksomheten er registrert i Enhetsregisteret. Det som står skrevet oppe jeg tror det er ikke moralsk!! Disse mener at det er obligatorisk å betale store avgift men hvis jeg er fra en sone med mer lav avgift og jeg jobber i en sone med mer store avgift da jeg uansett betale di store avgift. Den er ikke moralsk etter min del. Ingen person må organiseres for å betale store avgift men det må organiseres å betale mindre avgift vist at en bussines er for å generere inntekter og ikke for å generere avgifter! Hva tror du? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. november 2018 Del Skrevet 21. november 2018 Det er ein del fordelar med å jobbe i Finmark og dei nordligaste kommunane i Troms (ikkje Tromsø), då dette fell inn under tiltakssona Finmark og Nord-Troms. Fordelane er lavare skatt, nedskriving av gjeld frå lånekassa, skattefrådrag og billegare straum. Hensikta med ordninga er å gjere det meir attraktivt å bu i Nord-Norge, eksakt kva vilkår som blir stilt har eg ikkje satt meg inn i, men systemet er heilt sikkert lagt opp for å vanskeliggjere misbruk av ordninga. Ellers så ser eg ikkje heilt den praktiske forskjellen på å jobbe for eit firma som er registrert i Bergen der du må pendle til Tromsø for å jobbe, kontra å skaffe seg jobb i eit Tromsøfirma og pendle mellom Bergen og Tromsø. Praktisk sett blir det nøyaktig det same, men det må openbart være lettare å få seg i jobb i Tromsø med å søke jobb i eit Tromsøfirma. Det kan ikkje være spesielt mange bedrifter i Bergen som baserer seg på å tilsette Bergensarar som skal dag eller veke-pendle nordover. Lenke til kommentar
Moritz AS Skrevet 21. november 2018 Forfatter Del Skrevet 21. november 2018 Men jeg ser ikke noen misbruk av ordninga vist at firma er registrert i Norge og betale avgift i Norge. Jeg ser som en pro å organisere i slik måte for å bruke regler på en legal måte så hvis norsk lov gi meg rett for å starte en firma i Norge disse mener at jeg kan bruke en adresse i Nord Norge eller Sør Norge for å starte og jobbe hvor jeg kan finne jobb. Riktig? Hvis for eksempel jeg er fra Bergen og jeg finner jobb i Oslo disse mener at jeg kan ikke jobbe der? Norge er en land så jeg tror det er ikke nodvending å åpne nytt firma. Jeg skifte ikke land men bare jeg flytte innen Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå