Gå til innhold

Slutt på lav el-avgift for datasentre som graver etter kryptovaluta: – Sjokkerende, sier IKT Norge

Anbefalte innlegg

Kanskje litt kraftig ord, men det var det jeg tolket ut fra argumentasjonen din. Nemlig å ikke se argumentene fra andre siden.

Hehe, var det ikke nettopp du som snakket om flisespikkeri? ;)

Det kan det fortsette å gjøre uten å få spesielt lav el-avgift.

Det er ikke sabotasje. De må bare forholde seg til de normale avgiftene. Avgiftene er ikke ekstreme og strømmen er fortsatt billig. De må bare kjøre på videre. Er de ikke konkurransedyktige uten "subsidier" eller spesielle avtaler så må staten bestemme om det er noe de ønsker å satse på. Da må man ta en vurdering av behov for arbeidsplasser, penger inn til staten og andre kvalitative faktorer. I dette tilfellet er det flere kvalitative faktorer som taler mot og verken arbeidsplasser eller skattekroner taler veldig for. Spør du meg: Veldig fornuftig valg. Alt for mange andre har gått på datasenter-blemmer allerede.

Jeg ser på det som sabotasje siden de fleste land legger til rette for at virksomheter skal være lønnsomme. Noe Norge gjorde, men så ombestemte de seg.

Er stor forskjell på og gi noen penger og selge det til dem noe billigere. Det ikke flisspikkeri, det er rett feil bruk av ord for og få noe til og virke verre enn det er. 

Jeg ser begge sider jeg. Og kommer til en konklusjon ut i fra det. 

Polen har soner med lavere skatt for tiltrekke seg virksomhet, USA har masse av goder til bedrifter billig energi og lav skatt. Mye av Kina sin suksess stammer fra at de legger til rette for virksomheter. Der er "special economic zones" veldig utbredt.

Jeg ser på dette som og skyte seg selv i foten.

Du er klar over at selskapsskatten i USA er høyere enn i Norge. Den har vært på 35 %, og går etter sist skattereform ned til 21 % + 3 - 5 % til delstatene. Altså høyere enn 23 % som er skattesatsen i Norge for 2018. Det er heller ikke billig energi i USA, dvs at energien subsidieres. All energi i USA selges på rene kommersielle vilkår, men rimelig produksjon av f.eks skifergass har gjort energi forholdsvis rimelig. Men energipris er allikevel jevnt over høyere enn i Norge. Det er en grunn til at USA mistet det meste av energikrevende industri.

Kina sin suksess er primært tilgang på rimelig arbeidskraft og hårreisende vilkår.

Polen sine soner, som gir reduksjon på skattesats fra 15 - 50 % gjelder kun produksjonsbedrifter. Dette er også en del av overgangsregler som Polen og de andre østblokklandene fikk når de ble EU medlemmer. De vil fjernes fra 2026.

Og man legger til rette for etablering av næringsvirksomhet fordi det skal skape vekst og økt verdiskaping for samfunnet. Å "subsidier" for næringsvirksomhet som det er tvilsomt skaper vekst/verdiskaping er bare tåpelig. Slik jeg ser det skaper kryptominering minimalt med arbeidsplasser og gir marginalt med verdiskaping/skatteinntekter for Norge. Korriger meg gjerne. For Norge som samfunn er det trolig mer lønnsomt å eksportere energien til godt betalende kunder i Europa.

Og jeg er ingen motstander av blokkjede eller alternative valutaer. Men en valuta som faktisk er miljøfiendtlig (energi er ennå i stor grad synonym med CO2-utslipp), svært energikrevende er direkte tåpelig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, vi lever ikke i fortiden, så derfor er heller ikke skatten i Norge 28%, den er 23% i 2018, 22% i 19 og mest sannsynlig helt ned mot 20% er planen. Det er ikke noe særlig mer smutthull i USA enn i Norge.

Ja, penger er penger og arbeidsplasser er arbeidsplasser. Derfor må man finne den beste måten å forvalte pengene. Det er ikke gitt at denne lave elavgiften er positiv i et nettoperspektiv. Poenger er også at man må se på kvalitative faktorer. Utgangspunktet som alle skal forholde seg til er de vanlige skattene og avgiftene.

Dette er jo veldig hypotetisk.

Jeg prøver hvertfall å være objektiv. Jeg sa jo fra om at 35% var forhistorisk. Du påstår derimot at skattesatsen i Norge er 28%, noe den ikke har vært på mange år. Kan jo diskuteres hvor objektivt den direkte løgnen er.

Og Bitcoin må for all del bare bruke den energien. Men jeg synes ikke det er gode nok argumenter for å gi dem spesialavtaler.

Jeg er fullt klar over hva som er forskjellen.

Hæ trodde vi diskuterte historiske tall, ble forvirret.   :tease:

Lenke til kommentar

Hvordan i huleste får du det ut av "logikken"?

Ellers er jo dette et stort fremskritt. Helt bak mål å gi billigere el-avgift til slike formål som dette.

Siden datasenter var "subsidiert" med strøm. Så må industri også være det siden de får billig strøm de og.. Eller?

Formål? Er forsøk på og lage valuta som ikke er totalt kontrollert av stater, noe som er positivt for alle mennesker. Vi i Norge lider ikke så mye siden vi har olje fondet. Men så si hele verden bruker mye mer midler enn de har og sitter med gjeld. Gjeld som barna demmes skal betale.

Ta New Jersey feks, bare statlig gjeld der er på 500 000 kr per inbygger. Så kommer federal gjeld i tillegg etc. Samme gjelder for mange andre land. Ta Venezuela feks, om staten ikke hadde kontroll over valutan. Ville de ikke havnet i den situasjonen de er i dag.

Samt det er god butikk.

Dette gir stater mindre makt, så er vel litt derfor de er på hugget. Tenk om de ikke kunne stjele penger fra vanlige folk for og betale for bankfolkenes surr? Huff det hadde fælt ikke sant.

Bankvirksomhet, gjeld og kreditt blir på ingen måte eliminert av kryptovalutta som Bitcoin. Ideen om at alle må betale gjelden sin er også fundamentalt feil i henhold til grunnleggende økonomi.

Det at staten ikke kan påvirke valutaen er ikke utelukkende positivt. Det hindrer dem å myke ut svingninger og usikkerhet i markedet som ellers fører til mye kaos. De har ikke muligheter til å stimulere økonomien i nedgangstider eller begrense det når det går "for bra".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enda godt at dette ikke rammer mitt datasenter, som tilbyr utleie av høykapasitets regnemaskier for kunder som jeg ikke ANER hva egentlig bruker dem til. Men i kontrakten står det cyrptographic research and development. Ja, dette skal bli flott og enkelt å håndheve...

Lenke til kommentar

Bankvirksomhet, gjeld og kreditt blir på ingen måte eliminert av kryptovalutta som Bitcoin. Ideen om at alle må betale gjelden sin er også fundamentalt feil i henhold til grunnleggende økonomi.

Det at staten ikke kan påvirke valutaen er ikke utelukkende positivt. Det hindrer dem å myke ut svingninger og usikkerhet i markedet som ellers fører til mye kaos. De har ikke muligheter til å stimulere økonomien i nedgangstider eller begrense det når det går "for bra".

Helt enig, er derfor det jobbes endel med "basket case" krypto. Som er en "smartcrypto" som har verdier i flere andre krypto som er inflasjon og deflasjons krypto. Med en sum på 0% inflasjon/deflasjon. Og den har en viss "elastisitet" og er designet slik at den autonomt regulerer økonomien. Med stimulering eller begrensing. 

Historien viser til at mennesker ikke kan manipulere økonomien ansvarlig.

Lenke til kommentar

Regner med at det ikke betales el-avgift på strøm som blir eksportert. Så om strømforbruket flyttes til Sverige eller Finland og de øker strømforbruket tilsvarende det det minker i Norge taper vi jo Norge de 5 ørene i tillegg til arbeidsplasser både i bedriften og tilhørende servicenæringer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke blande meg inn i den prinsipielle diskusjonen her, men noen praktiske spørsmål:

Hvor stor prosentandel av kundene til et datasenter kan drive med bitcoin-mining før man mister avgiftslettelsen?

Hva om noen driver med andre tjenester, men kjører bitcoin-mining i bakgrunnen for å utnytte kapasitet i perioder med lavere belastning på primær-tjenesten?

Hvordan skal man oppdage det om noen datasenter-kunder sier de driver med andre ting, men i virkeligheten driver med bitcoin-mining?

Helt enig. Hva om et datasenter leier ut til kunder uten at de vet akkurat hva slags programvare som kjører på maskinene. Det kan være medisinsk forskning eller krypovaluta. Eller hva om det er blockchain teknologi for vanlig bank og forsikring?

Det blir i alle fall til at man skremmer bort store selskaper fra å etablere seg i Norge ved å bevise hvor populistiske og upredikterbare politikere og skattesystemet er i Norge.

Lenke til kommentar

Du er klar over at selskapsskatten i USA er høyere enn i Norge. Den har vært på 35 %, og går etter sist skattereform ned til 21 % + 3 - 5 % til delstatene. Altså høyere enn 23 % som er skattesatsen i Norge for 2018. Det er heller ikke billig energi i USA, dvs at energien subsidieres. All energi i USA selges på rene kommersielle vilkår, men rimelig produksjon av f.eks skifergass har gjort energi forholdsvis rimelig. Men energipris er allikevel jevnt over høyere enn i Norge. Det er en grunn til at USA mistet det meste av energikrevende industri.

Kina sin suksess er primært tilgang på rimelig arbeidskraft og hårreisende vilkår.

Polen sine soner, som gir reduksjon på skattesats fra 15 - 50 % gjelder kun produksjonsbedrifter. Dette er også en del av overgangsregler som Polen og de andre østblokklandene fikk når de ble EU medlemmer. De vil fjernes fra 2026.

Og man legger til rette for etablering av næringsvirksomhet fordi det skal skape vekst og økt verdiskaping for samfunnet. Å "subsidier" for næringsvirksomhet som det er tvilsomt skaper vekst/verdiskaping er bare tåpelig. Slik jeg ser det skaper kryptominering minimalt med arbeidsplasser og gir marginalt med verdiskaping/skatteinntekter for Norge. Korriger meg gjerne. For Norge som samfunn er det trolig mer lønnsomt å eksportere energien til godt betalende kunder i Europa.

Og jeg er ingen motstander av blokkjede eller alternative valutaer. Men en valuta som faktisk er miljøfiendtlig (energi er ennå i stor grad synonym med CO2-utslipp), svært energikrevende er direkte tåpelig.

Ja for virksomhetene vil ikke bare flytte til et annet land uten fornybar energi og gjøre jobben de ikke fikk gjøre i Norge...

Det er etterspørsel, uansett om folk liker det eller ikke.

Mange selskaper i USA betaler 21%. Gjennomsnittet kommer når du tar med karen som driver lokalt. De globale selskapene har som regel hovedkontor i stater med ingen stats skatt, eller velger andre land og ha sine hovedkontorer. Som feks Irland. Datasentre blåser jo i hvor de ligger, så naturlig at de drar til de statene med lavest skatt.

Sverige er jo en populær plass og ha datasentre og, og der kommer mye av energien fra og brenne søppel.

https://e24.no/energi/digital-valuta/vil-utvinne-kryptovaluta-i-ballangen-dette-er-kanadiernes-plan/24306355

Jeg ser miljø grunnen, men det er naivt og tro at våre tiltak vil endre etterspørselen. 

Er inntektene minimale? Kan ikke se ut til og finne noen tall på det. Må gjerne komme med kilde.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Hva med det prinsipielle her, at myndighetene forskjellsbehandler basert på hva de mener er etisk høyverdig eller ikke? Hva blir det neste som diskvalifiserer for gunstige strømpriser? Dette minner om praksis fra land vi ellers ikke liker å sammenligne oss med....

Lenke til kommentar

For kort tid siden ble utsatt for utpressing via e-post:

1) Jeg visste ikke hvem avsender var, da e-post gir anledning for avsender å gjemme seg bort

2) Jeg kunne betale i bitcoin. Mottager er ikke identifiserbar!

Utpressing er straffbart og e-post forhindrer politiet og finne forbryter. Bitcoin gjør det umulig for politiet å finne mottager/forbryter.

Bitcoin er svært spekulativt med sterkt varierende verdi og dermed ubrukelig som valuta. Da bitcoin ikke er sporbart passer den bra som betalingsmiddel mellom kriminelle.

Blokkjedeteknologien er enormt energikrevende både ved "utvinning" og per transaksjon. En enorm sløsing med energiressurser!

• Liker 1
Lenke til kommentar

For kort tid siden ble utsatt for utpressing via e-post:

1) Jeg visste ikke hvem avsender var, da e-post gir anledning for avsender å gjemme seg bort

2) Jeg kunne betale i bitcoin. Mottager er ikke identifiserbar!

Utpressing er straffbart og e-post forhindrer politiet og finne forbryter. Bitcoin gjør det umulig for politiet å finne mottager/forbryter.

Bitcoin er svært spekulativt med sterkt varierende verdi og dermed ubrukelig som valuta. Da bitcoin ikke er sporbart passer den bra som betalingsmiddel mellom kriminelle.

Blokkjedeteknologien er enormt energikrevende både ved "utvinning" og per transaksjon. En enorm sløsing med energiressurser!

Hvorfor sette seg i en posisjon der man kan bli utpresset via internett? Som regel er det dens egen feil at man havner i slike situasjoner.

Bitcoin er lett og spore, du kan se alt som kommer inn og ut på en konto om du har adressen. Så veldig lett og følge penger. Fordi politiet ikke vet hva de driver med så er det ikke dermed sagt umulig. Noen coins som Zcash og Monero er ikke lett og spore derimot. Da disse er laget for og være anonyme.

Neste gang vil jeg anbefale deg og ansette noen proffe. De tar times betalt og kan gjøre mye politiet ikke klarer.

Finnes blokkjeder som ikke er energi krevende, jobbes med dette. Bitcoin er ikke fremtiden, den har et hav av design feil som gjør at den ikke egner seg som en transaksjons valuta. Ingen bortsett fra fanboys som ikke kan noenting påstår det. Den har en funksjon som gull har i den virkelige verden. Bare en verdi holder så si, som kan byttes men dog lite effektivt. Både dyrt, tregt og meget energi krevende.

Blir litt som og skrike hvor dårlig LED trafikklys er fordi de smelter snø dårligere enn glødelampe. Men glemmer alle fordelene med LED trafikklys, som at det er lettere og se, pærene har overlegen levetid, som igjen gjør at trafikklys har lite "downtime" når pæren har ryket. som igjen hindrer ulykker og dødsfall etc.

Internet gir folk muligheten for og være anonyme. Om man ikke liker det er det lov og ta ut kabelen. Personlig tar jeg bare forholdsregler og satt meg inn i sikkerhet til en viss grad.

Vi lever i et data samfunn, men fortsatt så har de fleste brukerene lite forståelse av det de bruker. Hvordan det fungerer og hvordan man skal være sikker på nett. Moderne ungdom har lite forståelse, da jeg var ungdom hadde du ikke annet valg enn og få forståelse siden ingen hadde asfaltert veien forran deg.

Absolutt noe som burde inn i skole pensum lært bort av noen proffe, og ikke den mest data intresserte læreren de har i staben. Er for liten vekt på data sikkerhet som er problemet spør du meg. Syntes det er trist at ungdom i dag ofte har 0 forståelse  for data verden og hvordan den fungerer. Burde være obligatorisk. 

Krypto er enda et spebarn, det må få utvikle seg. Er da langt fra klart enda

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Som flere har vært inne på: det er ikke datasentre som driver med kryptomining. Datasentre drifter hardware. Hva kundene gjør på datasenterets utstyr er for det aller meste ikke datasenterets sak.

Så dette tiltaket her er det på ingen måte bare kryptominere som kommer til å lide under. Det er derfor IKT Norge reagerer som de gjør.

Lenke til kommentar

Hva kundene gjør på datasenterets utstyr er for det aller meste ikke datasenterets sak.

Men som enkelte har hevdet, så er de veldig åpne for å bedrive svindel og å kriminalisere seg selv ved å "oppgi feil opplysninger" til skattemyndighetene. Kjempepositivt for en allerede luguber bransje.
Lenke til kommentar

Men som enkelte har hevdet, så er de veldig åpne for å bedrive svindel og å kriminalisere seg selv ved å "oppgi feil opplysninger" til skattemyndighetene. Kjempepositivt for en allerede luguber bransje.

Det er veldig enkelt og beregne utifra datakraften de besitter. Så får du et overslag av hvor mye de graver ut per dag.

Skatte svindle gjør folk på alle kanter. Du snakker stort sett vrøvl som vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...