Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pumpe stopper ikke (Miele oppvaskmaskin)

Anbefalte innlegg

Min Miele oppvaskmaskin (G 1022 SCU) har begynt å tulle litt. Oppdaget plutselig at når oppvasksyklusen (tilsynelatende) er over og tørking har begynt, er det fortsatt en pumpe som går. Det er ikke nevneverdig mye vann i skåla i bunnen av maskinen (tar ut filter og ser litt vann der).

Men jeg hører summing fra en eller annen pumpe. Skrudde av deksel under maskin, og det viser seg at det er helt tørt på bunnplata. Svampen som er tilkoblet sensor er helt tørr og ingenting vann å se. Jeg forsøker å løfte denne opp, og da slår en ny lyd inn (som jeg antar er avløpspumpa som starter) og tømmer bunnskåla for vann. Etter jeg har gjort dette slutter "summingen" som hang igjen fra vaskeprogrammet. Men det lyser nå tre lys for både skylling, tørking og "end" på programmet.

Videre kan jeg etter den siste resten med vann er sugd opp "halvautomatisk" starte et nytt program, og det samme skjer igjen. Kjørte en maskinrens med rensemiddel og har renset kuleventil og sett at impelleren der er ren.

Hva kan feilen skyldes? Er det flere sensorer/flottører som kan ha hengt seg opp? Eller er det et relé?

På forhånd takk! 

post-46198-0-86164000-1542799695_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ha en lekkasje på slange så det ligger igjen vann. Om så vil jo pumpen gå.

Eller at det ligger igjen en del vann i bunn på maskinen. 

Prøv å dra fram maskinen se etter lekkasje, fjern så dekselet på baksiden så du ser bunnen av maskinen. Der kan det være mye eller litt vann på grunn av lekkasje som utløser avløpspumpen og den vil da tvangkjøre seg selv, kan være sikulasjonspumpen som lekker på den så den fyller seg med litt vann i bunn og pumpen vil dermed gå.

Kan også vare at maskinen står skjevt og vannet går litt i retur og renner tilbake.

Lenke til kommentar

Kan du ha en lekkasje på slange så det ligger igjen vann. Om så vil jo pumpen gå.

Eller at det ligger igjen en del vann i bunn på maskinen. 

Prøv å dra fram maskinen se etter lekkasje, fjern så dekselet på baksiden så du ser bunnen av maskinen. Der kan det være mye eller litt vann på grunn av lekkasje som utløser avløpspumpen og den vil da tvangkjøre seg selv, kan være sikulasjonspumpen som lekker på den så den fyller seg med litt vann i bunn og pumpen vil dermed gå.

Kan også vare at maskinen står skjevt og vannet går litt i retur og renner tilbake.

Takk for gode råd! Jeg skal forsøke å frigjøre maskinen for å se bak hvis det er nødvendig. Jeg overtok hus med oppvaskmaskin for halvannet år siden, så den har virket fint til nå. Det er helt tørt på gulvet under maskinen, og fra luken jeg fjernet foran ser det tørt ut under maskinen også. 

Den kjører et vanlig program og alt blir rent og pent. Summingen vil bare ikke slutte mens den holder på med tørking og det virker ikke som den klarer å få avsluttet programmet skikkelig og nullstille seg på egenhånd. Lyden er forskjellig fra når jeg tvangskjører tømming av vann, så jeg er usikker på om det er dreneringspumpen for avløp.

Med andre ord tar maskinen inn nytt vann, vasker helt rent, og tømmer når den er ferdig. Det er ikke vann under svamp på dekkplaten. Men det er summelyd som ikke avtar. :hmm:

Lenke til kommentar

Kan hende føleren ikke klare å registrere at den er ferdig. Sannsynligvis så er føleren i pumpen. Den kan også ha en egen som ikke sitter inni pumpa.

Om den er defekt så vet jo ikke maskinen om den er tømt eller ikke å vil nok surre å gå etter endt vask.

Ville prøvd å lokalisere feilen rundt den, en sånn pumpe er ikke dyr. 

Også prøv det som Mr D. Kan hende den nullstiller seg eller det kommer opp feilmelding.

Endret av accer
Lenke til kommentar

Dette står i bruksanvisningen:

attachicon.gifg1022scu.png

Tror jeg ville ringt Miele (67173100) for råd videre.

Det stemmer. Beklager dårlig forklaring, men den kommer først opp etter at jeg tvangskjører pumpa ved å løfte på svampen/flottøren (og sånn sett simulerer at det er vann på dekkplaten). Når jeg da slår den av og på har den sannsynligvis glemt at den ikke var helt ferdig.. Og feilmeldingen har forsvunnet og jeg får kjøre ny vaskesyklus.

Kan hende føleren ikke klare å registrere at den er ferdig. Sannsynligvis så er føleren i pumpen. Den kan også ha en egen som ikke sitter inni pumpa.

Om den er defekt så vet jo ikke maskinen om den er tømt eller ikke å vil nok surre å gå etter endt vask.

Ville prøvd å lokalisere feilen rundt den, en sånn pumpe er ikke dyr. 

Også prøv det som Mr D. Kan hende den nullstiller seg eller det kommer opp feilmelding.

Det høres for meg også ut som det kan være en føler av noe slag. Alt virker jo, det er bare at den ikke blir helt ferdig med programmet ettersom en pumpe bare går og går i timevis. Må hele maskinen ut for å komme til føleren og pumpa?

Lenke til kommentar

Det stemmer. Beklager dårlig forklaring, men den kommer først opp etter at jeg tvangskjører pumpa ved å løfte på svampen/flottøren (og sånn sett simulerer at det er vann på dekkplaten). Når jeg da slår den av og på har den sannsynligvis glemt at den ikke var helt ferdig.. Og feilmeldingen har forsvunnet og jeg får kjøre ny vaskesyklus.

Det høres for meg også ut som det kan være en føler av noe slag. Alt virker jo, det er bare at den ikke blir helt ferdig med programmet ettersom en pumpe bare går og går i timevis. Må hele maskinen ut for å komme til føleren og pumpa?

Ja dessverre så må du ha den heilt ut. Da du må gå inn fra baksiden av maskinen får å komme til pumpe og føler.Også må du skru av den bakplaten som er bak maskinen,først da kommer du til pumpe og div. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...