LMH1 Skrevet 4. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2020 (endret) Sitat Men her ser man resultatet av det eneste fornuftige opplegget for å skape kundetrygghet hos f.eks. Ebay. At kunden stort sett alltid har rett og kan opptre som svindler om de ønsker. Selgere som selger på Ebay må være klar over en del tapte svindelsaker hvor kunde påstår at varen ikke kom i tide. Det er ebay og selgerens feil blir feil å kalle svindler over for kjøper, for du vet jo hvordan ebay funger de gir 90 dagers money back warranti etter den tiden er det goodwill fra selger om ham vil løse problemet kan nesten si 100% at de ebay selgerne med få unntak vil ikke hjelpe deg og legge skylden på deg for de du klagde for sent. Er noen selgere som er greie men som regel må du anse tapet selv. Men det får man velge selv. Sitat Men dersom varen allerede ligger i postgangen, så får jo selgere en tap da. Så det du sier er at det er valgfritt for selgeren om han vil ta risikoen å selge den til deg. Altså at selger kan trekke seg. Noe annet ville jo ha vært dumt forresten dersom selgeren måtte skaffe deg varen koste hva det koste vil. Men kjøperen kan få tap hvis varen f.eks ligger på fryseren særlig elekronikk eller ligger i varmen 50 grader over lengere tid, da kan varen ødelegges. Så ja selgeren tar risiko til kjøperen får varen. Men så sant selgeren ikke sender med sporingsnummer er det nok selgeren risiko. Men hvis selgeren har sendt den med sporingsnummer så kan selgeren ta kontakt å be deg om bekreftelse på varen funger eller be deg betale på nytt. Men kan også være hvis varen har ligget på lager 30 dager eller mere blir returnert til selger. for har ventet 90 dager på noe men fremdeles lite tegn på det har kommet. Endret 4. juni 2020 av LMH1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2020 90 dager er i lengste laget, men det er risikoen man tar ved å handle fra Kina Kjøpte noe i mars og fikk det i mai Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2020 Dubious skrev (8 minutter siden): 90 dager er i lengste laget, men det er risikoen man tar ved å handle fra Kina Kjøpte noe i mars og fikk det i mai Det er ikke risiko hvis man ikke venter for lenge med paypal money back warranty, er selgeren som tar risikoen her, som lider størst tap. Er jo synd det må være slik, men det er jo ebay og selgeren sin feil og risiko, nytter ikke å diskutere med ebay og øke til 120 dagers money back warranty, synd for selgeren. Heldigvis hører man lite fra selgeren i ettertid så langt. Så har aldri opplevd selgerne med mindre det er automatisk svar som er lagt inn med spørsmål om man har mottatt noe. Men selgerne sier man ikke skal kontakte ebay uten å ordne opp med selgeren. Så dere må gjerne si hva dere mener. Eller hva dere gjør her. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2020 Har kontaktet selgere som har sendt feil vare og fått refundert penger uten spørsmål Har det ikke travelt når jeg kjøper noe på ebay 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2020 Vertical^ skrev (På 25.5.2020 den 9.55): I checkout står det veldig tydelig at jeg betaler VAT som Norge automatisk trekker. Som vist på 41 Euro. Nå har pakken vært igjennom tollen her i Norge, og jeg kan se på Posten-appen at jeg må betale hele 605 kroner ekstra. Dette må vel være feil? Jeg har allerede betalt MVA-en i checkout hos eBay? Det eneste jeg her bør betale er vel fortolling, om i hele tatt dette? Var det samme sluttsum (208.75) når du fullførte betalingen på PayPal ? 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 5. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2020 Mr.M skrev (11 timer siden): Var det samme sluttsum (208.75) når du fullførte betalingen på PayPal ? Jepp! Står som "Avgift - 41,75 EUR". Tok kontakt med Posten som sendte meg videre til Tollen. Hørte samtidig med selger, men jeg skjønte raskt at jeg ville havne i en laaaang runde. Så ser rett og slett de pengene som tapt da jeg ikke gidder. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2020 Er bare 2200 kr så du burde sende dokumentasjon til tollvesent på tax så burde det gå bra, vertfall fungerte når jeg gjorde det sist. Men hvis det ikke funger får du bare opprette sak på det. Ellers er det din feil du sløser bort pengene. 2 Lenke til kommentar
koots Skrevet 5. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2020 Vertical^ skrev (4 timer siden): Jepp! Står som "Avgift - 41,75 EUR". Tok kontakt med Posten som sendte meg videre til Tollen. Hørte samtidig med selger, men jeg skjønte raskt at jeg ville havne i en laaaang runde. Så ser rett og slett de pengene som tapt da jeg ikke gidder. Om du trykker på "Show additional actions" så får du en tax invoice som kan lastes ned som PDF også 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 5. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2020 Jeg trodde vitsen med at vi gikk for VOEC-greiene var at ebay og alle andre kunne dette systemet fra før, siden ørten andre land bruker det samme. Hva er det jeg har misforstått? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2020 35 minutes ago, frohmage said: Jeg trodde vitsen med at vi gikk for VOEC-greiene var at ebay og alle andre kunne dette systemet fra før, siden ørten andre land bruker det samme. Hva er det jeg har misforstått? At det er flere millioner forskjellige selgere der og ikke alle husker eller får med seg at de må skrive VOEC-nummeret på pakkene? 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 5. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2020 (endret) sedsberg skrev (7 minutter siden): At det er flere millioner forskjellige selgere der og ikke alle husker eller får med seg at de må skrive VOEC-nummeret på pakkene? Fair nok ? Trodde dette var et innarbeidet system. edit: Altså at ebay informerte alle nye selgere om hvordan dette fungerer. Endret 5. juni 2020 av frohmage Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 5. juni 2020 sedsberg skrev (8 minutter siden): At det er flere millioner forskjellige selgere der og ikke alle husker eller får med seg at de må skrive VOEC-nummeret på pakkene? Feil skjer og så lenge man kan dokumentere at man har betalt avgiftene man skal så skal ikke dette være noe problem. 1 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 6. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2020 Prøvd ett nytt eksperiment fra Amazon.co.uk Kjøpte noen H1 pærer til bilen, der VAT ikke var inkludert. Fikk dem i postkassen i går uten problem. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 7. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 7. juni 2020 (endret) On 5/25/2020 at 11:26 AM, mobile999 said: Ebay's voec nummer er 2024926. Selgere på ebay skal merke pakken med "VOEC no 2024926" i avsenderfeltet på CN22/23 etiketten. Så hva er VOEC nummeret til AliExpress for eksempel da? Hvordan vet selgeren hva nummeret kan være for noe? Har selgere peiling på hva VOEC går i, og sånn? Kommer kundetjenesten til Ebay, AliExpress med flere alltid til å henvise til selger, altså at de som man-in-the-middle ikke har noe som helst ansvar og noe påvirkning på tingenes tilstand? Hvor lenge skal man som privatperson som ønsker å fortsette å handle fra disse utenlandske nettjenestene til å måtte leve i uvitenhet rundt hvordan det hele virker? Har disse tjenestene løftet tema i det hele tatt opp på dagsordenen, slik at man kan få svar på ting rundt det? Endret 7. juni 2020 av G Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 8. juni 2020 Jeg tror ikke voec nummeret til Aliexpress er å finne noe sted ennå. Jeg vet ikke noe om det andre du spør om. 1 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 17. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 17. juni 2020 Noe nytt om erfaringer på VOEC, siden loven vel tredde i kraft 1. juni? Lenke til kommentar
koots Skrevet 17. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 17. juni 2020 Fikk levert småpjusk jeg kjøpte på eBay fra selger i England, på pakken var VOEC nummer påført og Code: Paid. Regner med at jeg ikke hører noe som helst fra Posten eller Tollvesenet 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 17. juni 2020 Som regel går det bra fra kina er bare england jeg har hatt et tilfelle med en selger. Ellers har det gått bra på ebay. Så tror du ikke trenger å beskymre deg for det, så sant du får tax informasjon i profilen din kan du bare sende informasjon hvis det mangler på sendingen. Men større problem er hvis det først er defekte varer, selv om ebay har blitt flinkere å refundere alt er fremdeles en del selgere som kun gir deg dårlig tilbud hvis det først blir problemer med varen. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 22. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 22. juni 2020 Det er jo faen meg ikke en dritt på ebay som er gratis frakt lenger. Smådeler til 1 dollar koster 5 dollar i frakt. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. juni 2020 Rapporter Del Skrevet 22. juni 2020 Finner mye med gratis frakt, men der de skal ha frakt så er det kun snakk om noen kroner og ikke 100+ som i Norge, og stort sett så er det billigere enn å handle i Norge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå