Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ung ufør og jobb utenlands

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Min bedre halvdel må utenlands i minst ett år på grunn av studier. Jeg vil gjerne være med på lasset. Det er utenfor Europa.

Jeg er ung ufør og i øyeblikket fast ansatt i VTA-bedrift. Det går greit, men det må tas en del hensyn; primært i forhold til arbeidstider og legebesøk.

Jeg vet at ung ufør-tillegget faller bort etter seks måneder utenlands, og at jeg da er nede i 1G i inntekt før skatt.

Hvilke muligheter har jeg til å jobbe utenlands som ung ufør? Hvordan er regelverket rundt dette? Vil dette lede til mistanke hos NAV? Vil de kunne se på om jeg faktisk bør være ufør? Kan de kutte hele pensjonen?

Og hvis det viser seg at jeg kan jobbe - vil jeg etter de første seks månedene kunne ha mulighet til å tjene egen inntekt utenlands med 1G-summen på siden som supplement?

Anonymous poster hash: 0574f...fba

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nav er ganske flinke til å ta trygdemisbrukere, så akkurat det ville jeg ikke tatt sjansen på, er det en ting du ikke vil her i livet er å skylde staten penger, og i tillegg bryte loven og risikere bøter eller i ytterste konsekvens fengselstraff. Det er lett å legge igjen spor at noe er på ferde. F.eks at pengene ikke blir brukt og kontoen bare øker i størrelse eller at pengene blir trukket, men kun fra utlandet osv.

At du likevel kan jobbe, og til og med i utlandet, vil reise noen røde flagg ja. Jeg tviler sterkt på at du vil få tilsvarende oppfølging som du har krav på her hjemme. Det er nok klokest å være ærlig i denne saken.

Ta kontakt med Nav, vær ryddig, ærlig og saklig, og forhør deg om hvilke muligheter som finnes i din situasjon.

Basert på dommer som folk har fått for trygdemisbruk de siste årene, så antar jeg at det som står i denne artikkelen fortsatt er gjeldene.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2010/11/25/121522/sjekker-kontoen-din-i-skjul

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Så til trådstarter. I teorien burde det ikkje være noke i vegen for å ta ein tilsvarande jobb som du har i dag sjølv om du er ung ufør, det er meininga at det skal lønne seg å arbeide.

Uansett så må du avklare dette med NAV på forhånd, det virker meir enn berre litt mistenkeleg å heve uføretrygd i Norge og samtidig være i stand til å jobbe i utlandet.

Då skal det ikkje så mykje til for å reise spørsmål på om du i det heile tatt er arbeidsufør.

Ein anna ting er kor mykje du taper på å berre følge reglane og ikkje prøve lykka og risikere å miste statusen som ung ufør. Dei fleste land er lavkostland samanlikna med Norge, så i dei fleste land vil du få meir for pengane i utlandet. Og dersom du beheld trygda i dei fyrste 6 månedane og får 1 G i året dei siste 6 månedane, så kan det være at du har det du treng likevel.

Endret av krikkert
Sitat av slettet innlegg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nav er ganske flinke til å ta trygdemisbrukere, så akkurat det ville jeg ikke tatt sjansen på, er det en ting du ikke vil her i livet er å skylde staten penger, og i tillegg bryte loven og risikere bøter eller i ytterste konsekvens fengselstraff. Det er lett å legge igjen spor at noe er på ferde. F.eks at pengene ikke blir brukt og kontoen bare øker i størrelse eller at pengene blir trukket, men kun fra utlandet osv.

Så lurer jeg på noe. Hypotetisk: Hvis jeg er skikkelig flink med penger, bruker veldig lite, lever hos venner og familie, og sparer ca 80-90%, flere hundretusener av kroner, av all trygd over noen år, vil jeg da risikere å møte i avhør hos NAV og krav om full gjennomgang av livsstil? Altså uten å jobbe svart ved siden av.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Så lurer jeg på noe. Hypotetisk: Hvis jeg er skikkelig flink med penger, bruker veldig lite, lever hos venner og familie, og sparer ca 80-90%, flere hundretusener av kroner, av all trygd over noen år, vil jeg da risikere å møte i avhør hos NAV og krav om full gjennomgang av livsstil? Altså uten å jobbe svart ved siden av.

Ja, i eit slikt tilfelle så må du rekne med å bli kontrollert. Ikkje fordi det er feil å være sparsom, men fordi det er viktig å passe på at ikkje eit eller anna er gale.

Ein grunn til at kontoen gradvis fyller seg opp kan rett og slett være at trygdemottakaren har dødd utan at nokon har merka det eller utan at det har blitt rapportert. I slike tilfeller så vil trygda kome inn kvar månad, og kvar månad vil det gå ein mindre sum ut i faste utgifter med autogiro som husleige, straumabonnement og likannde.

Når slike ting blir oppdaga så er det greit å få sjekka det opp.

Ellers så er det litt forskjell på kva du mottek frå NAV og på kva vilkår.

Uføretrygd er ein fast sum som du får fordi du ikkje er i stand til å arbeide fulltid, dersom du likevell jobbar så skal det rapporterast inn slik at du får fråtrekk i trygda. Tanken er at du skal ha meir igjen dersom du klarer å jobbe litt enn kva du mister i trygd.

Dagpengar er eit liknande beløp der vilkåret er at du er aktiv arbeidssøkande og ikkje student, så lenge du er aktivt arbeidssøkande så er dagpengane dine til å forvalte slik som du vil.

Sosialstønad på den andre sida er pengehjelp som er meint å dekke ditt umiddelbare behov. Mottek du sosialstønad så får du mindre dersom du klarer å livnære deg på andre måtar. Kor mykje du treng er det det lokale NAV kontoret som avgjer basert på lokale forhold. Så ein person som bur hos vennar/famile, og som livnærer seg enten ved å skaffe sin eigen mat eller via strøjobbar, vil kanskje ikkje få noke som helst i sosialstønad, og blir då oppfordra til å søke på andre ordningar som f.eks. dagpengar ved å melde seg arbeidsledig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

For all del, ikke vær uærlig i en slik sak. Involver NAV i problemstillingen og ta en avgjørelse sammen med dem. De har relativt avanserte systemer for å spore misbruk, og kan raskt finne ut at du befinner deg i utlandet. 

Inget sporings system, de sjekker bare IP som var tilkoblet. IP kan tastes inn på en av de 1000 nettsidene som forteller deg dens geografiske opphav.

Kan enkelt lures med en norsk VPN, der IP som blir vist er fra den maskinen i Norge som du kobler deg opp til via VPN.

Så du kan sitte i Thailand mens for NAV ser det ut som du er hjemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, det er greit nok. Det er bare veldig kjipt med en liten forglemmelse ila de 6mnd. Da sitter man plutselig fint i det. 

Dessuten, bør ikke diskusjonen dreie seg om dette i det hele tatt. For trådstarter har systemet funket, han har fått innvilget Ung Ufør som er en bra ordning og han er i bedrift han synes fungerer for han. Det burde være opplagt at han i det minste, skylder "systemet" ærlighet i retur. 

Endret av Martin H
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Uføre kan jobbe så mye de vil, man får avkortning i trygden de årene man jobber, og full trygd automatisk om man slutter å jobbe. Om det er spesielle regler ung ufør på dette området tror jeg ikke.

Man står også fritt til å flytte rundt i verden hvor man vil, men man må følge bostedslandets bestemmelser når det kommer til skatt og folketrygd. Man må også forholde seg til folketrygd og skatt i Norge og evt. underlegge seg skatteavtale osv. for å unngå kildeskatt eller annen dobbeltbeskatning.

At økonomien svinger kommer jo an på hvordan forbruket er, og om man feks. har samboer, deler bolig, bor i et rimelig land osv. Det er lov å vinne på travbanen i India.

Man er ikke chippet i nakken og pengetransaksjoner kan gjøres med lånte kredittkort/gavekort som kjøpes anonoymt på nett osv.

Helsedelen og forsikring er viktig - og de vil garantert sjekke at regler er fulgt før det utbetales noe som helst. Kan være seg flybilletter for å sjekke avreisetidspunkt, varighet osv. 

Lenke til kommentar

Joda, det er greit nok. Det er bare veldig kjipt med en liten forglemmelse ila de 6mnd. Da sitter man plutselig fint i det. 

Dessuten, bør ikke diskusjonen dreie seg om dette i det hele tatt. For trådstarter har systemet funket, han har fått innvilget Ung Ufør som er en bra ordning og han er i bedrift han synes fungerer for han. Det burde være opplagt at han i det minste, skylder "systemet" ærlighet i retur. 

Joa, men må nesten rette på feil når jeg ser dem :p

Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

Først og fremst har det alltid vært min intensjon å gjøre dette lovlig og helt åpent. Jeg har erfart selv at det med NAV alltid er bedre å være ærlig og åpen i forkant av en eventuell problemstilling. Ved tidligere opphold i samme land har jeg sendt kopier av flybilletter tur/retur til saksbehandler.

Jeg var mest bekymret for at bare det å få seg en jobb utenlands kunne få NAV til å stille spørsmål ved arbeidsevnen min og eventuelt revurdere om jeg bør ha status om trygdet i det hele tatt. At bare det at jeg i det hele tatt vurderer dette får dem til å rynke på nesa.

Planen min var å reise med henne som turist de første seks månedene (med full utbetaling av trygd) og i mellomtiden søke arbeids- og oppholdstillatelse for det resterende året vi skal være der. Eventuelt jobbe før de seks månedene er omme om papirene er i orden til da. Dette vil da altså både være lovlig og noe NAV kan akseptere? Jeg kan med andre ord ringe saksbehandler om dette mandag uten at Dovre faller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Takk for gode svar.

Først og fremst har det alltid vært min intensjon å gjøre dette lovlig og helt åpent. Jeg har erfart selv at det med NAV alltid er bedre å være ærlig og åpen i forkant av en eventuell problemstilling. Ved tidligere opphold i samme land har jeg sendt kopier av flybilletter tur/retur til saksbehandler.

Jeg var mest bekymret for at bare det å få seg en jobb utenlands kunne få NAV til å stille spørsmål ved arbeidsevnen min og eventuelt revurdere om jeg bør ha status om trygdet i det hele tatt. At bare det at jeg i det hele tatt vurderer dette får dem til å rynke på nesa.

Planen min var å reise med henne som turist de første seks månedene (med full utbetaling av trygd) og i mellomtiden søke arbeids- og oppholdstillatelse for det resterende året vi skal være der. Eventuelt jobbe før de seks månedene er omme om papirene er i orden til da. Dette vil da altså både være lovlig og noe NAV kan akseptere? Jeg kan med andre ord ringe saksbehandler om dette mandag uten at Dovre faller?

Man kan jobbe på denne måten i dag, med oppfordring og velsignelse fra Nav, i Norge. Om det er andre regler for en kort periode utenlands tviler jeg på. Noen har helseproblemer som øker/avtar i styrke, noen reagerer på klimaet slik at man kun kan arbeide sommerstid osv. Noen kan klare flere år i arbeid av gangen osv. og Nav har lagt tilrette for dette slik at man nå kan arbeide som man vil mot avkortning i trygden for denne perioden.

Om du kun planlegger å arbeide det siste halve året i ditt nye land kan dette føre til at du går ut av norsk folketrygd og må forholde deg til ditt nye lands skatteregler og folketrygd. Du må påberope deg skatteavtaler om du ikke vil bli dobbeltbeskattet og muligens betale kildeskatt på den norske delen av inntekten. Dette er mye byråkrati og du må trolig ha hjelp fra feks. advokat, og det det store spørsmålet er om det er verdt det. Som ufør kan du få problemer med helseforsikringsdelen om noe skulle skje.

Min konklusjon er om du planlegger for mange år fremover er det kanskje verdt slitet, men om planen kun er for kort tid (1-2 år) ville jeg ikke fått meg fast arbeid i utlandet.

Som ufør er det ikke normalt å sende kopi av flybilletter eller noe som helst annet til saksbehandler hos Nav. Vanlige uføre har ikke lenger noen saksbehandler da uføretrygden er opplest og vedtatt, og kommer på konto som en alderspensjon. Pensjonister kan gjøre akkurat hva de vil med trygden sin, og de kan oppholde seg akkurat hvor de vil i verden. Det er rart at det evt. er annerledes for deg.

Lenke til kommentar

Nidar2: tillegget for ung ufør kan man *ikke* ta med seg, og da må man være påpasselig med å holde NAV informert dersom man oppholder seg lenge nok i utlandet til at man ikke lenger regnes som bosatt i norge.

Men jeg lurer virkelig på hvordan trådstarter har fått det for seg at man ramler ned helt til 1g når det skjer.

Man ender vel opp med den normale ufør-minsteytelsen etter disse satsene:

Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer, er du sikret en årlig uføretrygd på 2,28 ganger folketrygdens grunnbeløp.
Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer og mottar en uføretrygd som er en omregnet uførepensjon, er du fra 1. september 2016 sikret en årlig uføretrygd på 2,33 ganger folketrygdens grunnbeløp.
Er du enslig, er den årlige ytelsen 2,48 ganger folketrygdens grunnbeløp.

( https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uf%C3%B8retrygd )

2,66g vs 2,28g er så lite forskjell at det fort blir sånn at man sitter igjen med mer reelt sett når man bor i utlandet, i form av at skattenivået og/eller levekostnadene i andre land er hakket lavere.

Jeg er dog nysgjerrig på hvordan det fungerer med arbeid i utlandet. Det går jo helt av seg selv her (nesten) - man sier ifra slik at de justerer utbetalingene, og de kan enkelt kontrollere via arbeidsgivers innrapportering via A-ordningen.

Sitter her selv med ung ufør og har tidvis tenkt tanken om å ta meg et lengre utenlandsopphold...

Anonymous poster hash: e7930...111
Lenke til kommentar

Du virker ikke spesielt ufør på meg, når du vurderer å reise utenlands og jobbe.

Sånt irriterer meg, når jeg er med å betale for avslappingen din. For du kan jo egentlig jobbe?! Det sier jo du selv.

Det er ikke nødvendigvis slik at man må være bundet til en seng 24/7 og hoste blod for å være uføretrygdet. Det er mye usaklig sysning rundt uføretrygdede i norske debattfora, som folk som nevner at de så en uføretrygdet nabo hente posten eller gikk på butikken og derfor må vedkommende være 100% frisk. Det er ikke alt man ser og vet og dersom man ikke kjenner vedkommende og vet hvilke begrensninger de har skal man holde seg for god til slik synsing.

Man må ikke være 100% multihandicapet for å være uføretrygdet. Mange har et sammensatt sykdomsbilde hvor man fungerer enkelte dager og ikke fungerer så bra andre dager.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

en uføretrygdet nabo hente posten eller gikk på butikken og derfor må vedkommende være 100% frisk. 

Det er derfor jeg unnlater å kommentere henting av post og handle på butikken, men venter til en ufør snakker om å reise utenlands og jobbe.

Mulig du likestiller de to, men jeg synes det er en stor forskjell.

Trådstarter er jo også i tvil om dette er utenfor regelverket for uføre.

Og driver man med ting som uføre ikke "har lov til", så er ikke det for å hindre dem i å "klare ting", det er for å fortelle dem at "da er du ikke ufør likevel, hvis du klarer å leve så "normalt".

Så mitt beste råd til trådstarter er: Nyt ditt nye liv som ikke-ufør! Da kan du gjøre hva f... du vil! Reis til utlandet og jobb, og nyt livet!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bor man som trygdemottaker i utlandet, så betaler man skatt til både Norge og bostedslandet.

Mener du at et tap på underkant av 20% av månedslig bruttoinntekt er lite?

Det kommer an på om landet man flytter til har skatteavtale med Norge, f.eks så sier skatteavtalen mellom Norge og Spania at det kun er landet man er skattemessig bosatt i som kan kreve skatt.

Det vil si at en Norsk pensjonist som er utflyttet til Spania og skattemessig emigrert kun skal betale skatt til Spania, det vil si ingen skatt til Norge og heller ikke kildeskatt.

En annen ting som er viktig å tenke på er medlemskap i folketrygden, som medlem i folketrygden betaler man ca 8,2%. Dette blir normalt betalt igjennom skatteseddelen, etter skattemessig emigrasjon så må NAV varsles så trekket blir gjort direkte fra pensjonsutbetalingen.

Anonymous poster hash: 76b3c...484

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...