Jens Kr. Kirkebø Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 Jeg vil ihvertfall ikke ha ski hengende bak bilen, og å ha de inni er uaktuellt. Sykler derimot fraktes best på hengerfeste. Biler uten begge deler faller derfor ut for min del når jeg skal bytte neste gang. Hva er galt med å ha de inni? Spesielt med 6-seter interiøret er det super plass til ski inne i bilen. Man legger de selvsagt i skipose. Da er det plass til ganske mange par + mye annen bagasje samtidig som 4 voksne har meget god sittekomfort. Selv er jeg ikke tilhenger av ski på taket på høye biler, må jo ha med gardintrapp for å nå opp til de som ligger på midten. I tillegg gir det mye ekstra luftmotstand med tilhørende høyt forbruk, og om veiene er saltet blir skiene sauset inn i dritt. Nei takk... 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. november 2018 Del Skrevet 22. november 2018 (endret) Hva er galt med å ha de inni? Spesielt med 6-seter interiøret er det super plass til ski inne i bilen. Man legger de selvsagt i skipose. Da er det plass til ganske mange par + mye annen bagasje samtidig som 4 voksne har meget god sittekomfort. Du tenker på Tesla model X spesifikt? For min del er den bilen alt for stor for daglig bruk. Jeg diskuterte dette mer rundt generelle krav uavhengig av modell. M.h.p. fugledører er jo f.eks dette relevant for Tesla Y. Det kan godt tenkes at det du sier går i en X, men 3-4 skiposer med store 90-110mm ski eller snowboards tror jeg gjerne blir litt drøyt selv i en tesla X (Slik bruk er jo gjerne kombinert med en del timers kjøring). Så skal man jo ha med alpinsko, hjelmer, skredutstyr, samt en hel del bagasje om det ikke er en dagstur. Det i seg selv tar gjerne en 4-500l bagasjeplass, men jeg har ikke testet siden den bilen uansett er uaktuell p.g.a. størrelsen. Sist vi var 4 stykk på skitur uten takstativ fylte vi en Vito (Som da var temmelig våt innvendig jevnlig som er min viktigste grunn til å ville ha takstativ, skiposer til tross), men 3 PAX er nok mer typisk mine turer så jeg trenger ikke å tøye det riktig så langt. Endret 22. november 2018 av sverreb Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 (endret) Forresten - Auda e-Tron Quattro er fem meter lang og veier i minimum 2400kg netto. Evt. pluss fører (75kg.) Noe som ender opp med et sted rundt 2900kg tillatt totalvekt for bilen alene. Noe som i følge campingvogn-regelen igjen resulterer i at tilhengerens tillatte totalvekt ikke får overskride 3500kg-2900kg ≈ 600kg på rent klasse B sertifikat. Noe som jo må sies være ubrukelig. Skal man henge tilhenger bak denne bilen må man følgelig kalkulere inn kostnadene i tid og penger for et BE sertifikat. Har altså lenge sutret over retningen utviklingen av denne Auda e-Tron Quattro har tatt, og hvor langt unna ønskemålet (i form av konseptbilen) resultatet endte opp. Finner det i den anledning interessant hvor elegant understell og drivverk til den i dag annonserte Rivian R1T Pickup fremstår, relativt både e-Tron Quattro og EQ. R1T er riktignok en diger lastebil for det amerikanske markedet og totalt uinteressant for meg, men må nesten gi hyllest der hyllest er fortjent: Pickup'en er åpenbart bygget på ramme, men med batteripakke i hele bunnen på alle disse elbilene blir det uansett lite forskjell på ramme og selvbærende karosseri. Understellet på R1T består tydeligvis av luftfjæring og doble triangelbroer foran, samt noe som minner om multilink bak. Der er fire uavhengige motorer (inkl. torque vectoring?,) en til hvert hjul, med (opp til) 147 kW per hjul. Altså temmelig u-amerikansk satt opp, og mer som forventet av MIT alumni. Motorene samt motorstyring(?) er gjemt bort i mellom hjulene, uten å spise uforholdsmessig mye innvendig plass. Som demonstrert ved størrelsen på frunk'en, midtre lasterom og bagasjerom under lasteplan. Men så er da også lastebilen hele fem og en halv meter lang, og like høy. Dernest kommer den med opp til 180kWt batteri og som nevnt fire motorer, men holder likevel vekten nede på 2670kg. Så hva er det egentlig Audi (og Mercedes) holder på med? Jeg trenger en elbil jeg kan bruke, ikke en brøytebil for Autobahn. Endret 27. november 2018 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Du tenker på Tesla model X spesifikt? For min del er den bilen alt for stor for daglig bruk. Jeg diskuterte dette mer rundt generelle krav uavhengig av modell. M.h.p. fugledører er jo f.eks dette relevant for Tesla Y. Det kan godt tenkes at det du sier går i en X, men 3-4 skiposer med store 90-110mm ski eller snowboards tror jeg gjerne blir litt drøyt selv i en tesla X (Slik bruk er jo gjerne kombinert med en del timers kjøring). Så skal man jo ha med alpinsko, hjelmer, skredutstyr, samt en hel del bagasje om det ikke er en dagstur. Det i seg selv tar gjerne en 4-500l bagasjeplass, men jeg har ikke testet siden den bilen uansett er uaktuell p.g.a. størrelsen. Sist vi var 4 stykk på skitur uten takstativ fylte vi en Vito (Som da var temmelig våt innvendig jevnlig som er min viktigste grunn til å ville ha takstativ, skiposer til tross), men 3 PAX er nok mer typisk mine turer så jeg trenger ikke å tøye det riktig så langt. Får du plass til det i en vanlig skiboks da? Høres jo ut som du skal på ekspedisjon til Mt Everest med backuputstyr... Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Får du plass til det i en vanlig skiboks da? Høres jo ut som du skal på ekspedisjon til Mt Everest med backuputstyr... Bruker takstativ, ikke skiboks. Det er unektelig litt trangt, men det får vi tåle. Lengre turer med fire er nok problematisk, men dagsturer med fire går så lenge ingen bruker snowboard. Dette er ikke noe mer enn hva man normalt bruker på toppturer i norge. Som sagt en så stor bil som model X kan nok tenkes å ha plass til å klare seg uten takstativ, men biler er ikke som golfkøller hvor man har en til hvert bruk. Jeg skal ha en bil som passer bra nok til alle formål, og da blir S og X for stort. Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 Bruker takstativ, ikke skiboks. Det er unektelig litt trangt, men det får vi tåle. Lengre turer med fire er nok problematisk, men dagsturer med fire går så lenge ingen bruker snowboard. Dette er ikke noe mer enn hva man normalt bruker på toppturer i norge. Som sagt en så stor bil som model X kan nok tenkes å ha plass til å klare seg uten takstativ, men biler er ikke som golfkøller hvor man har en til hvert bruk. Jeg skal ha en bil som passer bra nok til alle formål, og da blir S og X for stort. E-golf kan ha taklast og takstativ Men så var det rekkevidden da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå