Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ung ufør og jobb utenlands

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Det er derfor jeg unnlater å kommentere henting av post og handle på butikken, men venter til en ufør snakker om å reise utenlands og jobbe.

Mulig du likestiller de to, men jeg synes det er en stor forskjell.

Trådstarter er jo også i tvil om dette er utenfor regelverket for uføre.

Og driver man med ting som uføre ikke "har lov til", så er ikke det for å hindre dem i å "klare ting", det er for å fortelle dem at "da er du ikke ufør likevel, hvis du klarer å leve så "normalt".

Så mitt beste råd til trådstarter er: Nyt ditt nye liv som ikke-ufør! Da kan du gjøre hva f... du vil! Reis til utlandet og jobb, og nyt livet!

Uføre har lov å jobbe, men de må rapportere inn inntekter de har ved siden av trygden til NAV, slik at NAV nedjusterer trygdeutbetalingene i den perioden de tjener penger. Og noen uføre har muligheten til å spe på med ekstrainntekter på gode dager når helsa tillater det. Men om de plutselig skulle bli 100% yrkesaktive igjen; vel da kan man spørre seg om de fortsatt er uføre. Men slik gjør NAV også dersom en ufør plutselig begynner å tjene mye penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil si at en Norsk pensjonist som er utflyttet til Spania og skattemessig emigrert kun skal betale skatt til Spania, det vil si ingen skatt til Norge og heller ikke kildeskatt.

Det tar fire år å emigrere skattemessig, samt at uføretrygd skattes som lønnsinntekt, ikke pensjon.

Når man første er skattemessig emigrert, så må det betales kildeskatt, men det er egentlig lite relevant ettersom man uansett ikke dobbeltbeskattes.

Lenke til kommentar

om man tjener 50k en måned og null kroner følgende måned, trekker NAV kun den ene måneden, eller trekker de 50k fra trygden?

Ingen av delene, de reduserer i forhold til estimert inntekt før man ble ufør.

Tjener man 50k en måned, så blir generelt uføreytelsene redusert med en del mindre, det skal lønne seg å jobbe ved siden av trygden.

Selv om man rapporterer hver måned så gjelder beløpene per år osv. slik at man kan ikke slippe unna redusering av trygdeutbetalingene, ved å ta ut mer lønn i kun en måned osv.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Det tar fire år å emigrere skattemessig, samt at uføretrygd skattes som lønnsinntekt, ikke pensjon.

Når man første er skattemessig emigrert, så må det betales kildeskatt, men det er egentlig lite relevant ettersom man uansett ikke dobbeltbeskattes.

Hvilken status uføretrygd har etter norsk nasjonal skattelov har ingen betydning for hvordan det behandles skatteavtalemessig. I skatteavtalen med Spania følger det av artikkel 18 at en person med spansk domisil kun skal beskattes i Spania for "pensjoner og andre utbetalinger i henhold til det sosiale trygdesystem i en kontraherende stat". Uføretrygd er en slik "utbetaling i henhold til det sosiale trygdesystem", og kan dermed kun beskattes i Spania hvis det utbetales til en person skattemessig bosatt i Spania.

• Liker 3
Lenke til kommentar

...og kan dermed kun beskattes i Spania hvis det utbetales til en person skattemessig bosatt i Spania.

Jommen, var ikke klar over at man faktisk slipper kildeskatten i Spania, visste at Pakistan er generelt unntatt, mens i Sverige må man betale både kildeskatt og i de fleste kommuner over 30% skatt på pensjoner og trygder til svenske myndigheter, dog blir man ikke dobbeltbeskattet.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar
Men jeg lurer virkelig på hvordan trådstarter har fått det for seg at man ramler ned helt til 1g når det skjer.

Man ender vel opp med den normale ufør-minsteytelsen etter disse satsene:

( https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uf%C3%B8retrygd )

Anonymous poster hash: e7930...111

Takk for svar. Jeg lurer på om jeg har skumlest dette og rett og slett misforstått. At ung ufør-tillegget forsvinner etter seks måneder har jeg ut fra følgende link (https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-uf%C3%B8r--348909) tolket som at summen går helt ned til 1G siden 2,66/2,91-gangen frafaller.

Også basert på det som står her: https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Opphold+i+utlandet+og+folketrygden/uf%C3%B8retrygd-og-utland#chapter-3

"Uføretrygd ved opphold i eller flytting til et EU/EØS-land eller andre land Norge har trygdeavtale med

Du har som hovedregel rett til utbetaling av uføretrygd fra Norge selv om du flytter til et annet EØS-land eller andre land Norge har trygdeavtale med. 

For flyktninger og uføretrygdede med rettighet som ung ufør er det likevel begrensninger i retten til å få utbetalt uføretrygd i utlandet. Fordelene i beregningen av uføretrygd disse gruppene kan ha, vil opphøre etter flytting fra Norge.

Uføretrygd som er gitt etter unntaksreglene om medlemstid før uføretidspunktet, har særlige regler hvis du flytter fra Norge."

Jeg ser jo nå at jeg kan ha misforstått dette. Er det slik å forstå at jeg ved flytting til/opphold i et av disse landene fortsatt vil få minsteytelsen på 2,28 også etter de seks månedene? På ubestemt tid?

Uansett ønsker jeg å jobbe. Målet er å kunne stå i full jobb permanent, og har opplevd en gradvis forbedring gjennom en kombinasjon av tilpasset arbeid og behandling.

Anonymous poster hash: 0574f...fba

Lenke til kommentar

Jommen, var ikke klar over at man faktisk slipper kildeskatten i Spania, visste at Pakistan er generelt unntatt, mens i Sverige må man betale både kildeskatt og i de fleste kommuner over 30% skatt på pensjoner og trygder til svenske myndigheter, dog blir man ikke dobbeltbeskattet.

Det er fordi artikkel 18 i den nordiske skatteavtalen etablerer at begge land kan skattlegge pensjon og sosiale ytelser. Bostedsstaten skal redusere sin beskatning for å avverge dobbeltbeskatning, som regel via kreditmetoden (tilsvarende skattebeløp i kroner og øre trekkes fra i bostedsstatens skatt).

Hva om man jobber 1 dag i utlandet, finner ut at det ikke fungerer, og flytter hjem igjen dagen etter? Sosialen? Hvis man på noen måte mister ufør eller ung ufør, kan man få den innvilget på nytt eller er den tapt for alltid?

Norsk trygdemedlemskap gjenopptas ved innvandring av minst tolv måneders varighet.

Takk for svar. Jeg lurer på om jeg har skumlest dette og rett og slett misforstått. At ung ufør-tillegget forsvinner etter seks måneder har jeg ut fra følgende link (https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-ufør--348909) tolket som at summen går helt ned til 1G siden 2,66/2,91-gangen frafaller.

Også basert på det som står her: https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Opphold+i+utlandet+og+folketrygden/uføretrygd-og-utland#chapter-3

"Uføretrygd ved opphold i eller flytting til et EU/EØS-land eller andre land Norge har trygdeavtale med

Du har som hovedregel rett til utbetaling av uføretrygd fra Norge selv om du flytter til et annet EØS-land eller andre land Norge har trygdeavtale med. 

For flyktninger og uføretrygdede med rettighet som ung ufør er det likevel begrensninger i retten til å få utbetalt uføretrygd i utlandet. Fordelene i beregningen av uføretrygd disse gruppene kan ha, vil opphøre etter flytting fra Norge.

Uføretrygd som er gitt etter unntaksreglene om medlemstid før uføretidspunktet, har særlige regler hvis du flytter fra Norge."

Jeg ser jo nå at jeg kan ha misforstått dette. Er det slik å forstå at jeg ved flytting til/opphold i et av disse landene fortsatt vil få minsteytelsen på 2,28 også etter de seks månedene? På ubestemt tid?

Uansett ønsker jeg å jobbe. Målet er å kunne stå i full jobb permanent, og har opplevd en gradvis forbedring gjennom en kombinasjon av tilpasset arbeid og behandling.

Du vil kunne få minsteytelsen på 2,28 hvis du har nok norsk trygdetid. Har du ikke det blir ytelsen omregnet etter eksportregelverket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar Krikkert, bare for å gjøre det helt tydelig; 1) Man må altså ha vært i utlandet i -mer enn- 12 mnd før man flytter hjem for å få gjenopptatt trygden? Og det gjelder både vanlig ufør og ung ufør?

Eller 2) Man må vente 12 mnd etter man flyttet hjem før man får den gjenopptatt, og det gjelder både vanlig ufør og ung ufør?

Lenke til kommentar

Du vil kunne få minsteytelsen på 2,28 hvis du har nok norsk trygdetid. Har du ikke det blir ytelsen omregnet etter eksportregelverket.

Hvordan defineres nok trygdetid? Er det 20 år mellom fylte 16 og 67?

Hvordan omregnes dette? Er det basert på egen trygdetid, kostnadsnivå i det aktuelle landet eller en kombinasjon av begge? Jeg har vært erklært ufør nå i tre år, men den er tilbakedatert elleve år. Hva betyr det for min situasjon og eventuelle eksport?

Lenke til kommentar

Takker for svar Krikkert, bare for å gjøre det helt tydelig; 1) Man må altså ha vært i utlandet i -mer enn- 12 mnd før man flytter hjem for å få gjenopptatt trygden? Og det gjelder både vanlig ufør og ung ufør?

Eller 2) Man må vente 12 mnd etter man flyttet hjem før man får den gjenopptatt, og det gjelder både vanlig ufør og ung ufør?

Ingen av delene. Når du tar jobb i utlandet opphører norsk trygdemedlemskap fra dag 1 i arbeid, uavhengig av hvor lenge utenlandsoppholdet varer. For å gjenoppta trygdemedlemskapet må du enten reise tilbake til Norge og ta arbeid her (trygdemedlemskap fra dag 1) eller bosette deg varig her (trygdemedlemskap fra dag 1, men krever at oppholdet ditt vil være mer enn 12 måneder).

Uansett hvordan man går frem får man tilbake "ung ufør" fra man igjen er medlem av trygden.

Hvordan defineres nok trygdetid? Er det 20 år mellom fylte 16 og 67?

Hvordan omregnes dette? Er det basert på egen trygdetid, kostnadsnivå i det aktuelle landet eller en kombinasjon av begge? Jeg har vært erklært ufør nå i tre år, men den er tilbakedatert elleve år. Hva betyr det for min situasjon og eventuelle eksport?

20 års trygdetid er nok til å få med seg ordinær uføretrygd til utlandet, jf. folketrygdloven § 12-3 annet ledd, men "ung ufør" og flyktningefordelen kan ikke tas med, jf. tredje ledd. Flytter du uten 20 års trygdetid får du ikke med deg minsteytelser, bare rettighetsopptjening (dvs. "pensjonspoeng"-basert uføretrygd).

• Liker 1
Lenke til kommentar

20 års trygdetid er nok til å få med seg ordinær uføretrygd til utlandet, jf. folketrygdloven § 12-3 annet ledd, men "ung ufør" og flyktningefordelen kan ikke tas med, jf. tredje ledd. Flytter du uten 20 års trygdetid får du ikke med deg minsteytelser, bare rettighetsopptjening (dvs. "pensjonspoeng"-basert uføretrygd).

Hvordan utregnes pensjonspoengsbasert uføretrygd? Har du en link som tar for seg dette så jeg kan få en indikasjon på hva slags summer det evt er snakk om?

Lenke til kommentar

"Pensjonspoengbasert" uføretrygd vil si at man bare får med seg den uføretrygden man har opptjent på bakgrunn av egen inntekt de beste tre årene av de siste fem årene før uførhet. Det vil si at man får ikke med seg minsteytelser.

Har du i gjennomsnitt tjent 100 000 kr i de tre årene får du med deg 66 000 kr i årlig trygdeytelse ut av landet, selv om dette er langt under minsteytelsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...