Gå til innhold

Amerikaner på broen da KNM Helge Ingstad kolliderte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akk ja, slik fortsetter det.

I mangel på offisiell syndebukk så finner media og folk på sine egne syndebukker.

Først var det mannskapet på broen som ikke kan kjøre båt.

Så var det flere artikler og reportasjer om "kvinnfolk bak roret" i forbindelse med en gammel artikkel som viste til at 4 av 5 navigatører på Helge Ingstad (den gang da) var kvinner.

Og nå er det en stakkars amerikaner som tilfeldigvis befant seg ombord på båten som dyttes frem i hver eneste nyhetsartikkel.

I neste uke skal vi skylde på at sjøkartene ombord var foreldet... eller at det har blitt funnet feil med radarskjermen så vi kan skylde på en eller annen leverandør av utstyr.

Ny sport: "Hvem er ukens syndebukk for Helge Ingstad ulykken?"

• Liker 1
Lenke til kommentar

sier svenskene som klarte å senke storheten Gustav Vasa på sin jomfrutur... 

Hva har det med saken å gjøre? Svenskene var vel forresten også med på øvelsen i Norge, nå.

Amerikaner på broen eller amerikaner som hadde  kommandoen?

"Det befant seg en brazilianer i trappa til broen når sammenstøtet skjedde!"

Hun var under opplæring som vaktsjef, og hadde altså ikke kommandoen formelt.

Endret av frohmage
  • Liker 3
Lenke til kommentar

sier svenskene som klarte å senke storheten Gustav Vasa på sin jomfrutur... 

Hva har det med saken å gjøre? Svenskene var vel forresten også med på øvelsen i Norge, nå.

....

Du kan helt åpenbart ikke din historie, og jeg anser derfor videre debatt med deg som spill av tid og krefter. 

Lenke til kommentar

Du kan helt åpenbart ikke din historie, og jeg anser derfor videre debatt med deg som spill av tid og krefter. 

Er det "Vasa" du tenker på? Jeg forsto det som at svensken ønsket at militære styrker holdt øvelser i eget land. Setter pris på om du gidder å forklare hva Vasa har med det å gjøre, om du fortsatt har litt tid og krefter igjen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er det "Vasa" du tenker på? Jeg forsto det som at svensken ønsket at militære styrker holdt øvelser i eget land. Setter pris på om du gidder å forklare hva Vasa har med det å gjøre, om du fortsatt har litt tid og krefter igjen.

Der er faktisk en ...vag....tilknytning mellom Helge Ingstad og Vasa:

Ref Wikipedia: "Helge Ingstad var også ridder av Vasaordenen. " ....:-)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Der er faktisk en ...vag....tilknytning mellom Helge Ingstad og Vasa:

Ref Wikipedia: "Helge Ingstad var også ridder av Vasaordenen. " ....:-)

Okay, takk. Dette var nytt for meg, men jeg forstår fortsatt ikke hva det har med denne saken å gjøre.

Absolutt ingenting. Kuriositet...:-)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Før kollisjonen ble Helge Ingstad bombardert med lyd og lys og anrop om at han måtte "gjøre noe" for å unngå kollisjon. Losen på Sola TS sendte morse med lyskaster, de brukte lydsignal for å få oppmerksomheten, og både Sola og Fedje gav direkte ordre over sambandet om at fregatten måtte dreie til styrbord.....uten annen respons fra brua på Ingstad enn:

-"Vi har kontroll....gå vekk...ikke forstyrr oss akkurat nå......kom igjen en annen dag."

Det har kommet fram at "amerikaner i opplæringssituasjon" faktisk var en kvinne. Og for en kvinne det må ha vært. Losen på Sola og Fedje kontroll var sjanseløs i kampen om oppmerksomheten. De kunne sikkert ha hamret inn vinduene på brua til KNM Helge Ingstad og skreket DREIIII!!! i øret på besetninga uten noen respons....

Kvalitetsdame; terningkast 6......

• Liker 1
Lenke til kommentar

Marinen vil nå bruke ett år eller to (tre..) til å analysere årsaken til kollisjonen mellom Helge Ingstad og Sola TS. Og hvilke tiltak som kan forhindre lignende hendelser i framtiden. Det kan hende at man konkluderer med at det er risikabelt å ha ei homogen besetning som reagerer likt på ytre påvirkninger. Og blir handlingslammet samtidig. Da er det safere å kjøre med mixet besetning. Om da et par stykk forvandles til siklende zombier pga nærværet til ei vakker dame på brua så må noen forbli upåvirket. En mix av legninger, religiøsitet, politisk ståsted....blir kanskje framtiden: En kasterert hinduistisk AP politiker-befal, og en homoseksuell ateistisk SV-styrmann.....etc. På den måten sikrer man at ikke alle blir handlingslammet samtidig. Der må alltid være minst en som forblir klar i hodet og kan foreta raske beslutninger ved akutte hendelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...