Woff Skrevet 22. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2020 Det var 'innafor' helt til verden fikk korona-problemer.. Har kjøpt så mye fra utlandet at jeg vet hvordan dette funker, men pandemier er ingen vant til... 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2020 Bruker man Paypal så kan man betale i norske kroner, så slipper man å tenke på at kursen kan forandre seg Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2020 Dubious skrev (2 minutter siden): Bruker man Paypal så kan man betale i norske kroner, så slipper man å tenke på at kursen kan forandre seg hvis det er så smart, hvorfor har "vi" ikke tenkt eller hørt om det? men mulig du har rett Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2020 Mr.M skrev (4 minutter siden): hvis det er så smart, hvorfor har "vi" ikke tenkt eller hørt om det? men mulig du har rett Fordi det er kun smart om man kom nær grensen, da de sjeldent har den beste kursen Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2020 Dubious skrev (6 minutter siden): Fordi det er kun smart om man kom nær grensen, da de sjeldent har den beste kursen er det noe man må velge f.esk. på Ebay etc? På Paypal synes jeg at jeg alltid betaler i NOK, så hvor i prosessen er det "trikset" foregår? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2020 Aldri brydd meg om å betale i NOK da jeg aldri har vært nær grensen på Ebay, og lenge siden jeg har kjøpt noe, så husker ikke hvor Har alltid betalt i det selgeren har lagt ut varen for Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2020 er litt rusten jeg og, men sjekket Ebay for et mulig eksempel å illustrere med. Når man er innlogget vises prisene i NOK i listene, men klikker man seg inn på varen, er det selgers valuta som gjelder som man ser her, kan jeg ikke forandre selgers valuta, men mulig det er i utsjekkingen på Ebay, trinnet før Paypal ? (gidder ikke legge den i handlekurven å gå gjennom for å "se") Vel inne på Paypal, omregner de vel bare selgers valuta til NOK "på vanlig måte" (uten alternativer?) så vet ikke helt hvor jeg skal være "smart" Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 22. mai 2020 Jeg har på NOK som standard, og det tipper jeg alle i Norge har på Ebay La til en vare og med Paypal så blir det 123,25 NOK Skifter jeg til USD så blir det 118,66 NOK med dagens kurs Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 Er i hvert fall tydelig at det er noe etterheng i systemet. Bestilte et par solbriller fra eBay forrige uke. I checkout står det veldig tydelig at jeg betaler VAT som Norge automatisk trekker. Som vist på 41 Euro. Nå har pakken vært igjennom tollen her i Norge, og jeg kan se på Posten-appen at jeg må betale hele 605 kroner ekstra. Dette må vel være feil? Jeg har allerede betalt MVA-en i checkout hos eBay? Det eneste jeg her bør betale er vel fortolling, om i hele tatt dette? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 Hvis selger ikke har skrevet på VOEC-nummer så blir det dobbelt moms+gebyr. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 Interessant. Denne ordren gikk utenfor eBays Global Shipping Program, så er sikkert derfor dette skjer da. Da skal jeg prøve å kontakte Tollen for å eventuelt få tilbakebetalt, hvis det i det hele tatt lar seg gjøre. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 Det har ingenting med Global Shipping Program å gjøre. Og tror det er Posten du må kontakte, siden det er de som har behandlet varen. Du må også få tak i VOEC-nummeret. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 Vertical^ skrev (29 minutter siden): Er i hvert fall tydelig at det er noe etterheng i systemet. Bestilte et par solbriller fra eBay forrige uke. I checkout står det veldig tydelig at jeg betaler VAT som Norge automatisk trekker. Som vist på 41 Euro. Nå har pakken vært igjennom tollen her i Norge, og jeg kan se på Posten-appen at jeg må betale hele 605 kroner ekstra. Dette må vel være feil? Jeg har allerede betalt MVA-en i checkout hos eBay? Det eneste jeg her bør betale er vel fortolling, om i hele tatt dette? Ja samme erfaring, selgerne på ebay er ikke kjent med systemet og merker ikke pakken riktig. Så da må du betale momsen to ganger + gebyret. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 (endret) Spenstig, da er det vel bare å være forberedt på lignende problemer i tiden fremover. Klarte å få tak i eposten man kan sende inn klage på via Postens chat, så får jeg se hva som er mulig. (Den er forøvrig [email protected]). Hvis de velger og dra meg igjennom en milevis lang prosess, spørs det hvor mye jeg gidder å kjempe for 600 kroner. Endret 25. mai 2020 av Vertical^ Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 Er det ingen som har fått tak i voec nummeret til ebay ennå? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 (endret) Det er ikke Ebay som har et VOEC-nummer. Hver selger får et unikt VOEC-nummer som tilhører det som har blitt solgt. Dette gir Ebay til selgerene og selgerne skal merke pakkene med dette. Endret 25. mai 2020 av sedsberg Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 Kan jo hende at det hjelper å klage til ebay, vet ikke om du får igjen momsen fra de men kan jo hende at selgeren må refundere det ut av egen lomme hvis pakken er merket feil.. men kjenner ikke til betingelsene. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 freddy85 skrev (Akkurat nå): Kan jo hende at det hjelper å klage til ebay, vet ikke om du får igjen momsen fra de men kan jo hende at selgeren må refundere det ut av egen lomme hvis pakken er merket feil.. men kjenner ikke til betingelsene. Du kan si pakken ikke har kommet, eller lage en sak på det, så må selgeren ta returkostnaden. Virker ut om posten også kan sende pakken i retur men tar vel bare lengere tid. Sitat Dette gir Ebay til selgerene og selgerne skal merke pakkene med dette. Hvis man kjøper flere ting samtid ikke øker antalle varer i en forsendelse vet jeg det har vært feil som gjør du ikke får tax informasjon rundt dette fikk det 4 dager senere en varen ble mottatt, hvis ikke selgeren får informasjon om voec ellers gir blaffen og skylder på deg fordi du må betale importfee. Det er noen selgere som ikke burde være på ebay. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 (endret) sedsberg skrev (23 minutter siden): Det er ikke Ebay som har et VOEC-nummer. Hver selger får et unikt VOEC-nummer som tilhører det som har blitt solgt. Dette gir Ebay til selgerene og selgerne skal merke pakkene med dette. Dette må da være feil. Det er jo selgeren/markedsplassen som har et voec-identifikasjonsnummer, ikke de(n) enkelte varen(e) som er solgt. Endret 25. mai 2020 av mobile999 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 25. mai 2020 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2020 Jeg fikk ingen veldig klare svar av Posten, men personen jeg snakket med mente i hvert fall at jeg måtte få VOEC av personen som selger varen, og ikke eBay som markedsplass. Om det genereres et nytt VOEC-nummer for hvert eneste salg vet jeg ikke, men det høres vel litt merkelig ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå