Gå til innhold

Grensen på 350 kroner for netthandel fjernes!


Anbefalte innlegg

Sitat

Men her ser man resultatet av det eneste fornuftige opplegget for å skape kundetrygghet hos f.eks. Ebay. At kunden stort sett alltid har rett og kan opptre som svindler om de ønsker. Selgere som selger på Ebay må være klar over en del tapte svindelsaker hvor kunde påstår at varen ikke kom i tide.

Det er ebay og selgerens feil blir feil å kalle svindler over for kjøper, for du vet jo hvordan ebay funger de gir 90 dagers money back warranti etter den tiden er det goodwill fra selger om ham vil løse problemet kan nesten si 100% at de ebay selgerne med få unntak vil  ikke hjelpe deg og legge skylden på deg for de du klagde for sent. Er noen selgere som er greie men som regel må du anse tapet selv. Men det får man velge selv.

Sitat

Men dersom varen allerede ligger i postgangen, så får jo selgere en tap da. Så det du sier er at det er valgfritt for selgeren om han vil ta risikoen å selge den til deg. Altså at selger kan trekke seg. Noe annet ville jo ha vært dumt forresten dersom selgeren måtte skaffe deg varen koste hva det koste vil.

Men kjøperen kan få tap hvis varen f.eks ligger på fryseren særlig elekronikk eller ligger i varmen 50 grader over lengere tid, da kan varen ødelegges. Så ja selgeren tar risiko til kjøperen får varen.

Men så sant selgeren ikke sender med sporingsnummer er det nok selgeren risiko.

Men hvis selgeren har sendt den med sporingsnummer så kan selgeren ta kontakt å be deg om bekreftelse på varen funger eller be deg betale på nytt.

Men kan også være hvis varen har ligget på lager 30 dager eller mere blir returnert til selger. for har ventet 90 dager på noe men fremdeles lite tegn på det har kommet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (8 minutter siden):

90 dager er i lengste laget, men det er risikoen man tar ved å handle fra Kina

Kjøpte noe i mars og fikk det i mai

Det er ikke risiko hvis man ikke venter for lenge med paypal money back warranty, er selgeren som tar risikoen her, som lider størst tap. Er jo synd det må være slik, men det er jo ebay og selgeren sin feil og risiko, nytter ikke å diskutere med ebay og øke til 120 dagers money back warranty, synd for selgeren. Heldigvis hører man lite fra selgeren i ettertid så langt. Så har aldri opplevd selgerne med mindre det er automatisk svar som er lagt inn med spørsmål om man har mottatt noe.

Men selgerne sier man ikke skal kontakte ebay uten å ordne opp med selgeren. Så dere må gjerne si hva dere mener. Eller hva dere gjør her.

Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (På 25.5.2020 den 9.55):

 

I checkout står det veldig tydelig at jeg betaler VAT som Norge automatisk trekker. Som vist på 41 Euro.

image.thumb.png.847c9de75eacba7b5c718de040ba11e2.png

Nå har pakken vært igjennom tollen her i Norge, og jeg kan se på Posten-appen at jeg må betale hele 605 kroner ekstra. Dette må vel være feil?

Jeg har allerede betalt MVA-en i checkout hos eBay? Det eneste jeg her bør betale er vel fortolling, om i hele tatt dette?

Var det samme sluttsum (208.75) når du fullførte betalingen på PayPal ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (11 timer siden):

Var det samme sluttsum (208.75) når du fullførte betalingen på PayPal ?

Jepp! Står som "Avgift - 41,75 EUR".

Tok kontakt med Posten som sendte meg videre til Tollen. Hørte samtidig med selger, men jeg skjønte raskt at jeg ville havne i en laaaang runde. Så ser rett og slett de pengene som tapt da jeg ikke gidder.

Lenke til kommentar

Er bare 2200 kr så du burde sende dokumentasjon til tollvesent på tax så burde det gå bra, vertfall fungerte når jeg gjorde det sist. Men hvis det ikke funger får du bare opprette sak på det. Ellers er det din feil du sløser bort pengene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (4 timer siden):

Jepp! Står som "Avgift - 41,75 EUR".

Tok kontakt med Posten som sendte meg videre til Tollen. Hørte samtidig med selger, men jeg skjønte raskt at jeg ville havne i en laaaang runde. Så ser rett og slett de pengene som tapt da jeg ikke gidder.

Om du trykker på "Show additional actions" så får du en tax invoice som kan lastes ned som PDF også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, frohmage said:

Jeg trodde vitsen med at vi gikk for VOEC-greiene var at ebay og alle andre kunne dette systemet fra før, siden ørten andre land bruker det samme. Hva er det jeg har misforstått?

At det er flere millioner forskjellige selgere der og ikke alle husker eller får med seg at de må skrive VOEC-nummeret på pakkene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 minutter siden):

At det er flere millioner forskjellige selgere der og ikke alle husker eller får med seg at de må skrive VOEC-nummeret på pakkene?

Fair nok ? Trodde dette var et innarbeidet system.

edit: Altså at ebay informerte alle nye selgere om hvordan dette fungerer.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 minutter siden):

At det er flere millioner forskjellige selgere der og ikke alle husker eller får med seg at de må skrive VOEC-nummeret på pakkene?

Feil skjer og så lenge man kan dokumentere at man har betalt avgiftene man skal så skal ikke dette være noe problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/25/2020 at 11:26 AM, mobile999 said:

Ebay's voec nummer er 2024926.

Selgere på ebay skal merke pakken med "VOEC no 2024926" i avsenderfeltet på CN22/23 etiketten.

Så hva er VOEC nummeret til AliExpress for eksempel da?

Hvordan vet selgeren hva nummeret kan være for noe? Har selgere peiling på hva VOEC går i, og sånn? Kommer kundetjenesten til Ebay, AliExpress med flere alltid til å henvise til selger, altså at de som man-in-the-middle ikke har noe som helst ansvar og noe påvirkning på tingenes tilstand?

Hvor lenge skal man som privatperson som ønsker å fortsette å handle fra disse utenlandske nettjenestene til å måtte leve i uvitenhet rundt hvordan det hele virker? Har disse tjenestene løftet tema i det hele tatt opp på dagsordenen, slik at man kan få svar på ting rundt det?

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som regel går det bra fra kina er bare england jeg har hatt et tilfelle med en selger. Ellers har det gått bra på ebay.

Så tror du ikke trenger å beskymre deg for det, så sant du får tax informasjon i profilen din kan du bare sende informasjon hvis det mangler på sendingen. Men større problem er hvis det først er defekte varer, selv om ebay har blitt flinkere å refundere alt er fremdeles en del selgere som kun gir deg dårlig tilbud hvis det først blir problemer med varen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...