Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

større bremser og kontroll hos SVV


amelbye

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en bil som skal inn på kontroll hos SVV for innskriving av senkesett i vognkortet.

 

Den har også oppgraderte bremser foran. Bremsene som står på var mulig å få levert på denne bilmodellen, men da med en større utstyrspakke som inkluderte høydejusterbart understell og andre spindler/nav.

 

Jeg har brukt tüv-godkjent overgangsbrakett i stål, og bremsene var som sagt mulig å bestille som del av en utstyrspakke når bilen var ny.

 

Vil dette bli godkjent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke har oppgradert bremsene bak kan du bli bedt om å dokumentere at bremseballansen er korrekt. Oppgraderte bremser foran kan gi overbrems foran slik at du drar bortimot hjullås foran uten å hente ut bremsekraft bak, da vil bilen i praksis ha dårligere brems enn originalt.

Lenke til kommentar

jeg har godkjenningspapirene på overgangsbrakettene. Caliperene står jo i delekatalogen til bilen, så det burde vel ikke være nødvendig med noe dokumentasjon på dem?

Leo_: du har et godt poeng. Men når jeg ser i delekatalogen, så leveres de oppgraderte frembremsene originalt uten videre endringer på bremsesystemet, annet enn at bremseslanger skiftes ut (har kanskje med lengde å gjøre?). Dvs bakbremsene er også de samme, og man skal ikke engang bytte ventilen som fordeler trykket mellom forbremsene og bakbremsene.

Endret av amelbye
Lenke til kommentar

jeg har godkjenningspapirene på overgangsbrakettene. Caliperene står jo i delekatalogen til bilen, så det burde vel ikke være nødvendig med noe dokumentasjon på dem?

 

Leo_: du har et godt poeng. Men når jeg ser i delekatalogen, så leveres de oppgraderte frembremsene originalt uten videre endringer på bremsesystemet, annet enn at bremseslanger skiftes ut (har kanskje med lengde å gjøre?). Dvs bakbremsene er også de samme, og man skal ikke engang bytte ventilen som fordeler trykket mellom forbremsene og bakbremsene.

Da er det antageligvis snakk om større skiver, men calipre som har mindre stempelareal, slik at bremsekraften pr pedaltrykk ikke endrer seg. Får du dokumentert dette, ev. kan legge fram dokumentasjon på dimensjonene og gjøre matematikken bør det jo gå greit.

Lenke til kommentar

Hvordan er bilen å kjøre? Tenker da på hard bremsing på rett vei og i sving.

Jeg har skiftet bremser på min bil for noen år siden til større skiver både frem og bak (gikk fra enstemplet til tostemplet kalipper foran). Tok først bare frem, og det var veldig ubehagelig/uvant å bremse hardt, på rett vei så stupte front ned og dekkene skreik uten at det føltes som hard bremsing, bremsing i sving så ble det kraftig forsterket understyring. Neste dag monterte jeg tilsvarende store skiver bak og da ble bremsingen som den skal være, i at bilen oppfører seg nøytralt selv ved hard bremsing, også i sving.

 

Skiver og kalippere er originale for bilen med større motor, har ikke gjort noe forsøk på å få det godkjent, og tror man skal ha mye uflaks om det oppdages på kontroll. Har gått igjennom PKK flere ganger uten anmerkinger siden bremsebytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leo_: bremsene det er byttet til foran er definitivt kraftigere enn de som sitter der originalt. Fler stempler og større klosser, definitivt større bremse-effekt.

I brukerhåndboka til bilen står det instruksjon på hvordan man bytter proporsjoneringsventil, hvilke man kan bytte til og hvilke man ikke skal bruke - dette for at man som eier selv skal kunne justere bremsebalansen etter behov. Det står ingen ting om at bare noen ventlier eller ventil/kaliperkombinasjoner er godkjent for kjøring på vei og andre ikke. (dette er en gammel porsche om noen lurte)

Bilen har til nå vært ekstremt stivt satt opp, og jeg har nettop byttet til noen litt mykere coilovers og skal inn til biltilsynet for å få de innslrevet i vognkortet. Det er i der jeg tenker at de kanskje legger merke til caliperene også. pkk er jeg ikke bekymret for.

Bilen skal på 4hjulskontroll og pkk i morgen. Forrige oppsett var så stivt at den ikke ville bøyd seg frem om bakbremsene var koblet fra. Vi får se hvordan det blir nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...