Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Utbetaling av livsforsikring. Ektefelle VS testamentarving

Matzow

Anbefalte innlegg

Hei jeg hadde et innlegg tidligere angående gyldigheten av separasjon. Det viste seg (som flere av dere mente) at separasjonen ble ugyldig og den andre partner ble "ektefelle" og dermed ble arving. Det nye spørsmålet mitt er hva med livsforsikringen?

På testamentet så står det at "(mitt navn) som er sønn av min niese (min mor) skal arve alt jeg ellers etterlater meg, det skal være fast eiendom, utbetaling fra pensjonsforsikring, livsforsikring..." OSV.

Arven ble ikke som han som skrev testamentet ønsket, da det viser seg at separasjonen ble ugyldig og dermed eksen ble ektefelle og han hadde ikke kjennskap til testamentet.

Som jeg har forstått så kan man gi livsforsikring til hvem som helst så lenge man begunster personen, og som det står på testamentet så er vel jeg begunstiget? Eller går utbetalingen til "ektefelle" siden han ikke hadde kjennskap til testamentet?

Hans advokat mener at det skal gå til han og min advokat virker usikker, derfor tar jeg opp her for å høre om noen av dere vet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedregelen er at en livsforsikring tilfaller ektefellen, jf. forsikringsavtaleloven § 15-1. Både arvelova og forsikringsavtaleloven har som vilkår at man ikke er separert. Ettersom ekteskapsloven definerer hvem som er separert og ikke vil den som er ektefelle i arverettslig sammenheng også være det i forsikringsrettslig sammenheng.

I stedet kan forsikringstaker oppnevne en begunstiget. Ektefellen "bør" informeres om det, men det får i utgangspunktet ikke betydning hvis vedkommende ikke er informert. Oppnevning skal skje etter forsikringsavtaleloven § 15-3, hvis ikke er ikke oppnevningen gyldig.

Skriftlig melding til selskapet er gyldig oppnevning. Særskilt disposisjon over forsikringssummen i testamentet er også oppnevning. Livsforsikringen må være nevnt for at det skal regnes som særskilt. Hvis du er lovlig oppnevnt som begunstiget går du foran ektefellen, selv om ektefellen ikke vet noe.

Sikkerhetsventilen ligger i forsikringsavtaleloven § 15-6. Ektefellen kan kreve utbetalt hele eller deler av livsforsikringen dersom det vil virke klart urimelig overfor vedkommende om du får den. Ektefellen må saksøke deg, og dette søksmålet må anlegges innen ett år etter dødsfallet.

Du bør melde krav hos forsikringsselskapet, og legge ved testamente.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hovedregelen er at en livsforsikring tilfaller ektefellen, jf. forsikringsavtaleloven § 15-1. Både arvelova og forsikringsavtaleloven har som vilkår at man ikke er separert. Ettersom ekteskapsloven definerer hvem som er separert og ikke vil den som er ektefelle i arverettslig sammenheng også være det i forsikringsrettslig sammenheng.

I stedet kan forsikringstaker oppnevne en begunstiget. Ektefellen "bør" informeres om det, men det får i utgangspunktet ikke betydning hvis vedkommende ikke er informert. Oppnevning skal skje etter forsikringsavtaleloven § 15-3, hvis ikke er ikke oppnevningen gyldig.

Skriftlig melding til selskapet er gyldig oppnevning. Særskilt disposisjon over forsikringssummen i testamentet er også oppnevning. Livsforsikringen må være nevnt for at det skal regnes som særskilt. Hvis du er lovlig oppnevnt som begunstiget går du foran ektefellen, selv om ektefellen ikke vet noe.

Sikkerhetsventilen ligger i forsikringsavtaleloven § 15-6. Ektefellen kan kreve utbetalt hele eller deler av livsforsikringen dersom det vil virke klart urimelig overfor vedkommende om du får den. Ektefellen må saksøke deg, og dette søksmålet må anlegges innen ett år etter dødsfallet.

Du bør melde krav hos forsikringsselskapet, og legge ved testamente.

Aaaa ok. Tusen takk for bra svar! :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...