Gå til innhold

Min første NAS (Win + Mac)

Legotardo

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg er en hobbyfotograf og tar enormt mye bilder og filmer mye. Jeg har skylagring via Get og Adobe, men ønsker å ha noe for enkel flytting/deling av data her hjemme. 

Jeg er på jakt etter NAS med 10-12GB lagringsplass og mulighet for å bruke på både Windowsmaskina mi (redigerer bilder på denne) og Mac Mini som brukes til videoredigering i FCP X. 

Hva trenger jeg og hvordan setter jeg opp dette? Er det noe som er mulig å få til for 4-5000,- eller bør jeg høyere oppi pris? Flott om folk gidder å sette opp hva jeg trenger fra Netonnet, Komplett eller hvor det nå er best å handle fra. 

Jeg er fullstendig blå på dette, men har sett meg lei på å flytte over filer med en gammel ekstern 5200rpm-ekstern :p 

All hjelp settes stor pris på! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

Jeg er en hobbyfotograf og tar enormt mye bilder og filmer mye. Jeg har skylagring via Get og Adobe, men ønsker å ha noe for enkel flytting/deling av data her hjemme. 

Jeg er på jakt etter NAS med 10-12GB lagringsplass og mulighet for å bruke på både Windowsmaskina mi (redigerer bilder på denne) og Mac Mini som brukes til videoredigering i FCP X. 

Hva trenger jeg og hvordan setter jeg opp dette? Er det noe som er mulig å få til for 4-5000,- eller bør jeg høyere oppi pris? Flott om folk gidder å sette opp hva jeg trenger fra Netonnet, Komplett eller hvor det nå er best å handle fra. 

Jeg er fullstendig blå på dette, men har sett meg lei på å flytte over filer med en gammel ekstern 5200rpm-ekstern :p

All hjelp settes stor pris på! 

Er du blå og vil ha det enkelt, så kjøper du en Synology NAS under Black Friday-salget og slenger i like disker fra samme leverandør. Kjør på med 6 disker i RAID 6 for rendundans. WD RED 3TB eller Seagate IronWolf 3TB koster ikke skjorta og er gode disker til bruk i NAS. Synology er enkelt som bare det å sette opp og i bruk.

Backup kjører du til skyen og helst på eksterne disker som du legger hos noen du har tillit til. Er du så uheldig å oppleve husbrann eller innbrudd, så har du i alle fall backup. RAID 6 sørger for at opp til to av seks disker kan feile uten at du mister bilder og videoer.

Send en PM om du er interessert i hjemmebygget NAS med FreeNAS og ZFS.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...